Toscane - Reisverslag uit Montopoli in Val d'Arno, Italië van Jan & Pat - WaarBenJij.nu Toscane - Reisverslag uit Montopoli in Val d'Arno, Italië van Jan & Pat - WaarBenJij.nu

Toscane

Door: Pat

16 April 2009 | Italië, Montopoli in Val d'Arno

Maandag 13 april 2009, 2e Paasdag
We vertrekken op tijd uit Deiva Marina, het is stralend weer. Een steile klim terug naar de P1 die we vervolgen naar La Spezia. De route leidt ons verder door de Appenijnen, wat een prachtig gebergte. Talrijke lieflijke dorpjes passeren we. We willen Portovenere bezoeken. De parkeerplaatsen aldaar zijn echter zo overvol dat we doorrijden richting Massa. Onderweg zien we verrassend hoge bergen met sneeuw en gletsjers. In Pisa zwaaien we naar de scheve toren en nemen de fi-pi-li snelweg, die we bij Montopoli in Val d’Arno verlaten. Camping Toscana Village ligt misschien niet in het mooiste gedeelte van Toscane, maar wel erg centraal ten op zichte van de kunststeden. Jeroen komt ons een paar dagen gezelschap houden en arriveert ca. 21.30 uur, met dank aan de files.

Dinsdag 14 april 2009
Prachtige dag en aan het eind van de ochtend gaan we op weg. Jeroen heeft een mooie route uitgestippeld door het Chiantigebied. Mooie heuvels met wijnranken, olijfbomen en lange dunne cypressen en op elke top wel een robuste boerderij of een kasteel. Doordat het nog vroeg in de lente is, zijn de kleuren, volgens Jeroen, nog niet zo sprekend als in de zomer. Via Ponte Elsa, Castelfiorentino, Certaldo en Poggibonsi rijden we naar Castellina in Chianti. Een schattig en eenvoudig plaatsje waar we koffie drinken en lunchen in een trattoria. Via Radda en Gaiole rijden we naar Brolio, een kasteel vanwaaruit we een mooi uitzicht hebben over Toscane. In Siena doen we boodschappen, maar bezoeken de stad verder niet. Dat komt later wel een keer. We rijden door naar Monteriggioni, een prachtig bewaard gebleven middeleeuwse vestingstad. Via de fi-pi-li snelweg gaan we terug naar huis, waar we om 20:00 uur aankomen.

Woensdag 15 april 2009
Vandaag gaan we naar het noorden van Toscane. Via Altopascio rijden we naar Lucca. Eerst bezoeken we de kathedraal San Martino. Drinken koffie in een van de leuke steegjes en beklimmen daarna de Torre dei Guinigi, een middeleeuwse toren waar eikenbomen bovenop groeien. Een hele klim over trappen die steeds smaller worden, maar het uitzicht is prachtig. We dwalen door de kleine steegjes en via Piazza del Mercato, een ovaal plein, gebouwd op de plaats waar ooit het anfiteatro Romano stond, lopen we naar San Michele in Foro, die helaas gesloten is. Via Piazzo Napoleone lopen we terug naar de auto. We rijden richting Borgo a Mozzano. Even ten noorden van dit stadje ligt Ponte della Maddalena ofwel de Duivelsbrug. Volgens de legende zou de duivel aangeboden hebben de brug te bouwen in ruil voor de eerste ziel die de brug zou oversteken. De slimme dorpelingen gingen akkoord en stuurden een hond over de brug.
Vervolgens rijden we naar Barga, een beeldschoon plaatsje. Helaas zijn we net te laat voor een warme lunch, maar een lekker broodje op een klein terras kunnen we nog wel vinden. We bezoeken de 11de eeuwse Duomo van Barga die op een terras op het hoogste punt van de stad staat. Een mooi houten beeld van San Cristofano uit de 12e eeuw en een marmeren kansel uit de 13e eeuw zijn er te vinden. Onze weg gaat verder over Castelnuovo di Garfagnana. Een bergachtig gebied met op de achtergrond hoge besneeuwde toppen. Via Campori en Chioza rijden we naar de Passo di Radici en rijden over de bochtige wegen P324, S12 en S66 naar San Marcello waar we boodschappen doen. Tot onze verrassing ligt er langs deze wegen nog flink wat sneeuw! Ook is het hier aanmerkelijk frisser. Via Pistoia, Montecatini, Altopascio en Santa Croce sull’Arno rijden we terug naar huis.

Donderdag 16 april 2009
Na het ontbijt doen we nog wat boodschappen, samen met Jeroen. Met deze voorraad kunnen we het dagen uitzingen zonder een winkel te moeten zoeken. Dan vertrekt Jeroen weer naar huis. We zwaaien hem uit, wassen af en ruimen op. Vandaag blijven we in elk geval nog hier om uit te rusten. Hebben we wel verdiend na drie drukke dagen.

• 16 April 2009 - 16:35

An. Bosman:

Sorry, mijn bericht is wat rommelig doorgegeven Het is niet correct want twee zinnen zijn een beetje door elkaar geplaatst!Vervelend vind ik dit,want iedereen geniet hier van mee!Nogmaals liefs enz. enz.An.

• 16 April 2009 - 16:45

An.bosman:

Haha, en nu snap ik er helemaal niets meer van! Mijn eerste bericht heb ik zitten lezen, was het er dus niet mee eens en nu is het opeens verdwenen!Enfin, het was fijn weer iets te horen en petje af voor zo'n goed reisverslag.Dikke knuffel voor jullie en groetjes van An.Ajuus.

• 16 April 2009 - 17:15

Sonja Joosten:

Hoi,Hoi,Jullie kunnen wel een boek gaan uitgeven,zo leuk geschreven!!gezellig dat Jeroen nog geweest is;
    Nog 1 dagje thuis dan op weg naar Suriname,kijk daar wel of ik af en toe kan mailen.
    liefs Louis & Sonja

• 16 April 2009 - 18:47

Jan En Alie:

Kan jullie reis goed volgen op de kaart.
    Wij zijn thuis zo goed als reisklaar, morgen naar de camping de caravan vertrekgereed maken.
    En dan als alles goed gaat vertrekken we zaterdag morgen richting Italie.
    Wie houden contact.
    Geniet maar lekker.
    Wie weet tot ziens.

J+A uit A.

• 16 April 2009 - 19:08

Monique En De Rest:

Hoi hoi,

Lijkt wel een reisgids aan het worden, maar tjee wat leuk. Ik krijg bijna zin om oon daar heen te gaan, maar ach Texel is al geboekt. Ook leuk. Heel veel plezier met die mooie belevenissen en fijn dat jullie Jeroen ook vaak ontmoeten. Voor nu een knuffel van Monique, Ed en de meiden

• 16 April 2009 - 20:39

Arja En Kees:

Blijft leuk jullie verhalen, heerlijk die tochten langs al die plaatsjes! Wat leuk om het samen met Jeroen te kunnen doen! Hier is het gelukkig ook erg mooi weer geweest, dus Pasen deels buiten doorgebracht.

Nou veel liefs maar weer en geniet ze verder!

Kees en Ar.

• 16 April 2009 - 21:04

Git En Koos:

Ik volg jullie ook in Google Earth.
    Mooie reis. Leuk dat Jeroen er regelmatig bij is.
    groetjes en liefs van Gitta en Koos

• 17 April 2009 - 08:08

Jeroen:

Wederom een leuk reisverslag. Nogmaals bedankt voor de gezellige dagen.
    Veel reisplezier opweg richting het zuiden.
    Tot snel. Veel liefs.

• 17 April 2009 - 10:27

Marian & Jos:

prachtig is Toscane, wij genieten van jullie mooie uitstapjes.
    Wij zijn er ook geweest dus het is dan des teleuker waar jullie zijn.
    lieve groeten