Rome - Reisverslag uit Rome, Italië van Jan & Pat - WaarBenJij.nu Rome - Reisverslag uit Rome, Italië van Jan & Pat - WaarBenJij.nu

Rome

Door: Pat

21 April 2009 | Italië, Rome

Vrijdag 17 april 2009
We staan vroeg op in het voornemen vandaag te vertrekken. Na een half uur bedenken we dat het toch beter is onze reis voor te bereiden en vandaag eerst een aantal klusjes te doen. Camper wassen, het laatste internettegoed soldaat maken, afrekenen, route plannen, we zijn er maar druk mee. Gisteren hadden we een paar buien, vandaag kunnen we ook nog in de zon.

Zaterdag 18 april 2009
Om half tien vertrekken we via de R429 en P1 richting San Gimignano. Vooral het laatste gedeelte is prachtig. Helaas is het bewolkt en regenachtig. Rond elf uur komen we aan. Voor campers is een speciale parkeerplaats ingericht; de borden verwijzen ons naar locatie San Lucia. Die blijkt zo’n 2 km. van het plaatsje af te liggen. Er rijdt wel een bus, maar pas over een half uur, dus gaan we te voet.
Een mooie wandeling met prachtig zicht op San Gimignano met zijn vele torens. De voorgrond varieert van wijnranken tot olijfbomen. In de gids staat dat in de zomer het stadje overspoeld wordt met toeristen. Nu is het draaglijk druk. We zijn onder de indruk van de goed onderhouden monumenten.
We slenteren door de winkelstraat waar de winkeltjes vooral Toscaanse wijnen en producten presenteren. We bekijken La Collegiata. De kerk is van onder tot boven versierd met prachtige fresco’s. Bij een stalletje kopen we een broodje met varkensvlees; de gebraden varkenskop ligt ter versiering in het verlengde van de snijplank. Of die van hetzelfde varken afkomstig is als ons vlees, is onduidelijk. Met broodje lopen we naar de restanten van het 14e eeuwse fort. Na een paar uur hebben we alle bezienswaardigheden uit de gids afgewerkt en lopen we terug naar de parkeerplaats.
We gaan richting Siena. Ons ultieme scenario zou zijn daar te slapen om op zondag deze stad te bekijken. De parkeerplaats voor campers is maar tot 20:00 uur open en de camping is zo duur, dat we besluiten door te rijden naar Montepulciano. Voor een bezoek aan Siena moeten we later maar een list verzinnen.
Om ca. 18:00 uur komen we aan op de speciale camperplaats in Montepulciano aan de voet van het centrum. We kijken uit op een groen dal met veel gele bloemen. Gegeten en een dvd met een aflevering van Frost gekeken.

Zondag 19 april 2009
Al om tien uur wandelen we naar het centrum waar het nog heerlijk rustig is. Een lift maakt het extra gemakkelijk om op het eerste niveau van de stad te komen. Het stadje heeft een lange, steil omhooglopende hoofdstraat. In doorkijkjes zie je aan de ene kant het dal liggen en aan de andere kant trappen naar hoger gelegen niveaus. Ook dit is weer een juweel van een plaatsje. Je krijgt in Italië langzaam het gevoel dat je, als je een stad voorbij rijdt, altijd wat bijzonders misloopt.
De kerk van Sant’Agostino zit in de steigers, die van Santa Lucia is gesloten. Het Piazza Grande, waaraan de Duomo ligt, is mooi. De Duomo zelf vinden we minder. We nemen de moeite om de Via di San Biagio af te lopen aan het eind waarvan de gelijknamige kerk ligt. De dienst is net afgelopen en de Italianen verlaten de kerk. Die blijkt de moeite van de lange wandeling waard. Op de terugweg moeten we een aantal keren stilstaan om op adem te komen, want de weg loopt steil omhoog. Terug bij de camper eten we een broodje en rijden dan via de S146 en de R2 naar Rome. Een rustige route door het zuiden van Toscane. Zijn in het midden van Toscane alle heuveltoppen ingenomen door stoere vestingstadjes en statige boerderijen, hier staan er talloze vacant. We passeren Lago di Bolsena.
We rijden Lazio binnen, dat aanmerkelijk minder heuvelachtig is.
Probleemloos komen we bij camping Happy Village aan. We krijgen een klein, maar knus plaatsje toegewezen, omgeven door kleine heggen. Het sanitair is geweldig, er is internet, een pas geopend nieuwe bar/restaurant en gratis vervoer naar het dichstbijzijnde metrostation. Hier kunnen we het best een poosje uithouden.

Maandag 20 april 2009
Het is ons nog gegund een kopje koffie in de zon te drinken en dan regen. We hadden toch al besloten tot het houden van een rustdag, hoewel bij ons die rustdagen altijd hard werken zijn. We zetten de luifel op, installeren tafel en stoeltjes. Het verslag moet gemaakt (helaas mag ik maar maximaal 10 foto’s plaatsen en moet nu gaan wissen) en het dikke boek van Rome wacht, hoe moeten we in vredesnaam daaruit een keuze maken om te gaan bekijken?
Aan het eind van de middag doen we boodschappen. De chauffeur van het busje van de camping is zo lief om voor ons langs de supermarkt te rijden in plaats van zijn gewone route naar het metrostation. Een uurtje later komt hij ons ook weer ophalen. We hebben onze kans goed benut: met vier volle tassen, die we nauwelijks kunnen tillen, stappen we in.

Dinsdag 21 april 2009
We worden wakker van de regen op ons dak en besluiten nog een dag op de camping te blijven.
Er wordt gepoetst en klusjes gedaan.

• 21 April 2009 - 17:41

An Bosman:

Hallo,weer een gezellig reisverslag!Jammer dat er af en toe een regenbuitje valt.Hebben wij hier momenteel geen last van.Enfin,tussen die buien door geniet maar van deze mooie vacantie. Liefs en XXXX van Antje.Tjuuuus.

• 21 April 2009 - 18:09

Hans:

ik heb bijna het gevoel dat ik met jullie meereis, erg leuk jullie verslagen....
    heb van het weekend voor het eerst de auto gebruikt, arm ding(hele tijd alleen)
    geniet er lekker van

• 21 April 2009 - 18:10

Monique En De Rest:

Hallo Italiengangers,

Leuk leuk dat verslag. Alsof we er zelf bij zijn heerlijk om te lezen. Ik vond vooral die foto van dat varken wel charmant. Veel liefs en groejes van ons. Monique ed en de meiden

• 21 April 2009 - 18:31

Atta:

Kus voor jullie.

• 21 April 2009 - 18:34

Atta:

ps. Die varkenskop deed me ineens denken aan 'Daddy' vd Kooi, van vroeger. Opvallende gelijkenis!
    Heb het goed en geniet lieffie(s)!

• 21 April 2009 - 18:46

Gitta En Koos:

Wij vinden het erg leuk dat we jullie mogen volgen en de verslagen zijn alsof we er zelf bij zijn. En natuurlijk die varkenskop.
    Git zou al gegeten en gedronken hebben.
    Liefs Gitta en Koos

• 22 April 2009 - 09:28

An Bosman:

Hoi, ik zat jullie verslag van gisteren nog effies na te lezen.Wat die foto's betreft, ik heb ze allemaal opgeslagen hoor,ze zitten veilig in een mapje!Toedeloe,liefs enz. van An.

• 22 April 2009 - 19:28

Marian & Jos:

Dank weer voor de mooie verhalen, heel veel komt ons bekend voor en leuk ook te weten dat jullie op Happy Village staan tussen de hegjes.
    Mooie camping en geniet van Rome
    groet en liefs

• 23 April 2009 - 10:07

Dick Joke:

Hallo Jongelui!!!!!
    Geweldig jullie verhalen, of je er zelf bij bent.
    Pat dat doe je geweldig of schrijf jij Jan?
    Nu tot de volgende keer maar weer. Pas goed op jezelf! groeten van ons.

• 23 April 2009 - 18:03

Ron:

Lieve zus en zwager,

Wat moet dat heerlijk zijn, in april door Italië te rijden en in Rome te lopen. Het is dat ik ook nog wat andere dingen wil zien in mijn leven, anders ging ik alleen nog maar naar Italië. Jullie schrijven het mooi op!

Veel liefs,en vergeet de Vaticaanse Musea niet.............

Ron

• 24 April 2009 - 16:22

Steef En Trix:

We reizen in gedachten met jullie mee. Vergeet niet naar Siena te gaan, dat is echt de moeite waard. Als wij aan dat stadje denken ,zitten we op een terrasje op het plein achter een coup italiaans ijs in de zon en genieten van dat schitterende plein en de voorbijgangers.
    We vinden je reisverslag super. Liefs, Steef en TRix.