Laatste bericht uit Rome - Reisverslag uit Rome, Italië van Jan & Pat - WaarBenJij.nu Laatste bericht uit Rome - Reisverslag uit Rome, Italië van Jan & Pat - WaarBenJij.nu

Laatste bericht uit Rome

Door: Pat

28 April 2009 | Italië, Rome

Zondag 26 april 2009
Met de toegangsbewijzen, die we afgelopen woensdag al veroverden, in onze zak, gaan we de inmiddels vertrouwde route naar Gallerie Borghese. We zijn mooi op tijd en het is er rustig. Waarschijnlijk staan de meeste toeristen op het Sint Pietersplein naar de paus te zwaaien. Toch is ook vandaag het museum uitverkocht. Met ons zijn er nog 358 gelukkigen die van 13.00 tot 15.00 uur mogen rondlopen. Onze tas, fototoestel en telefoon moeten we inleveren. We kopen een gids en kunnen ons bijna een uur voorbereiden. Precies op tijd mogen we naar binnen. Al in de ontvangsthal zijn we stil van wat we zien. De prachtige schilderingen op het plafond, de marmeren beelden, de wandbekleding en de vloer, indrukwekkend. De gids is praktisch ingedeeld en makkelijk vinden we namen, uitleg en verklaringen. Herm of Bacchus, Isis, Berninibeelden David, Pluto en Proserpina, Apollo en Daphne maken grote indruk. Op de tweede verdieping worden, ook weer in prachtige zalen, schilderijen tentoongesteld. Doordat we ons concentreren op de hoofdonderwerpen in de gids kunnen we het net binnen de tijd redden.
Van park Borghese gaan we met de metro naar Circus Maximus, de 500 m. lange renbaan uit het oude Rome. Onderwijl druk smsend met Jeroen om te kijken of we elkaar nog ergens kunnen ontmoeten aangezien hij een nachtstop in Rome heeft. Dat gaat helaas niet meer lukken.
We steken de brug over de Tiber over en komen in Trastevere, de kunstenaarswijk van Rome. De oker- en terrakleurige huizen geven de wijk sfeer. Toch zijn we enigszins teleurgesteld over de commerciële opzet. Met bus en metro gaan we terug naar station Flaminio en ook vandaag lukt het ons weer om in een recordtijd terug te komen naar de camping.

Maandag 27 april 2009
Op de laatste zondag van de maand is de toegang tot het Vaticaans Museum gratis, dus verwachten we geen rijen mensen op maandag. Maar die staan er wel. De wachttijd bedraagt een uur. Het is bewolkt maar droog en al wachtende werken we alvast onze lunch naar binnen. We volgen het advies van de gids op om een keuze te maken uit het aanbod en ons daarop te concentreren. We bekijken de bronzen reuzendennenappel, de sarcofaag van Helena, de zalen van Rafaël en natuurlijk de Sixtijnse kapel, waar we met behulp van het boek de thema’s op het plafond trachten te herkennen.
Wat een kunstschatten! Het wachten meer dan waard.
Inmiddels is het flink gaan waaien, het dreigt wel, maar het is nog steeds droog. Als slotstuk van ons bezoek aan Rome bezoeken we de Sint Pieter en bekijken we geimponeerd de prachtige koepels, de enorme bronzen baldakijn van Bernini, de Pieta van Michelangelo en het stille lichaam van Johannes XXIII.
Als we op de camping uit het busje stappen, vallen de eerste regendruppels en kunnen we zeggen dat we het alle dagen in Rome droog hebben gehouden.

Dinsdag 28 april 2009
Het regent. En het is de verjaardag van Ron.
Onze bezigheden vandaag zijn uitsluitend van huishoudelijke aard. Het was een volle werkweek in Rome, heel inspannend, vooral vanwege de vele trappen, maar we voelen ons voldaan over ons bezoek aan Rome en besluiten morgen te vertrekken, richting Orvieto.

• 28 April 2009 - 19:59

Dré En Marianne:

Hallo Patricia en Jan.
    Ik mag jullie heel hartelijk bedanken, met zo'n reisverslag en die foto's al zijn het er nu nog maar een paar om een indruk op te doen, hoef ik niet meer naar Rome. Jullie hebben het zo mooi verteld alsof ik er zelf heb rond gelopen.
    Wij wensen jullie op de doorreis nog hele mooie momenten toe en dan krijgen wij er ook wat van mee.

• 29 April 2009 - 06:18

M&J:

Prachtig Rome, jullie hebben daar veel gezien er ervan genoten, goede reis en groet,

• 29 April 2009 - 13:20

Gitta En Koos:

Ajuuuuuuus!!!!!!!!!!!!Rome

• 29 April 2009 - 13:26

Jan-Alie-Herman En J:

Vanuit Florance even een berichtje van ons.
    jullie s.m.s. ontvangen.
    Staan nu op camping boven Florance.
    Gaan morgen of overmorgen door richting Rome via Siene.
    Zien we elkaar nog ????

Hier alles goed alleen het weer wat minder.

Groetjes van Jan ,Alie , Herman en Joke.

• 09 Mei 2009 - 16:27

Hans:

hiep hiep hoera, vanuit een niet zo bergachtig Amersfoort. van harte gefeliciteerd Pat!!!Hoop dat jullie nog veel fantastische dagen in Italie hebben en vele jaren samen,
    liefs