De laatste etappe - Reisverslag uit Amersfoort, Nederland van Jan & Pat - WaarBenJij.nu De laatste etappe - Reisverslag uit Amersfoort, Nederland van Jan & Pat - WaarBenJij.nu

De laatste etappe

Door: Pat

30 Mei 2009 | Nederland, Amersfoort

Zondag 24 mei 2009
Het eerste stuk nemen we de snelweg. Even voor Montreux verlaten we deze en nemen een kleine weg richting Gstaad. Vandaag rijden we een onvervalste alpentocht door Zwitserland, zoals we ons het land altijd hebben voorgesteld: op de achtergrond stoere kale bergen met sneeuw en daarvoor lagere bergen met dichte donkergroene naaldwouden en daartussen frisgroene alpenweiden vol bloemen. We genieten enorm van deze weg, die overigens een groot deel van de dag in beslag neemt. We komen uit bij de Thunersee en de Brienzersee. Ons doel voor vandaag, Schaffhausen, is dan nog 150 km. weg. Als we ons realiseren dat we in de buurt zijn van de camping die we gisteren hadden willen hebben, besluiten we alsnog hier heen te gaan. Zo staan we dan toch in Meiringen op de Alpencamping met rondom hoge bergen. Het is warm en we hebben geen schaduw van bomen, dus zetten we de luifel op. Rond half zeven slaat het weer razendsnel om. Voor ons hangt een donkere muur van bewolking, het begint te onweren en er steekt een storm op. Voor we het weten, hangen we aan onze luifel om hem op de grond te houden. Met behulp van een buurman lukt het ons maar net om de luifel weer opgerold te krijgen.

Maandag 25 mei 2009
Strakblauwe hemel. Het wordt weer een prachtige dag. De mevrouw van de camping komt ons het bestelde brood brengen. De Italiaanse keuken is geweldig, maar van het brood zijn we geen moment onder de indruk geweest. Dit volkorenbroodje is dan ook een verademing. We wandelen in de richting waar we volgens de uitleg een winkel moeten kunnen vinden. Dit blijkt een veredelde benzinepompwinkel te zijn, maar we vinden de meeste produkten die we nodig hebben. Als we de boodschappen hebben teruggebracht, lopen we naar het dorp Meiringen dat erg aardig blijkt te zijn. Verzorgde straten met mooie tuinen, winkels, restaurantjes, twee mooie supermarkten en prachtige oude Zwitserse chalets. We volgen de bordjes naar de Aareschlucht, die we willen bezoeken. Dit is een kloof, die in honderdduizenden jaren is uitgesleten door de rivier de Aare. De kloof is 1,4 km. lang. Deels loop je over loopbruggen en deels door vochtige koude tunnels. Op het terras aan het einde van de kloof drinken we sauere most, zure appelcider met koolzuur en lopen dezelfde weg weer terug.

Dinsdag 26 mei 2009
We vertrekken vroeg, want er staat voor ons doen een lange tocht op het menu. Tegen lunchtijd komen we aan in Schaffhausen, waar we de watervallen bezoeken en langs de oever van de Rijn teruglopen naar de camper. Na een broodje rijden we verder en gaan Duitsland in. We volgen de A81, die bij Karlsruhe overgaat in de A5. Het vernijn zit aan het eind. Bij Birkenau gaan we de snelweg af richting Reichelsheim. Een hele drukke weg met veel dorpjes, stoplichten en files. Om 18:00 uur komen we aan op de camperplaats midden in het dorp. De electriciteitsvoorziening werkt op muntstukken van 50 cent en die hebben we niet. Uiteindelijk kan Jan wisselen bij de brandweer.

Woensdag 27 mei 2009
Via sms hebben we met Irene afgesproken dat we tussen 10:30 en 11:00 uur bij haar zijn en dat lukt met gemak. Irene is een oude bekende uit onze overwintertijd in Spanje. Het is inmiddels anderhalf jaar geleden dat we haar zagen. Ze neemt ons mee uit eten naar een restaurant bij een camping met uitzicht op een meertje. Om 16:00 uur rijden we naar een camperplaats in Freudenberg. Hoewel we moe zijn, besluiten we toch even een stukje te lopen en al snel worden de vele parkeerplaatsen rondom de stad duidelijk. Freudenberg heeft een klein, maar prachtig historisch centrum met vakwerkhuizen in wit en antraciet en donkergrijze lei.
Voor het eerst kunnen we geen t.v. ontvangen door de hoge bomen langs de camperplaatsen. We kijken met veel plezier naar een dvd met een aflevering van Frost.

Donderdag 28 mei 2009
Nog 200 km. naar Emmerich. We komen om lunchtijd aan op de camperplaats aan het haventje.
‘s-Middags doen we alvast wat schoonmaakklusjes.

Vrijdag 29 mei 2009
Onze poets- en opruimdag. ‘s-Avonds gaan we gezellig uit eten met Marianne en Dré, die in de buurt wonen.

Zaterdag 30 mei 2009
We brengen de camper weg. Hans haalt ons op. Rond 14:00 uur zijn we thuis en is er een einde gekomen aan onze reis. Een reis, waarin we genoten hebben van het reizen met een camper en tijdens welke we verliefd zijn geworden op Italië en een reis waarvan we een stuk fitter zijn thuisgekomen, want wat hebben we gelopen!
We willen iedereen bedanken voor het meereizen en de leuke en lieve reacties op ons reisverslag.
Tot een volgende keer?!

• 31 Mei 2009 - 06:10

Sonja:

WELKOM THUIS!
    Fijn dat jullie reis zo goed verlopen is en jullie weer heelhuids terug zijn, we hebben van jullie reisverslag genoten!
    Liefs Louis en Sonja

• 31 Mei 2009 - 06:17

Marian & Jos:

welkom thuis.
    Patricia dank voor je mooie reisverhalen, wij hebben mooi mee kunnen reizen (genieten)van jullie trip.
    fijn dat alles zo goed is verlopen.
    tot spoedig liefs M&J

• 01 Juni 2009 - 18:54

Hans Maassen:

dat was wel een prachtige reis en italie is zeker mooi was ook gek op italie.
    welkom weer in nederland