Noordoost Sicilië - Reisverslag uit Ognina, Italië van Jan & Pat - WaarBenJij.nu Noordoost Sicilië - Reisverslag uit Ognina, Italië van Jan & Pat - WaarBenJij.nu

Noordoost Sicilië

Door: Pat

02 Mei 2010 | Italië, Ognina

Maandag 26 april 2010
Onder een strakblauwe lucht en langs een diepblauwe zee rijden we om 11:30 uur via de S113dir langs de kust. Om verder naar het zuiden te rijden, moeten we toch weer door Messina heen. Ondanks we moeite doen op grote doorgaande wegen te blijven, is het toch weer een klus om door de stad te komen. Soms hebben we aan beide kanten maar een paar centimeter over als we de dubbel geparkeerde auto’s passeren. Scooters schieten aan alle kanten langs ons heen. Er lijkt hier geen orde te zijn in het verkeer.
Eenmaal buiten de bebouwde kom is de kustweg goed berijdbaar. In Roccalumera is veel parkeergelegenheid langs de boulevard en we stoppen daar voor de lunch.
Om 16:00 uur komen we aan in Ognina op camping Jonia. Er zijn maar een paar plaatsen vrij waar satellietontvangst is. Wij kiezen een plek naast de receptie. Naast de camper staat een struik met knalrode pluimen, een soort dat ik onderweg ook al opgemerkt had. En als de camper op zijn plaats staat, zien we aan de zijkant, net boven het luik, een vette kras. Geen idee waar we die hebben opgedaan.

Dinsdag 27 april 2010, geboortedag van Thijs
We nemen internet voor een week en verzamelen informatie over het openbaar vervoer. Net als op het vaste land, is het vervoer op Sicilië goed geregeld en betaalbaar. Parkeren is vaak lastig, zeker met een camper, en meestal kostbaar.
Op aanwijzing van Gabriella van de receptie lopen we naar het haventje van Ognina. De rotspunt waar de camping ligt, is goed zichtbaar. De bus naar Catania vertrekt vanaf deze plek en moeiteloos vinden we de bushalte. We lopen nog een stuk door op zoek naar een supermarkt, maar die blijkt later een heel andere kant op te zijn en maar 200 meter van de camping af te liggen. We doen er wat boodschappen.
De signaalsterkte van het draadloze internet is prima en zelfs in de camper te ontvangen. Als ik om 18:15 uur via Skype met Anna spreek, horen we over de heuglijke geboorte van Thijs. Later krijg ik een hele blije Liesje aan de lijn.

Woensdag 28 april 2010, verjaardag van Ron
Al vroeg kopen we in de tabakswinkel buskaartjes en stappen op de bus naar Catania. We willen er tijdig zijn om naar de vismarkt te gaan, die elke ochtend gehouden wordt. De Via Etnea leidt ons langs La Collegiata over de Piazza Duomo naar de markt. Het is er druk en kleurrijk.
We bezoeken Castello Ursino, een indrukwekkend kasteel uit de 13e eeuw en onlangs gerestaureerd.
De kathedraal met barokke gevel zien we slechts aan de buitenkant. Het gebeurt ons nog al eens dat we de middagsluiting vergeten en dan geen gelegenheid meer hebben om binnen te kijken.
Voor de lunch proberen we een broodjeszaak te vinden. Waarschijnlijk zoeken we op de verkeerde plaats en komen uiteindelijk terecht bij Mac Donalds.
Ondanks de stad op de Werelderfgoedlijst van de Unesco staat, zijn de historische gebouwen in een zeer slechte staat van onderhoud. Vooral Via Cruciferi stemt treurig. Het Grieks theater is amper vindbaar; het is ingebouwd door allerlei gebouwen en ook daar hebben we last van de middagsluiting. Met enige moeite vinden we het busstation en om 15:30 uur gaan we weer richting camping.

Donderdag 29 april 2010
Er is een plaats vrijgekomen aan zee. Dus verhuizen we daarheen. Dit wordt een rommeldagje. Hoewel er regen voorspeld is, ziet het weer er prachtig uit. Tijd voor de was. Als die net aan de lijn hangt, betrekt de lucht en begint het te regen. Drie maal haal ik de was af en hang hem weer op. Uiteindelijk lukt het om alles droog de kast in te krijgen.
Bij de receptie bespreken we voor zondag een excursie naar de Etna. Op vrijdag, wat onze voorkeur heeft, is helaas niet mogelijk.
We doen ook nog inkopen. Het wordt vruchtbare dag. Als alle boodschappen gescand zijn, ontdekt Jan dat hij geen portemonnee bij zich heeft en laat mij met een rood hoofd achter als onderpand. Gelukkig komt hij wel terug.
Het is spijtig. Het signaal voor internet is op deze plaats een stuk minder. Om een goede ontvangst te krijgen, moet ik met mijn laptopje naar onze oude plaats en daar spreek ik met Anna en Alie. Verbinding met Jos en Marian lukt helaas niet. Jan komt kijken waar ik blijf want het eten staat op tafel.

Vrijdag 30 april 2010, verjaardag van Hans
We gaan met de bus naar Catania en vandaaruit met de bus naar Taormina, een stadje dat ca. 40 km. noordelijker ligt en waar we op de heenweg al langs gekomen zijn. De stad is hoog gelegen op een kaap en heeft een parkeerprobleem, zeker voor campers. In een klein uur zijn we er. Het busstation ligt nabij het centrum. We betreden Corso Umberto, de hoofdstraat, bij de Porta Messina. We komen al snel bij het Palazzo Corvaja, waar in 1411 het eerste Siciliaanse Parlement bijeen kwam. We lopen naar het Grieks Theater dat prachtig gelegen is met de zee, de stad en de Etna op de achtergrond. Hoewel de laatste in nevelen gehuld is. We lopen terug naar de hoofdstraat die we uitlopen tot Porta Catania. Onderweg komen we langs het het Piazza IX Aprile met café Wunderbar en een paar kerken. Ook passeren we het sfeervolle Piazza del Duomo met de kathedraal, een fontein en het stadhuis. We hebben moeite om het Palazzo dei Duchi di Santo Stefano te vinden, een statig gebouw uit de 13e eeuw. Het blijkt wat achteraf te liggen en we komen er moeilijk bij. Ondanks de vele souvenirwinkels vinden we het een heel charmant stadje. Om 15.45 uur nemen we de bus terug.

Zaterdag 1 mei 2010
De was die vandaag aan de lijn wappert, is met een uur droog. De zon is er de hele dag en we genieten ervan met een boek in een luie stoel. Er is wel veel wind. Jan verbrandt zijn benen, ik mijn schouders.

• 02 Mei 2010 - 20:03

An:

Haha,net terug uit Den Haag,sta ik weer boven aan de reageerlijst om mijn zegje te doen!Meid, het was weer een gezellig verslag met prachtige foto's maar die rode pluum heeft mijn hart gestolen.Ik denk dat het weer bij jullie erg mooi is.Af en toe een beetje motregen hoort erbij.Dat is gewoon even bomen en planten te drinken geven!Ik heb een verzoek: blaas wat zon en warmte deze kant op want als het zo doorgaat als vandaag dan verzui(sorry)verdrinken we hier in ons kikkerlandje.Groetjes-liefs xx(voor ieder één, ons bin zunig!)van Anna B.

• 02 Mei 2010 - 20:03

An:

• 02 Mei 2010 - 21:07

Thea:

Hallo Pat en Jan
    Wat een mooi reisverslag maak je toch! Je had schrijfster moeten worden! en dan die foto's,echt prachtig.Geniet van het mooie weer hoor, hier heeft het de hele dag geregend en het is nog koud ook.Morgen staat ons hetzelfde te wachten, daarna lichte verbetering.
    Ik wacht op je volgende verslag. dag dag groetjes Thea en ook natuurlijk van mijn vriend.

• 03 Mei 2010 - 09:41

Alie En Jan.:

Het ziet er allemaal weer prachtig uit.
    Zou je zo wel weer achterna willen.
    Vooral met dit weer, de kachel is hier aan.
    Wij gaan Woensdag een dagje met de kleindochters naar Duinrel,hopen dat het dan wat beter weer is.
    Nog een hele goeie reis.
    (wat een leuk plaatsje sta je daar met de camper).

Liefs Jan en Alie.

• 04 Mei 2010 - 11:01

Steef En Trix:

Prachtige foto's!
    Wat zullen jullie weer veel te vertellen hebben als jullie terugkomen, maar voorlopig is dat nog ver weg. Geniet vooral van het mooie weer, want het is hier koud.(Jan zijn benen moeten het wel ontgelden, voorzichtig, ze zijn niet te vervangen)Liefs, Steef en Trix

• 08 Mei 2010 - 19:36

Steef En Trix:

9 mei.
    Vandaag feliciteren we onze jarige nicht. Een hele fijne dag en ik hoop dat je deze mail op tijd kunt lezen.Je laatste verslag eindigde op 1 mei, dus misschien is er intussen weer een internetcafe gevonden voor het vervolg.Laat je door Jan vandaag in ieder geval verwennen. Groetjes van ons, Trix.

• 09 Mei 2010 - 10:56

Anna Schrijer:

Hallo Pat en Jan,

Pat, gefeliciteerd met je verjaardag. Bedankt voor jullie leuke reisverslag en mooie foto's. Veel van deze foto's doen ons ook denken aan onze vakantie in Andalusie. Wij zijn op tijd terug kunnen vliegen...maar in het noorden zijn er nogal wat vluchten vertraagd of geannuleerd i.v.m. een aswolk uit Ijsland! Wij hebben temperaturen gehad van 22 tot 30 graden terwijl het in noord spanje gesneeuwd en gestormd heeft. Onze rondreis was prachtig en we hebben genoten van alle prachtige gebouwen en natuur. Hoogtepunten waren Sevilla, Cordaba met de mesquita en Granada met het Alhambra.
    Vandaag weer voorbereiden op ons werk.
    Met hemelvaart weer een lekker lang weekend vrij, misschien eindelijk een beetje mooi weer, zodat we kunnen zeilen. Zondag verwachten we onze jongste dochter terug van een studentenrondreis door Thailand. Pat, ik zal lang zal ze leven voor je zingen. Hiep, hiep, hiep. Hoera.

Groeten van Hans en Anna.