Hobbels - Reisverslag uit Lisanza, Italië van Jan & Pat - WaarBenJij.nu Hobbels - Reisverslag uit Lisanza, Italië van Jan & Pat - WaarBenJij.nu

Hobbels

Door: Pat

28 Maart 2011 | Italië, Lisanza

Vrijdag 25 maart 2011
Twee weken geleden hebben we de nieuwe radio van Anna teruggestuurd vanwege een technisch mankement. We hadden hem allang terug verwacht. Uitgerekend gisteravond kregen we een mail dat het pakket electronisch is aan gemeld bij TNTpost en dus op weg gaat naar ons adres. We bellen erover, maar er valt niets te regelen en we zullen gewoon moeten wachten tot er getracht wordt het te bezorgen. Misschien pakt een van de buren het wel aan. We vertrekken uiteindelijk pas om 10:30u. De kilometerteller staat inmiddels op 21.180km. Onze route gaat over de A3 richting Keulen en de A59 naar Bonn.
Nog voor Keulen staan bomen en struiken getooid in voorzichtig lentegroen. Zo nu en dan hebben we wat oponthoud, vooral rond de grote steden. Jeroen vertelt ons dat hij toch een paar dagen naar Groot-Brittannië gaat en maandagavond terugkomt. Dat betekent dat we ons niet hoeven haasten. De thermometer wijst 21gr. aan.
Ettlingen blijkt te ver. We oriënteren ons nu op Lorsch. De camperplaats ligt bij een klooster waar we ook al eerder waren. We komen terug op de A3 naar Frankfurt en via de A67  komen we om 16:30u in Lorsch aan. De plaatsen zijn al bezet, maar na goed voorbeeld van een Duitser, zetten we de camper aan een andere zijde van het enorme veld. 420 km. gereden.

Zaterdag 26 maart 2011
Na de winterstop hebben we de keukenkraan moeten vervangen. Hoewel we zorgvuldig alles afgetapt hadden, is hij kennelijk toch kapot gevroren. Je moet een kraan leegblazen en dat hadden we nou net weer niet gedaan. Nu lijkt de kraan in de badkamer hetzelfde euvel te hebben. Aan de onderkant komt er net zoveel water uit als aan de bovenkant. Voordeel is dat je het kastje eronder leeg ruimt en meteen weer eens schoonmaakt. De nadelen mag iedereen zelf bedenken. Weer vertrokken we pas om 10:30u.
We tanken diesel bij Agip 1,459€ de liter! We nemen de A5 richting Basel.
Brem en Japanse kers staan langs de weg volop in bloei, terwijl op de toppen van de bergen van het Schwarzwald nog sneeuw ligt. Borden langs de weg vragen met klem om de terugkeer van de Duitse Mark en om een verbod op Islam-onderwijs. Er zijn verkiezingen in Baden Württemberg. Het journaal meldt dat het CDU zwaar klop heeft gekregen van de Groenen en de SPD.
Om 14:00u zijn we in Emmendingen op een camperplaats naast het zwembad en het sportcomplex. We hebben 200 km. gereden.
Na overleg met de werkplaats van de Bürstnerdealer sloopt Jan de wastafel in een poging de lekkage te verhelpen. Tevergeefs. We moeten nog een nieuwe kraan.

Zondag 27 maart 2011
Vandaag maken we het nog bonter. Het is koud, het regent en we hebben geen zin om op te staan. Jan is het moedigst; hij gaat er het eerst uit en zet de kachel voor me aan. Het is al 11:00u als we wegrijden. Gisteravond vonden we in de gids een overnachtingplaats in Langenthal, Zwitserland bij een camperbedrijf met een winkel voor accessoires erbij. We hopen daar twee vliegen in één klap te slaan. Een overnachting èn een kraan. Na 140km. in de druilige regen komen we aan bij het bedrijf. We vinden met moeite een plekje op het volle terrein. Op de winkel èn op de werkplaats staat aangegeven "op maandag gesloten". De chef die even later met de auto arriveert, laat met enige leedvermaak weten dat we dinsdagochtend om 10:00u de eerste zijn. Jeroen vindt op internet voor ons een bedrijf dat op maandag geopend is en op 35km. afstand ligt. We besluiten hier te overnachten en morgen voor de kraan te gaan. De zon is gaan schijnen.
Een nette Zwitser met een enorme Concorde camper spoelt zijn chemisch toilet uit met de slang voor drinkwater en dumpt de volledige inhoud van zijn watertank op de straat. Als ik hem erop aanspreek, draait hij onhandig met zijn schouders en maakt dat hij wegkomt.

Maandag 28 maart 2011
Om 9:45u gaan we op weg naar Wolhusen op zoek naar een kraan. De smalle binnenweg is prachtig. Dwars door het groene Zwitserse landschap met de mooie elegante kerktorens. Voor de kraan betalen we 131,50 sf., een rib uit ons lijf. We pikken de A2 weer op, richting Luzern. Als we, zonder enig oponthoud, de Gotthardtunnel uitkomen, breekt de zon door. Om 16:00u komen we aan op camping Lido Okay in Lisanza, inmiddels bekend terrein. We installeren ons en nemen voor drie dagen onbeperkt internet.
Als we de mail checken, lezen we dat het met de radio van Anna helemaal goed gaat komen. Hij is in de veilige handen van buurman Jos terechtgekomen.

• 30 Maart 2011 - 07:15

Anna Schrijer:

Hallo Pat en Jan.
    Ik neem aan dat de temperaturen nu wat aangenamer zijn voor jullie. Alhoewel 's nachts kan het daar nog koud zijn...Hier beweren ze dat het in het weekend 20 graden wordt! Vandaag is mijn vrije dag en Els komt vandaag een dagje bij me. Lekker weer bijkletsen en misschien nog samen even weg. In onze tuin begint van alles te bloeien. Ach. ik ben een tikkie jaloers op jullie, maar hier is het ook zo slecht nog niet. Morgenavond komt Eva uit Leiden, uiteraard met de vuile was van haar vakantie in Cran Canaria. Altijd weer fijn als ze goed geland zijn en je ze weer ziet. Meike zit ondanks alle kunstbezuinigingen nog vrij goed in het werk. Binnenkort gaat ze met haar orkest op toernee naar Malta. We wensen jullie een fijne tijd in Griekenland. Ik ga zo nog even een uurtje in de tuin werken. Tot horens.
    Hans en Anna.

• 30 Maart 2011 - 09:16

Ria En Jan:

Dag Patricia en Jan,
    Allereerst Jan van harte gefeliciteerd met je verjaardag, nog samen vele goede en gezonde jaren toegewenst. De kaart, een hele mooie, was voor mij een bijzondere verrassing. Tussen 60 en 70 geldt nog altijd. Terwijl jullie al met de reis begonnen waren, lagen wij beide nog plat met een flinke griep. Ja samen, gezellig! Inmiddels gaat het weer de goede kant op.
    Wij wensen jullie nog een fijne vakantie zonder noemenswaardige hobbels. Liefs Ria en Jan.
    PS. In mei gaan wij naar Tenerife, nog een prettige bijkomstigheid van 26 november 2010!

• 30 Maart 2011 - 09:35

Monique En De Rest:

Ha die Pat en Jan,

Jan allereerst van harte gefeliciteerd met je verjaardag van ons allemaal!
    Leuk om jullie verslag weer te gaan volgen. Veel plezier en we zullen jullie belevenissen lezen. Groetjes en liefs van Monique, Ed en de meiden

• 30 Maart 2011 - 16:03

Atta:

Gefeliciteerd Jan!!! Volgens mijn kalender ben je vandáág jarig. Een stoere plek om jarig te zijn; kón minder, zouden ze hier in Groningen zeggen.
    Heb het goed samen; geniet, maar niet met mate!!!
    Moppie (Pad), ik (Pod) stuur je geregeld een kus .
    Liefs, Atta

• 30 Maart 2011 - 20:01

Steef En Trix:

Hallo vakantie gangers.
    Jan, van harte gefeliciteerd met je verjaardag. Maak er met Pat en Jeroen een gezellige dag van.We zullen hier een borrel op je drinken.
    We gaan jullie weer volgen door Griekenland en wensen je heel veel plezier en een reis zonder hobbels toe.
    liefs en groeten voor jullie en Jeroen en tot horens.Steef en Trix