Onderweg naar de boot in Ancona - Reisverslag uit Vartholomió, Griekenland van Jan & Pat - WaarBenJij.nu Onderweg naar de boot in Ancona - Reisverslag uit Vartholomió, Griekenland van Jan & Pat - WaarBenJij.nu

Onderweg naar de boot in Ancona

Door: Pat

11 April 2011 | Griekenland, Vartholomió

Vrijdag 1 april 2011
Prachtige dag. De bergen aan de overzijde van Lago Maggiore, nog vol sneeuw, tekenen zich haarscherp af tegen de felblauwe lucht. Om 10:00u draaien we de weg op richting Sesto Calende waar we bij Lidl de voorraad aanvullen. We nemen de A8, A50, A1 en verlaten dan de drukke tolwegen rond Milaan vol zwaar vrachtverkeer en nemen de SS9 via Lodi en Piacenza naar Soragna. Al vroeg in de middag komen we aan op de camperplaats midden in het plaatsje waar we nu voor de derde keer overnachten. We zijn de eerste camper. We installeren ons met een boek en een tijdschrift in de zon. We krijgen gezelschap van 6 andere campers.

Zaterdag 2 april 2011
Jan is er vroeg uit en heeft bijna alles al klaar als ik opsta. Om 9:00u zijn we klaar voor vertrek maar raken aan de praat met Nederlanders die naast ons overnacht hebben. Ook zij gaan vanuit Ancona met de boot over naar Griekenland, alleen een paar dagen later. Zij zijn er vaker geweest en hebben allerlei tips. Bijna onmisbaar lijken deel 1 en 2 van Wo-Mo in Griechenland, te koop bij de NKC. Helaas hebben wij die boekjes niet. Maar zo te horen, moet het niet moeilijk zijn overnachtingsplaatsen te vinden. Een uur later vertrekken we. We vervolgen de A1. We zijn van plan na Bologna de tolweg te verlaten. Maar het rijdt lekker, de A1 gaat over in de A14 en uiteindelijk gaan we pas bij Fano eraf. Een prachtige camperplaats in de zon en op loopafstand van het oude centrum van de stad. We zijn vroeg, vinden een mooie plek en genieten dan met een boek in de zon.
Het is een aangename lente-avond en we besluiten, na het avondeten, een wandeling te maken. Het is druk in het centrum;  in de straten, op de terassen en in de ijssalons. Ook de Italianen genieten van het mooie weer.

Zondag 3 april 2011
Voor het eerst tijdens de reis slapen we uit. Ontbijten, drinken koffie, lunchen en doen alles op ons gemak. Na de lunch lopen we een paar uur door de stad. Eerst naar de kerk die we gisteravond al ontdekten en dan langs het strand, de haven, de werf en door het centrum terug. De stad is gedeeltelijk nog ommuurd, heeft een mooi plein en hoge robuste gebouwen met vrijwel geheel blinde muren. Het weer is perfect, een strakblauwe lucht en zo'n 24gr. Als we terugkomen, verdiepen we ons weer in de boeken en tijdschriften die we bij ons hebben.

Maandag 4 april 2011
We pakken een tas en rugzakje met de spulletjes die we nodig denken te hebben voor de overnachting op de boot. Tijdens de overtocht kunnen we niet in de camper. Bij deze camperplaats is een speciale dumpplaats voor afvalwater en een kraan voor drinkwater, waarvan we graag gebruik maken zodat we er in Griekenland voorlopig tegen kunnen. We hebben gehoord dat de diesel in Griekenland nog duurder is, dus tanken we onderweg en vullen bij Lidl onze voorraden meer dan aan. Om 13:45u zijn we bij het havenkantoor om ons in te checken. We hebben hutnummer 8062.
We rijden naar de haven waar we ons volgens aanwijzing opstellen in een bescheiden rij. De boot lijkt niet volgeboekt. We zien het schip binnenvaren en het duurt lang voor het leeg is. Het verkeer komt regelmatig tot stilstand door de spoorwegovergang. Om 16:30u rijden we aan boord van de Cruise Olympia van de Minoan Lines. Jan sluit zelf de camper aan op netstroom en we laten hem achter op dek 5. Onze tassen brengen we naar de hut op dek 8. Een prima kleine koele ruimte met badkamer en helaas zonder raam. De boot lijkt een doolhof. We verkennen de verschillende dekken van het schip en halen bij de receptie een voucher voor een maaltijd, inbegrepen bij het "camping all inclusive" arrangement.
Koolsalade, hoofdgerecht voor Jan kofta met dikke frieten en voor mij varkensvlees gemengd met frieten en een appel toe. We kunnen het er goed mee doen. De avond brengen we lezend door in de hut.

• 11 April 2011 - 10:39

Dré En Marianne:

Hallo reizigers, wat genieten wij van jullie verhalen zoals jullie van de reis genieten. Ga vooral door. Nog bedankt voor de leuke E-card toen we thuiskwamen. Wij hebben het heel fijn gehad. Meer daarover als we elkaar weer zien. Lieve groet.

• 11 April 2011 - 10:56

Jan En Alie:

Alweer een leuk verslag.
    Genieten jullie maar lekker, van zon en natuur.
    Gelukkig hier ook mooi weer, zolang het duurt, morgen wordt het alweer minder verwacht.
    Zit nog even vast in de stoel, sjees het hele huis door, en ga af en toe met de auto en rolstoel ergens heen.
    Verder alles goed hier.
    Jan heeft al een elektricefiets voor mij gekocht, maar vind hem zelf ook erg mooi en goed fietsen, dus als ik over 4 weken mag fietsen ben ik hem mischien al weer kwijt.
    Jullie een hele fijne reis(dat zal zeker lukken.
    Liefs van Alie en Jan.