Nog 900 kilometer - Reisverslag uit Amersfoort, Nederland van Jan & Pat - WaarBenJij.nu Nog 900 kilometer - Reisverslag uit Amersfoort, Nederland van Jan & Pat - WaarBenJij.nu

Nog 900 kilometer

Door: Pat

31 Mei 2011 | Nederland, Amersfoort

Woensdag 25 mei 2011
De laatste paar honderd kilometer door Italië verlopen voorspoedig. Ik verrek mijn nek om een laatste glimp op te vangen van het Lago Maggiore, waar Jeroen overigens niet is. Hij verblijft in het Verenigd Koninkrijk. Opvallend hoeveel groener de omgeving is geworden, sinds we hier langs kwamen op de heenweg. We overnachten op camping Bosco di Molinazzo in Bellinzona, waar we kunnen internetten en waar ze heerlijke douches hebben.
Route: SS9 tot de ring rond Milaan, A51, A52, A2

Donderdag 26 mei 2011
Het miezert en het is nevelig tijdens onze doortocht door Zwitserland. Het is bijzonder rustig op de weg en ook in de Sint Gotthardtunnel is er amper verkeer. Net als op de heenweg verandert het weer na de 17 kilometer lange tunnel: het is nu halfbewolkt met een zonnetje. Halverwege de middag komen we aan in Emmendingen. De camperplaats is afgeladen. De kraanreparatie en regen weerhielden ons eind maart om de stad te bezoeken. Het weer is nauwelijks anders, maar met regenkleding en paraplu gaan we op weg naar het centrum. We lopen tegen de afgezette spoorbaan aan en ontdekken, pas na aanwijzing van een bewoonster, de tunnel eronder door. Er zijn een paar aardige oude gebouwen, maar ook genoeg lelijke nieuwbouw. Op een terrasje op het grote plein schuilen we onder grote parasols met een consumptie tegen nog meer regen.
Route: A2, A5

Vrijdag 27 mei 2011
Werk aan de A5 leidt tot een file van dik een uur. We hebben er genoeg van en verlaten de snelweg bij Baden Baden en snijden via Frankrijk de hoek af en komen ten zuidwesten van Karlsruhe Duitsland weer binnen. Veel wijnboeren hier bieden een plek aan om te overnachten. De gids staat er vol mee. We hadden een plek op het oog maar vanwege de verloren reistijd, kiezen we een plaatsje eerder op de route uit: Meckenheim. We boffen. Meckenheim viert juist dit weekend “Gässelkerwe”. Geen idee wat het inhoudt, maar de drie horecagelegenheden in het saaie dorp hebben tafels en banken buiten staan met een veelbelovend assortiment dranken, aangegeven op een uithangbord. En wonderlijk genoeg zijn alle camperplaatsen aan het eind van de middag bezet. Het wordt vast een indrukwekkend feest. Wij werken, al lopend door de velden, een groot deel van de kilo kersen weg, die we zojuist langs de weg gekocht hebben.
Route: A5, A500, D4, A35, A9, A65, A271

Zaterdag 28 mei 2011
De route wordt saaier; de verslagen daardoor korter. Voor de laatste overnachting kiezen we een camperplaats in Bonn uit met de tramhalte voor de deur. Nadat we ons geïnstalleerd en verzekerd hebben van tv ontvangst met het oog op de Champions League finale vanavond (Manchester-Barcelona), stappen we in de tram naar het centrum. Prachtig weer en weekend staan kennelijk garant voor overvolle terrassen in het centrum van Bonn. Weinig historische gebouwen, veel nieuwbouw, maar toch gezellig. Helaas hebben we geen reisgids mee van Duitsland en moeten erop vertrouwen dat de wegwijzers ons de belangrijkste punten aangeven. We lopen langs het oude raadhuis aan een groot plein, naar een uitzichtpunt over de Rijn en het geboortehuis van Beethoven. Op de zijgevel van het pand ertegenover staat een mooi portret getekend van de componist. De gezichtsuitdrukking herinnert me aan een klein borstbeeld dat mijn oma op de piano had staan: "Mannetje Beethoven" en waarvoor mijn broer diep ontzag had. In een winkeltje koop ik een schattig blauw schaaltje in de vorm van een zeester.
En ’s avonds kijken we dus naar de finale, die glansrijk door Barcelona gewonnen wordt.
Route: A271, A65, A61, A565

Zondag 29 mei 2011
In Rees verlossen we ons van onze afvalproducten en rijden langs het bedrijf waar we de camper kochten om een nieuw rolgordijn voor het dakluik op te halen. Er komen kleine gaatjes in en de vervanging valt nog onder de garantie. Op een parkeerplaats langs de A12 nuttigen we de laatste maaltijd van deze reis en rijden dan eerst langs moeder Anna om ons weer aan te melden.
Het weerzien met ons huis is altijd hartelijk. De rest van de dag vullen we met uit- en inruimen, de was, de post, e-mail en telefoon.
Route vandaag: A565, A59, A3, A12