Lake Erie en St. Jacobs - Reisverslag uit Cambridge, Canada van Jan & Pat - WaarBenJij.nu Lake Erie en St. Jacobs - Reisverslag uit Cambridge, Canada van Jan & Pat - WaarBenJij.nu

Lake Erie en St. Jacobs

Door: heybos

12 Maart 2012 | Canada, Cambridge

Woensdag, 7 maart 2012
Vandaag is Jeroen mee en we halen Ada op om beneden koffie te drinken. Ze heeft goede zin, drinkt haar koffie uit een veel te zware beker en smikkelt van het koekje. Een vrouw aan een aangrenzend tafeltje reikt een doos aan met chocolade. Ada veert op en strekt haar hand uit om er een te pakken. Maar er zitten noten in de chocolade en ze draagt haar gebit niet. Als ik de doos weer weg zet, is ze op slag humeurig. Tegen twaalf uur brengen we Ada naar de eetzaal en nemen afscheid.
We gaan op weg voor een middagtocht. We volgen de Grand River richting Lake Erie. Gedreven door onze herinneringen aan Turkey Point en de boot van Bob en Dorothy, die daar nog steeds een vaste ligplaats heeft. Een zonnige, maar winderige dag. Ons lunchpakketje eten we op aan de oever van Lake Erie, op een plekje uit de wind. Als we de weg vervolgen, staan we plotseling in een kleine file. Voor ons wordt een compleet huis over de weg getrokken en het blijft nu steken in een greppel. Met opvulhout wordt getracht het huis weer vlot te trekken, hetgeen uiteindelijk lukt. In Turkey Point herkennen we de cottage van Butch, de vader van Bob en zonder enige moeite vinden we de jachthaven waar de boot ligt. Helaas zijn de slagbomen gesloten en kunnen we niet op zoek naar de ligplaats. We volgen de kustlijn naar Long Point en tot Hemlock en rijden dan al zigzaggend terug naar het noorden. We eten bij Pub 13 aan Main Street in Cambridge. Een van de weinige oude gebouwen in de stad. De ober, die door heeft dat we niet uit Canada komen, biedt ons aan de bovenste verdiepingen te bekijken. Het voormalige bankgebouw is inderdaad mooi, heeft een prachtige oude bar op de eerste verdieping en een enorme snookertafel op de tweede. Later zal blijken dat Brian hier zijn vijftigste verjaardag heeft gevierd.

Donderdag, 8 maart 2012
Vandaag zijn we te gast bij Bernice en Adrian. Na een uitgebreide begroeting vertrekken we, samen met Bernice, al vroeg naar de markt van St. Jacobs. Adrian is aan het werk. Op deze markt bieden Mennonieten hun waren aan. In de winter staan er buiten geen kramen en speelt de markt zich binnen af in
karakteristieke houten gebouwen. Voedsel in de één, hardware en kleding in een ander, de veemarkt in een derde.
We maken een ronde. Kopen, zoals bij elk bezoek, een volgend mes uit de beschikbare collectie, een summersausage (Henk's favoriet) en een leuk stelletje voor Ada. Bernice trakteert ons op een heerlijke lunch, net buiten het dorp. We bezoeken een bijzondere winkel met een uitgebreid noten en chocoladeassortiment en parkeren tenslotte in de hoofdstraat van St. Jacobs waar we door verschillende winkeltjes dwalen. We maken ons vrolijk om een schildje met de tekst: "I'm still hot, it just comes in flushes". The Mill, een mooi oud houten gebouw herbergt, behalve winkeltjes, een klein museum over het winnen van Maple syrup en een treinbaan in een nagebouwd miniatuur St. Jacobs. Om 17:00u zijn we weer thuis en begroeten we al snel Bob en Dorothy, die ook blijven eten en tenslotte Adrian, thuis uit het werk. Bernice heeft heerlijk gekookt, gevulde kipfilets, sperciebonen en puree van zoete aardappelen. Ook de ananascake valt in goede aarde. Een waardige afsluiting van een fantastische dag. Rond 22:00u zijn we weer in het hotel.

• 14 Maart 2012 - 09:40

An:

Zo, en nu wil ik eens bovenaan staan! Goede morgen lievertjes. Het is hier nu 10.30 en jullie slapen natuurlijk nog . Het was weer een leuk verslag en dat was gezellig om de dag mee te beginnen. Er is niets nieuws te melden dus eindig ik met groetjes en liefs van Antje. Ajuus.

• 14 Maart 2012 - 15:04

Atta:

Kus, Atta

• 14 Maart 2012 - 19:52

Anna Schrijer:

Hallo vakantiegangers,

Ik krijg ook zin in weer eens reizen...maar ja, nog effe doorzetten. Daaraan gekoppeld jullie familie bezoeken is prima lijkt me.
    Hoe lang gaat deze reis duren? Een goede tijd daar samen.
    Morgen krijgen we hier weer wat zon...gelukkig.
    Groeten, Anna en Hans.

• 15 Maart 2012 - 20:40

Steef En Trix:

Hallo Pat, Jan en Jeroen.

Zo langzamerhand gaan jullie de koffer weer pakken om naar huis te komen.
    Na al die sneeuw verlangen jullie wel weer naar de zon en die schijnt hier dan ook de hele dag, de temperatuur was vandaag 16 graden.
    Lake Erie en St. Jacobs is bekend voor ons.
    Wel apart om die mennonieten met paard en wagen voorbij te zien komen.
    Je hebt er 'n mooiere foto van kunnen maken dan ik destijds.
    Geniet van je laatste dag en goede thuisreis.
    Liefs en groeten, Steef en Trix