Een laatste bezoek, afscheid en terugweg - Reisverslag uit Amersfoort, Nederland van Jan & Pat - WaarBenJij.nu Een laatste bezoek, afscheid en terugweg - Reisverslag uit Amersfoort, Nederland van Jan & Pat - WaarBenJij.nu

Een laatste bezoek, afscheid en terugweg

Door: heybos

16 Maart 2012 | Nederland, Amersfoort

Donderdag, 15 maart 2012
Onweer, regen en hagel, maar toch wordt het 19 graden in de loop van de dag. In Fairview Home zit Ada met grote heldere ogen te kijken. Ze is net in bad geweest en heeft een goede dag. We kunnen niet naar de koffiehoek want er heerst een virus. Daarom hebben we koffie van Tim Hortons meegebracht en een apple strudel en gaan in de zithoek op de gang zitten. Gelukkig is haar eigen rolstoel weer gerepareerd. Voor een tweede maal gaan we naar de Farmers Market in St. Jacobs waar we wat dingen kopen om mee naar huis te nemen. Waarschijnlijk door het mooie weer en de voorjaarsvakantie is het er veel drukker dan vorige week. Er staan banken en tafels buiten waaraan mensen eten en er zijn verschillende buitenkramen. We eten daarna een sandwich in het hotel en gaan voor ons laatste bezoek naar Kitchener. Martha woont in een bejaardenhuis nabij het vorige adres van Ada en Henk. Ze heeft longontsteking gehad en vijf weken in het ziekenhuis gelegen. De doktoren vonden het een wonder dat ze het overleefde. Het is koud en donker in de kamer. Martha rust op bed maar komt volgens zeggen zo nu en dan nog wel beneden en buiten. We praten een uurtje bij en laten haar foto's zien van bekenden. We gaan nog op jacht naar een grootverpakking peperkorrels die we uiteindelijk bij de laatste winkel, Zehrs, treffen. De avond besteden we aan inpakken en tot een uur ben ik bezig met het schrijven van alle verslagen tot nu toe en het plaatsen van een ervan met de bijbehorende foto's.

Vrijdag, 16 maart 2012
Om 8:00u zijn we eruit. We ontbijten, pakken de rest in en ruimen de kamer op. Water, glazen en afwasmiddel laten we achter. Vervelend genoeg is juist nu de wc verstopt, hij loopt niet meer door en zoals op meerdere ochtenden, treffen we lauw water bij het douchen. We checken uit en zijn rond half elf bij Ada om afscheid te nemen. Vandaag treffen we haar slapend aan. Als ze even wakker wordt, zegt ze dat ze zo moe is. Naast haar bed ligt een pil op de grond, misschien dat het niet innemen ervan van invloed is geweest. Na een klein uur naast haar gezeten te hebben, maken we haar wakker en nemen afscheid. De auto parkeren we bij Cambridge Centre om daar nog wat tijd door te brengen. Tenslotte vliegen we pas vanavond om 21:50u. In een kledingzaak vind ik een leuk rood zomerjasje, een zwart vestje en een wit shirt. We drinken koffie bij de schaatsbaan en raken in gesprek met een jonge vrouw oorspronkelijk afkomstig uit Israel maar met Armeense roots en nu inwoonster van Canada. Een inspirerende jongedame met een frisse kijk op het leven en een berg aan kennis op het gebied van geschiedenis, economie en taal. Qua weer is het de mooiste dag van de vakantie, 21 graden, zon en nauwelijks wind. We hebben zin om een stuk te lopen en nemen binnenwegen richting Toronto op zoek naar een leuk plekje. Mooie glooiende wegen en bossen. Bij Terra Cotta is een natuurgebied waar we geweldig een uurtje kunnen wandelen, maar we moeten 30 dollar betalen voor het parkeren en het lopen en dat hebben we er niet voor over. Dus rijden we maar door. Via weg 7, de airportroad rijden we richting het vliegveld. Houden een pauze bij Country Trail Plaza dat we passeren en bereiken om 18:00u terminal 3 waar we de auto inleveren. De medewerker die de auto in ontvangst neemt, zegt dat we ook in terminal 1 kunnen afleveren waar ons vliegtuig vertrekt. Maar we mogen de auto met een lege tank inleveren en weten niet of we voldoende brandstof hebben om deze terminal te bereiken. Dan maar liever met het treintje. Bij de incheckbalie van Air Canada horen we dat we 3 kg. overgewicht hebben. 2 koffers van 23 kg. zijn toegestaan. Wij hebben er een van 26 kg. en dat mag niet. Jan heeft het slimme idee het kleine rugzakje van de koffer af te ritsen en mee de cabine in te nemen. Het weegt 4 kg. en daarmee is het probleem opgelost. Nog genoeg tijd om het verslag van de afgelopen dagen te plaatsen, dat ik gisteravond laat geschreven heb. Na het plaatsen is het verslag nergens terug te vinden, niet op de website, maar ook niet op de iPad. Net voor het boarden ben ik klaar met het opnieuw schrijven ervan, maar ik baal wel van alle vergeefse moeite. Het vliegtuig heeft een half uur vertraging. We krijgen om 23:00u aan boord nog een warme maaltijd en ik kijk naar de film Mr. Popper's Penguins.

Zaterdag, 17 maart 2012
Ik word wakker als we nog 2,5 uur te gaan hebben naar Zurich. De baby's achter ons hebben zich voorbeeldig gedragen. De opkomende zon kleurt roze op de wolken. Jan slaapt nog, maar wordt wakker voor het ontbijt. Een muffin, koffie en een sapje. Jan luistert naar muziek en ik kijk naar Alice in Wonderland. Het is druk in de lucht en we moeten een extra rondje vliegen eer we kunnen landen, zodat we nog steeds het half uur vertraging houden. Op het vliegveld van Zurich moeten we opnieuw door de paspoortcontrole, weer het koffertje uitpakken en met een treintje naar een andere terminal. We moeten flink doorlopen om op tijd bij de gate te komen voor de overstap en kunnen ongeveer gelijk aan boord van de Swiss Air vlucht naar Amsterdam. Als lunch krijgen we een lekker broodje en om 14:00u landen we op de Polderbaan van Schiphol. Als eerste hebben we onze koffer en de trein- en busaansluiting zijn perfect. Om 16:00u komen we ons huis weer binnen.

• 17 Maart 2012 - 20:04

Ludwig:

WELKOM THUIS!!!

• 17 Maart 2012 - 21:59

Atta:

Kus, Atta

• 17 Maart 2012 - 22:27

Arja En Kees:

Fijn dat jullie er weer zijn! Het waren wer prachtige verhalen. En PAt, ik mail dit vanaf mijn nieuwe iPad! Het is gelukt!

Ik bel morgen even.

Dikke kus,

Arja en Kees

• 18 Maart 2012 - 07:45

Sonja:

Zo,gezond weer thuis ;het was weer een prachtig reisverslag met mooie foto's. Gezellig zo'n familie reunie!! Voorlopig kunnen wij de komende maanden niet meer reizen. Mail jullie wel.
    Liefs Louis en Sonja

• 18 Maart 2012 - 09:58

Dick En Joke:

Zo jullie zijn weer thuis. Zo te lezen was het gezellig en fijn de familie en natuurlijk Ada weer te zien. Is Jan weer goed opgeknapt? We horen graag hoe het verder met jullie is. Hartelijke groet Joke.

• 18 Maart 2012 - 10:01

Tony En Liesbeth:

Welkom thuis!

Wat een prachtige verhalen allemaal; deze reis lijkt mij een reuze voldoening geven.

Wij hopen tot gauw. Liefs Lito

• 20 Maart 2012 - 15:35

Marian En Jos:

Welkom thuis, wij hebben genoten van jullie fijne familie bezoek en uitstapjes, hier weer terig in de lente.
    lieve grroet en knuffel