Doubs en Jura - Reisverslag uit La Fouly, Zwitserland van Jan & Pat - WaarBenJij.nu Doubs en Jura - Reisverslag uit La Fouly, Zwitserland van Jan & Pat - WaarBenJij.nu

Doubs en Jura

08 September 2013 | Zwitserland, La Fouly

Maandag 2 september 2013
Bijna als laatste vertrekken we waardoor we geen probleem hebben weg te rijden uit de smalle doodlopende weg waar langs we geparkeerd staan. De officiële plekken waren gisteren allemaal al bezet op een na. Een Dethleffs camper stond niet alleen ruim van de kant, maar ook nog scheef geparkeerd waardoor de plek ernaast vrijwel onbruikbaar was. We hebben het kleine campers zien proberen en zien opgeven. Met enig leedvermaak hebben we toegekeken hoe een enorme camper zich uiteindelijk in het gat drong waarna de Dethleffs nauwelijks zijn deur nog kon openen.
De voorraad vullen we aan bij Lidl, genieten van de tweede koffieronde en rijden, vergezeld van een zonnetje, naar Besançon door een heuvelachtig landschap met akkerbouw en veeteelt. In het centrum van Besançon is een camperplaats die we willen benutten om de stad te bezoeken. Juist met ingang van vandaag is een brug over de rivier de Doubs waaraan Besançon ligt, afgesloten. Er heerst complete chaos in de stad. We zitten anderhalf uur vast in het verkeer en komen nooit bij de plaats aangezien die in het opgebroken gebied blijkt te liggen. Bij het verlaten van de stad zien we aan de overzijde van de rivier campers staan en laten ons verleiden dit te onderzoeken waardoor we wederom vast komen te zitten. De plek voelt niet prettig en we besluiten door te rijden naar Ornans. Het lukt ons niet meer om terecht te komen op de juiste weg de stad uit. Ten einde raad nemen we de eerste de beste weg in een verlangen verlost te worden van deze verschrikkelijke chaos. Uiteindelijk komen we pas om 18:30 uur aan in Ornans. Ook hier blijkt de camperplek verdwenen, op de plek is een bouwplaats voor zes woningen. Er is echter nog voldoende parkeerruimte over. En al is de plek aan de rivier de Loue door de afzetting niet al te mooi meer, we nemen er genoegen mee.
(Route: N4, D964, D164, D1, D460a, D1, D417, D5a, D3, D56, N19, N57, D67)
(Weer: 8)

Dinsdag 3 september 2013
Heerlijk om direct na het ontbijt te kunnen beginnen aan een wandeling door Ornans. Het dorp ligt langs de rivier de Loue en het is vooral de ligging die het dorp aardig maakt. Via een pad bovenlangs, waar we uitzicht hebben op het dorp, lopen we weer terug, halen bij gebrek aan een bakker een stokbrood bij de kruidenier en maken tenslotte nog een foto van het plaatsje en de camper vanaf de overzijde van de Loue. De route door de vallei van de Loue is bijzonder. Spectaculaire uitzichtpunten langs de hele weg. Vooral het plaatsje Lods, dat het predikaat “Mooiste dorp van Frankrijk” blijkt te hebben, spreekt ons aan. Er wordt veel gekanoed op de rivier. In Ouhans gaan we op zoek naar de oorsprong. Het water komt uit een hoge rotswand en wordt tegengehouden door een dam. Eeuwen geleden werd deze plek al gebruikt voor het aandrijven van watermolens, nu wordt er elektriciteit opgewekt en ooit was het de bodem van de zee. We overnachten in Salins Les Bains, gelegen in het departement Jura. De temperatuur in de camper zien we snel oplopen naar ruim 29 graden. We zoeken verkoeling onder de douche en bewegen ons minimaal.
(Route: D67, D41, D72, D472)

Woensdag 4 september 2013
Ofschoon de camperplaats aan de doorgaande weg ligt, hebben we een bijzonder rustige nacht achter de rug. Het café naast ons sloot klokslag 22:00 uur zijn deuren en daarna nam de verkeersdrukte rap af.
Door het aangrenzende dorp Bracon wandelen we naar de Super U voor wat boodschappen. Na de lunch lopen we in tien minuten naar het centrum. Salins Les Bains komt niet in onze reisgids voor. Toch heeft de stad de bezoeker beslist wat te bieden. Het zoutmuseum in een voormalige zoutmijn is opgenomen op werelderfgoedlijst van Unesco, er zijn aardige wandelroutes, een kerk met een rijke historie en thermale baden. Wij kiezen voor de wandelroutes die we bij het toeristenbureau hebben gekregen. Een route loopt om het museum heen langs het riviertje La Furieuse. De ander voert ons via een stevige klim naar de kerk St. Anatoile. We raken aan de praat met een Fransman die zijn hondjes uitlaat. De plaats waar de kerk staat is al 2500 jaar een heilige plaats. In de kerk zijn vloerdelen met tekens waarvan de betekenis niet bekend is. De deuren van de kerk en een gebeeldhouwde Piëta stammen uit de 16e eeuw. In het druk bezette cafe du Théâtre beschikken ze over wi-fi, waarvan we graag gebruik maken terwijl we tegelijkertijd ons borreluurtje houden en ontkomen aan de ergste hitte in de camper.

Donderdag 5 september 2013
In Arbois staan twee dingen centraal. Louis Pasteur, die er woonde en werkte en de druiven die in de directe omgeving verbouwd worden. Op verschillende plaatsen in het stadje wordt de herinnering aan Pasteur levendig gehouden. Het belang van de wijnbouw voor de plaats blijkt uit de verschillende wijnhuizen in de stad en de versieringen. De stad is vooral bekend om zijn gele sherry-achtige wijn. Op de eerste zondag in september wordt er in de stad een processie gehouden. Vier wijnboeren dragen op een draagbaar Le Biou door de stad. Een grote druif opgebouwd uit trosjes van de beste druiven uit de laatste oogst van Arbois. Twee vioolspelers gaan de stoet voor. Le Biou wordt gezegend in de kerk St. Just en daar opgehangen. De traditie bestaat al sinds 1655 en wordt jaarlijks gehouden. De kerk is bijzonder sfeervol en heeft een mooie lichtval. Op allerlei manieren wordt de rol van wijn in de bijbel uitgebeeld. Via het uitzichtpunt Cirque du fer de cheval rijden we naar Doucier. Hier begint de vallei van de Herisson. In de loop van de rivier zijn meerdere watervallen en meren. We parkeren bij Moulin Jacquand en volgen het pad naar de 65 m hoge waterval l’Eventail. Van de klim naar de Grand Saut zien we af. De temperatuur is te hoog en de klim te steil. Bovendien hebben we weinig verwachting van het volume van deze waterval nu we de miezerige straaltjes van l’Eventail zien. Verderop langs de weg komen we nogmaals in de verleiding als we de watervallen opnieuw zien aangeduid. We hopen ze deze keer van bovenaf te kunnen zien. We volgen het lange pad en komen bij een teleurstellend straaltje water dat de naam waterval niet verdient. We vinden het mooi geweest, we zijn moe en warm en zoeken de camperplaats in Clairvaux Les Lacs op. Weer hebben we geluk, we kunnen nog kiezen. Direct na ons worden de laatste plaatsen bezet en zien we verschillende campers de plaats tevergeefs aandoen.
(Route: D472, D105, D469, N5, D23, D5, D27, D326, D75, D678)

• 08 September 2013 - 12:40

Sonja Joosten:

Hallo vrienden,jullie genieten weer van prachtige dorpjes , mooie watervallen en sportieve wandelingen, leuk hoor ga zo door!
    Liefs Louis & Sonja

• 08 September 2013 - 16:55

Hans:

Heerlijk dat jullie zulk fijn weer hebben om van al dit moois te genieten. Geniet er lekker van en veel plezier met jullie verdere avontuur! Veel liefs

• 09 September 2013 - 17:47

Steef En Trix:

Ja, dat heb je ervan als jullie leedvermaak hebben . God straft onmiddellijk : zit je heel lang vast in het verkeer!!
    Maar dat zijn jullie allang weer vergeten en genieten weer volop en maken mooie foto's.
    Blijven jullie volgen. Liefs en groetjes