De Franse Alpen - Reisverslag uit Saint-Lizier, Frankrijk van Jan & Pat - WaarBenJij.nu De Franse Alpen - Reisverslag uit Saint-Lizier, Frankrijk van Jan & Pat - WaarBenJij.nu

De Franse Alpen

21 September 2013 | Frankrijk, Saint-Lizier

Maandag 9 september 2013
Het dal is gehuld in mist. Toch moet het vandaag, volgens de uitdraai op het prikbord, nog de beste dag van de week worden. De zon doet tenminste flink haar best en als we om elf uur vertrekken, zijn enkele bergtoppen zichtbaar. De komende dagen zijn we weer op onszelf aangewezen en we zorgen er dan ook voor dat de watertank gevuld is en de afvaltanks geleegd zijn. Zelfs het nieuwste verslag over Wallis plaatsen we nog even snel.
Op de folder die we bij de receptie kregen, worden 21 wandelingen in de omgeving aangereikt. Een van de wandelingen beschrijft de tocht naar de Trient gletsjer en die ligt precies op onze route naar Chamonix in Frankrijk. Tegen de tijd dat we de col de la Forclaz bereiken, wandelen we onder een strakblauwe lucht en via een vrij vlak pad naar Chalet du Glacier. Het chalet ligt aan de voet van de gletsjer, die door de warme zomer aardig geslonken lijkt. Misschien hadden we verwacht dichterbij te kunnen komen, maar toch zijn we onder de indruk van de mooie wandeling. Bij het chalet genieten we van een heerlijke dubbele sandwich en we leggen de terugtocht aanmerkelijk sneller af. Volgens de gids is onze overnachtingsplek in Chamonix Mont Blanc, in onze beleving ligt Argentière meer voor de hand. We kunnen er nog een uurtje van het zonnetje genieten.
(Route: D21, D1506)
(Weer: 8)

Dinsdag 10 september 2013
Tanken is onze eerste zorg vandaag. De dure Zwitserse tankstations zijn we voorbij gereden en nu moet Super U in Passy uitkomst bieden. Alle gletsjers langs de weg zijn verstopt achter de wolken, alleen de gletsjer van Bossons piept een stukje onder uit.
Het tankstation is lastig te bereiken. De in- en uitrit vereist stuurmanskunst. Na het tanken rijden we richting Albertville. Onderweg doen we nog een gunstig liggende Intermarché aan waar we gedemineraliseerd water kopen om de huishoudaccu bij te vullen. Het vermogen van de accu lijkt minder te worden. Al een paar nachten hebben we te weinig stroom, terwijl het zonnepaneel laadt en we toch ook gereden hebben. Jan ontdekt dat er nauwelijks nog water in de accu zit. We hopen dat bijvullen helpt, maar vrezen dat de accu na vijf jaar aan vervanging toe is.
De toeristische route is bewerkelijk wat de bochten betreft maar zeer de moeite waard. Door de dorpen met houten chalets wanen we ons nog in Zwitserland. Bij de Gorges de l’Arly wordt de weg behoorlijk smal. Argwanend houd ik uitstekels in de rotswand in de gaten. De camperplaats in Albertville ligt tegen de wijk Conflans aan. We genieten van de wandeling door de Middeleeuwse wijk met mooie uithangborden, waterputten, een sfeervol plein en uitzicht over Albertville en de omringende bergen. Aansluitend volgen we de uitgezette route Circuit de la Poterne de Vignes. Daar blijkt een venijnige klim in te zitten, die ons heel wat adempauzes kost. Het informatiebord vertelt ons dat het hoogteverschil dat we in twee kilometer hebben overbrugd 120 meter is. Tegen de tijd dat we de camper bereiken, zijn we helemaal gaar.
(Route: D1506, E25, D339, N205, D1212)
(Weer: 7)

Woensdag 11 september 2013
De camperplaats in Chambéry blijkt een overvolle parkeerplaats. Enkele campers hebben zich in een plekje geperst, kunnen amper de deur opendoen of staan voor de helft op het wegdek. We vinden het helemaal niks. Een alternatief plan hebben we eigenlijk niet vandaag vanwege ons voornemen Chambéry te bezoeken. Koortsachtig bladeren we in de gidsen. De keuze valt op La Mure aan de Route Napoleon. Jan en Alie hebben we een sms’je gestuurd om te vragen of het nog lukt elkaar ergens te treffen, want ook zij zwerven ergens in Frankrijk rond. Na Gap wordt het lastig omdat wij van plan zijn richting noordwest Spanje te reizen en zij waarschijnlijk naar Corsica. Jan en Alie opperen in hun antwoord dat ze mogelijk richting Aspres gaan. Dat geeft ons ander inzicht. De weg is nieuw voor ons, er ligt een aardige camperplaats aan en de route sluit aan op onze plan om Avignon en Arles te bezoeken. We herprogrammeren Tom en slaan in Grenoble rechtsaf in plaats van linksaf. Via een mooie route naderen we het blauwgroene meer bij Treffort. Er staat een flinke wind en er zijn veel surfers actief op het meer. We wachten tot de meeste van hen naar huis zijn en nemen dan de perfecte plaats in beslag langs de oever van het meer. Morgen hopen we hier Jan en Alie te zien.
(Route: D1212, N90, D1090, D1006, A43, N87, D1075)
(Weer: 7)

Donderdag 12 september 2013
Aan het begin van de middag arriveren Jan en Alie. Het weerzien is hartelijk. De stoeltjes zetten we buiten en we praten gezellig bij, maar er staat te veel wind om echt aangenaam buiten te zitten. We wagen de wandeling naar Passerelle de l’Ebron, een hangbrug over een smalle uitloper in het meer, maar door de verschillende klims valt de wandeling te lang uit. In een poging om op de terugweg via het strand de klim te ontlopen, maken we nog meer meters want we lopen vast en moeten weer terug.We eten samen en ’s avonds klaverjassen we, een potje dat Alie en Jan H. met grote overmacht winnen.
(Weer: 6)

• 21 September 2013 - 14:57

Jan & Pat:

@ alle lezers, helaas lukt het niet om de foto's bij het verslag te plaatsen. Zodra er een betere verbinding is, zal ik het opnieuw proberen! Lieve groeten van ons

• 21 September 2013 - 16:33

Dick Joke:

Dan zien we de foto's de volgende keer. Fijn weekend en geniet samen met jullie vrienden. Eh Patries weet je zeker dat de anderen partij niet verzaakt heeft?! dat kan bij klaverjassen!

• 21 September 2013 - 19:26

Marian En Joke:

We zijn héél benieuwd naar jullie foto's........ :-)

• 22 September 2013 - 15:06

Anna:

Hallo Pat en Jan,

Dit weekend twee dagen bij zus Els geweest en lekker bij gekletst samen. We hebben het nog over jullie leuke reisverslagen gehad en mooie foto's die je daar bij plaatst. Samen hebben we er nog even naar gekeken. Ik weet dat je vroeger ook al goed kon schrijven. Misschien kun je reisverslagen gaan maken voor een kampeer/camperblad...zie ik je wel doen. Kun je nog een beetje bij verdienen, ha, ha.
    Ik ben weer in mijn werkritme en dat lukt aardig. Vrijdag heb ik mijn BAPO dag en daar ben ik erg blij mee.
    In het najaar spreken we weer een keer af en dan komen Els en Herman ook bij ons , okay?
    Fijne vakantie samen en tot horens.
    xxx

• 22 September 2013 - 16:15

Ludwig:

Hoi Jan en Patricia,

eindelijk even jullie gehele reisverslag met veel plezier doorgelezen. Erg leuk! Zo te lezen gaat het allemaal goed met jullie. Hier gaat alles ook z'n gangetje. Misschien wat nieuwe ontwikkelingen!
    Groetjes van ons allemaal, wees voorzichtig, goede gezondheid!!!

David, Carolijn, Jelle en Ludwig

• 24 September 2013 - 10:53

Jos En Marian:

Dag reizigers!
    Wat een mooi verslag weer en prachtge foto's. Dat wordt vast weer een mooi fotoboek! Gezellig dat jullie Jan en Alie nog ontmoet hebben. Misschien mogelijk om op de terugweg revanche te geven met klaverjassen? Wij genieten momenteel in de Dordogne van de zon. Heerlijk om zo de zomer te verlengen.
    Goeie reis en tot het volgende verslag.
    xxx.

• 26 September 2013 - 15:56

Janen Alie:

Wij zitten inmiddels in Spanje en wel in Peniscola, waren hier het voorjaar ook op de terugweg.
    Het is eigenlijk een camperplaats maar met camping, zwembad en restaurant (€ 6,-)4
    Helaas jullie laatste verslag nog niet ontvangen, zijn wel erg benieuwd.
    Hoe is het met jullie ?
    Met ons alles goed.