Oost Beieren - Reisverslag uit Rotenburg an der Fulda, Duitsland van Jan & Pat - WaarBenJij.nu Oost Beieren - Reisverslag uit Rotenburg an der Fulda, Duitsland van Jan & Pat - WaarBenJij.nu

Oost Beieren

04 Juni 2014 | Duitsland, Rotenburg an der Fulda

Vrijdag 30 mei 2014
De rivier de Salzach houdt ons een poos gezelschap. Hoog op een rots ligt het imposante kasteel Hohenwerfen. De thermometer geeft een fijne zeven graden aan. Het opgebroken Salzburg is geen pretje en houdt ons behoorlijk op. Pas op het laatst herkennen we iets van een paar jaar geleden. Ineens zijn de bergen verdwenen. Ervoor in de plaats is een glooiend landschap gekomen met grasland, akkers en bossen.
In de middag arriveren we in Altötting. Het dorp staat bekend als de oudste bestemming voor pelgrimstochten naar het Miraculeuze Standbeeld van de Heilige Maagd uit 1330. Het beeldje staat in de achthoekige Gnadenkapelle. De kapel heeft zwarte muren waarop de vele zilveren ornamenten, geplaatst in boogvormige tableaus en afgezet met een zilveren rand, goed tot hun recht komen. Het beeld zelf is zo’n halve meter hoog, heeft een gezicht van donkerkleurig hout en is gekleed in een rijk glittergewaad. Rondom de Maagd is het allemaal zilver dat er blinkt. De externe kapel, evenals de later aangebouwde rondgang, is behangen met kleine schilderijtjes, die getuigenis afleggen van de wonderen door Maria verricht. Het punctueel verzorgde dorp, met vele kerken en souvenirwinkels vol religieuze artikelen, straalt geloof uit. Bij Gasthof zur Post drinken we een prijzig drankje, het uitzicht op de Gnadenkapelle moet wel heel kostbaar zijn.
(Route: B99, B159, B150, B20, ST2107)
(Weer: 5)

Zaterdag 31 mei 2014, verjaardag van Monica
Op de akkers waaraan we voorbij glijden, wordt veel hop en gerst verbouwd. Hieraan herkennen we het bierland. Bij Kelheim betreden we het lieflijke Altmuhltal. Groene hellingen en schattige dorpjes vormen het intieme dal van de Altmuhl, waarlangs ook het Main-Donau kanaal loopt. De camperplaats ligt aan het kanaal. Vlakbij staat een leuk klein paviljoen met een zonnig terras. Borden geven informatie over de wandel- en fietsroutes in de omgeving. Wij kiezen wandelroute W1. Een route die ons door de velden en langs stromen en beekjes naar het centrum van Dietfurt voert. We bezoeken de oudste in gebruik zijnde molen van het dal. Jan is geboeid door de techniek, terwijl ik het museum vooral een verzameling van oude troep vind. De serie foto’s van Elvis Presley, die zijn diensttijd in deze omgeving vervulde, is het enige dat mij interesseert. Alweer een Gasthof zur Post dat ons voorziet van een drankje. We kunnen het niet laten ook het zonnige terras van het paviljoen aan het kanaal uit te proberen. Een witte worst met een pretzel erbij vrolijkt hier onze consumptie op.
(Route: B299, B92, B299, LA12, B16, ST2230)

Zondag 1 juni 2014, verjaardag van Esther
Een kwartier na vertrek, komen we alweer aan, rijkelijk op tijd voor onze tweede kop koffie. We zijn een dorp opgeschoven en bevinden ons in Berching, nog steeds in het Altmuhltal. En weer staan we aan het Main-Donau kanaal, waarover passagiersboten hun route afleggen. Bij de kiosk betalen we vijf euro en ontvangen in ruil daarvoor een fietsroutekaart van de omgeving, een plattegrond van het dorp en een parkeerticket, geldig tot morgenmiddag 17:00 uur.
De muren en torens rond het dorp zijn nog intact en doen ons denken aan Rothenburg en Nordlingen. Aan de buitenzijde van de wal is een park en een speeltuin. Eenmaal door de poort lopen we een stuk over de overdekte stadsmuur en komen uit bij het centrale plein met kleurige panden in blauw, geel, roze en groen en gezellige terrassen. Spontaan is ons besluit om bij de Griek te eten. Vanwege het vroege tijdstip lopen we langzaam nog een rondje over de twee pleinen, informeren bij een konditorei naar marsepein en ploffen dan neer op het terras van restaurant Meteora voor een overvloedige Griekse maaltijd.
Na de avondboterham lopen we in het schemer nog eens langs het kanaal en aan de buitenzijde van de stadsmuren door een heerlijk park. De late zonnestralen zorgen voor een sfeervolle lichtval.
(Route: ST2230, B299)

Maandag 2 juni 2014
Na een paar saaie autobanen, die ons geruisloos langs Neurenberg en Bamberg gemanoeuvreerd hebben, parkeren we in Zeil am Main op een parkeerplaats voor de sporthal. Als Jan bij de Duitse buur informeert of hij akkoord is met de afstand die we in acht hebben genomen, snauwt de man hem toe dat het hem niks uitmaakt.
We hadden ons er iets meer van voorgesteld. Het interessante deel van het dorp omvat niet veel meer dan de Hexenturm en een plein met het raadshuis eraan en wat mooie vakwerkhuizen. Er is helaas geen enkele aanwijzing voor de aanwezigheid van wi-fi ergens op een terras, ik loop nog steeds rond met een kant en klaar verslag van Oostenrijk. Op onze zoektocht komen we terecht bij een Biergarten. Het is er goed toeven onder de bomen aan lange tafels. Internet hebben ze er niet. Bier daarentegen, vanwege de brouwerij Goller ernaast, in overvloed.
We lopen terug langs een oude, deels vervallen, stadsmuur. Op de plaats waar wij een vroegere gracht vermoeden, zijn volkstuinen aangelegd.
(Route: B299, ST2236, A6, A3, A73, A70, B26)

• 06 Juni 2014 - 00:41

Marian En Jos:

wij genieten van jullie verslag en foto's. Wij zien jullie spoedig want wij zijn in Amersfoort. goede thuiskomst en een dikke knuffel