Thuis voor Pinksteren - Reisverslag uit Amersfoort, Nederland van Jan & Pat - WaarBenJij.nu Thuis voor Pinksteren - Reisverslag uit Amersfoort, Nederland van Jan & Pat - WaarBenJij.nu

Thuis voor Pinksteren

07 Juni 2014 | Nederland, Amersfoort

Dinsdag 3 juni 2014
Van de rivier de Main, volgens de landkaart aan onze linkerzijde, zien we niet veel. Het landschap is onveranderlijk heuvelachtig, bosrijk, met dorpjes tegen de hellingen. Bij Schweinfurt graven machines in een compleet rode omgeving. Als we dichterbij komen, blijken het velden vol klaprozen te zijn. Er volgen eindeloze akkers, volgens Deutsche Grundlichkeit bewerkt. Echt mooi wordt de weg rond Bad Kissingen. De heuvels worden hoger en de hellingen, dichtbegroeid met donkere bossen worden opgevrolijkt door de rode daken van huizen.
De camperplaats in Rotenburg wordt aan één zijde begrensd door sportvelden en aan de andere kant door de rivier de Fulda. Langs de rivier loopt een aangenaam wandelpad naar het centrum. Het stadje wordt door de rivier door midden gedeeld en aan weerszijden staan mooie oude vakwerkhuizen. Verspreid door het centrum komen we bronzen beelden tegen die in ouderwetse klederdracht het verleden uitbeelden. Het toeristenbureau, dat we nog net open treffen, wijst ons op café Moritz, naast het raadhuis voor een internetverbinding. Eindelijk kan ik het korte verslag van Oostenrijk plaatsen. Sinds vanochtend kunnen we plotseling geen sms’jes meer versturen. Via Skype stel ik moeder Anna daarvan op de hoogte.
(Route: B26, B286, B27, B83)
(Weer: 6)

Woensdag 4 juni 2014
We blijven nog een dagje. Jan hanteert de tondeuse als een volleerd kapper en na een paar dagen zonder camping voeren wij ons doucheritueel in de camper weer eens uit. De Duitse overbuurman observeert hoe Jan daarna op het wankele krukje tracht te klimmen om met het overgebleven sopje van mijn handwasje de naad tussen voorruit en dak schoon te maken. Hij komt aangesneld met zijn keukentrapje, waarvan Jan gretig gebruik maakt. Vanwege de regen gaat de wandeling aan het eind van de middag rechtstreeks naar cafe Moritz, waar het vandaag met een norse ober een stuk minder gezellig is, maar het heeft geen invloed op de snelheid van het internet.
(Weer: 6)

Donderdag 5 juni 2014
We zijn snel klaar met het tanken van de geringe hoeveelheid water die ons voor 1 euro wordt toebedeeld. Om half tien gaan we onderweg, ook nu in gezelschap van een rivier, deze keer de Fulda. Met een vaartje van zestig kilometer per uur rijden we achter een vrachtwagen. Vanuit een zijweg neemt een tractor de plaats in vooraan in de file die zich inmiddels gevormd heeft. De snelheid zakt naar veertig kilometer. Nadat we deze voertuigen met moeite hebben ingehaald op de drukke weg schiet een truck met oplegger, volgeladen met auto’s voor ons de weg op. Als we ook dit obstakel uit de weg geruimd hebben, hangen we achter twee ligfietsen, die midden op het wegdek rijden. Een gewone doordeweekse dag op een Duitse binnenweg. TomTom belt met het hoofdkantoor: “Wat een rare lui, eerst willen ze niet de snelweg op en nu krijg ik ze er niet meer van af”. Het navigatiesysteem is langdurig van slag. Sorry Tom, we hadden geen zin in ook nog het centrum van Kassel. De wind is hevig, we hebben soms moeite om het roer recht te houden. Het lukt ons diesel te vinden voor een zacht prijsje. Om lunchtijd arriveren we op de camperplaats in Warendorf. Er staan hoge bomen om de parkeerplaats en rozenstruiken om de plekken. Aangrenzend stroomt de Ems met daarlangs een zandpad door een parkachtige omgeving. Na de lunch doen we wat boodschappen bij Aldi. Zodra we die thuis opgeruimd hebben, nemen we dat mooie pad naar het centrum van Warendorf. Voor de verandering staan op het gezellige plein in het hartje van de stad, panden met mooie trapgevels. Heel verfrissend na al die vakwerkhuizen. We slenteren door de aardige winkelstraten en eindigen bij cafe Carbar, waar een jongedame met een vrolijke lach en een opmerkelijk kapsel, deels lang, deels opgeschoren, ons bedient.
(Route: B83, A7, A44, B252, B7, B68, B64, A33, B64, B475)
(Weer: 5)

Vrijdag 6 juni 2014
Op de ochtend van deze stralende dag zijn wij aan de poets, verzamelen de was en ruimen alvast een krat in met spulletjes die straks mee naar huis gaan, terwijl onze Duitse buren buiten zitten en een uitbundig gesprek voeren. Sla met een bieflapje en gekookte aardappelen is voorlopig onze laatste maaltijd in de camper. We wassen af, legen de toilet, dumpen het afvalwater en gaan we op weg voor de laatste paar honderd kilometer van de reis.
Voor de Nederlandse grens komen we in de file terecht. Het verkeer staat langdurig stil en we nemen een nare smalle sluiproute naar Winterswijk. Bij Obelink kopen we een nieuwe voorraad vloeistof voor de toilet en schaffen een nieuwe zaklantaren aan. Het is er wonderlijk rustig voor de vrijdag voor Pinksteren. In het restaurant kiezen we voor een curryworst met frites en een stokbroodje met tonijn.
Om 21:00 uur parkeren we de camper op ons favoriete plekje bij de kerk en zien dat onze reisgenoten van de eerste dagen ook veilig thuis zijn aangekomen.
De kilometerteller staat op 67.590 km. Een fijne reis van 5.740 km. is ten einde!
(Route: B64, L547, L793, A43, B525, B70, A319, N318, N18, A18, A2, A30, A1)
(Weer: 9)

• 07 Juni 2014 - 17:23

Ludwig:

Hoi Jan en Patricia,

Welkom thuis!!! En hele fijne Pinksterdagen. We spreken elkaar snel!

Vriendelijke groeten,

Jelle, Carolijn, David en Ludwig

• 07 Juni 2014 - 18:01

Marian En Jos:

Welkom thuis en dank dat wij via dit mooie verslag en foto's mochten mee reizen.
    fijne pinksterdagen en hartelijke groet aan je moeder.
    lieve knuffel en toto het volgende verslag. Wanneer????

• 07 Juni 2014 - 18:40

Dré En Marianne:

Welkom thuis. Of was je liever nog onderweg geweest. Alles heeft zo zijn charme, toch. We hebben genoten van jullie verslagen en dus de reis. We hopen elkaar snel te ontmoeten. Fin e pinksterdagen. Kus.

• 07 Juni 2014 - 20:48

Marian En Joke:

Fijn dat ook jullie weer heelhuids thuis zijn!
    We hebben genoten van jullie reis en gaan de volgende keer weer graag mee!
    Mogen we kiezen? Dan graag een rondreis op IJsland... hahaha...
    Nee hoor, we laten ons graag verrassen.
    Kom eerst maar weer lekker "thuis", er wacht jullie nog genoeg te doen w.b. de was en het opruimen?!

Hartelijke groet van ons!

• 07 Juni 2014 - 21:56

Anna Schrijer:

Weer thuis in Amersfoort, ook weer lekker toch? En.....met prachtig weer.
    Wij genieten van vier vrije dagen en onze tuin die nu prachtig is.
    Leuke verslagen heb je weer gestuurd, hoop jullie gauw weer te spreken.
    Tot ziens.

• 07 Juni 2014 - 22:23

Sonja:

Fijn dat jullie weer goed thuis zijn gekomen. Weer een flink end gereden hoor Jan!! en mooie foto's van Pat!
    Goede Pinksterdagen in de toren. Ik ga morgen met Lisan naar Rhodos ,van de zon genieten.
    Liefs en tot ziens Sonja

• 08 Juni 2014 - 10:38

Steef En Trix:

Welkom thuis.

Fijne pinksterdagen en groetjes, Steef en Trix

• 08 Juni 2014 - 23:11

Thea Van Roon:

Hi Jan en Pat,

En zo is aan deze reis ook weer een eind gekomen. Dank voor alle mooie verhalen en foto's en ik neem aan dat het ook wel weer fijn is om thuis te zijn.

Lieve groeten, Peter en Thea

• 09 Juni 2014 - 09:42

Dick Joke:

Weer gezond thuis en nu maar genieten van het mooie weer hier! groetjes Joke