Dordogne - Reisverslag uit Rouffignac-Saint-Cernin-de-Reilhac, Frankrijk van Jan & Pat - WaarBenJij.nu Dordogne - Reisverslag uit Rouffignac-Saint-Cernin-de-Reilhac, Frankrijk van Jan & Pat - WaarBenJij.nu

Dordogne

26 April 2015 | Frankrijk, Rouffignac-Saint-Cernin-de-Reilhac

Dinsdag 21 april 2015
De nachten zijn nog koud. Nadat de kachel al een half uur brandt, is het vanmorgen nog steeds maar 12 graden in de camper.
We besluiten de sprong naar de Dordogne in één dag te maken. De voorspelde aankomsttijd is alleszins redelijk. De reis verloopt voorspoedig. Totdat Jan een signaleringslampje op het dashboard waarneemt. In de handleiding staat dat we met het lampje mogen doorrijden, maar dat controle door een garage nodig is. We nemen contact op met de mobiliteitservice van garage Broekhuis en vragen om het adres van een Forddealer in Limoges. De file bij de stad lijkt haast in ons voordeel om tijd te rekken tot we antwoord krijgen, maar helaas passeren we de stad zonder telefoontje. We besluiten door te rijden naar onze bestemming, tenslotte merken we helemaal niks afwijkends aan de motor. En we hebben nog maar 100 km. te gaan. De man, die ons uiteindelijk terugbelt, stelt voor om op de camping te informeren naar Forddealers in de omgeving.
Op camping Bleu Soleil in Roufffignac St. Cernin installeren we ons op een fantastische plek met uitzicht op een klein groen dal. Maar bij de receptie hebben ze geen idee van Forddealers in de omgeving en ook het trage internet dat websites niet wil openen, levert niets op.
Het antwoord op de vraag “Hoe lang gaat de tv het volhouden” uit het eerste verslag, komt vanavond al: precies twee avonden. We ontdekken het als we de tv aanzetten om te kijken naar Masterchef Holland. We zullen niet zien wie wint en blijven de komende weken verstookt van het wereldnieuws.
(Route: D84, D965, D926, A20, D704, D6089, D31 )
(Weer: 8)

Woensdag 22 april 2015
We zoeken wederom contact met de mobiliteitservice en vragen om hulp bij het zoeken naar een garage in de omgeving en bij het maken van een afspraak. Later op de dag ontvangen we een sms’je met een adres en een afspraak voor maandag. Zo, dat is geregeld, dan kunnen we ons nu opmaken voor het bezoek van Jeroen. We wandelen naar het dorp, doen wat inkopen bij de bakker en de kleine supermarkt ertegenover. Terug bij de camper maakt Jan soep en pastasaus zodat we het de komende dagen makkelijk hebben. Jeroen arriveert om 16:30 uur in een witte Renault deze keer. We kunnen heerlijk buiten zitten, praten bij en genieten intussen van het uitzicht. Gelukkig heeft Jeroen een boek bij zich en vermaken we ons evenwel zonder televisie. Met de koekoek op de achtergrond.
(Weer: 8)

Donderdag 23 april 2015
De dag begint zwaar bewolkt. Om 11:00 uur gaan we op weg voor een tochtje in de omgeving. We vergapen ons aan de mooie karakteristieke huizen uit de streek. Robuuste muren in warme tinten, verhoogde puntdaken en soms verrijkt met een vierkant torentje. Vaak prachtig gelegen op een heuvel met uitzicht op een lieflijk dal. Ons lunchpakketje nuttigen we aan een picknicktafel bij een uitzichtpunt. Erg warm is het er niet. We worden verrast door de vele kleine kastelen op onze weg.
Borrelen doen we in de camper. De zon laat zich vandaag nauwelijks zien.

Vrijdag 24 april 2015
Het is zo mistig in het dal dat we overkant nauwelijks kunnen zien. De ochtend brengen we dan ook luierend door met boek en iPad. In de middag klaart het op en om half drie rijden we via Les Eyzies , St. Cyprien, Beynac et Cazenac de mooie route naar de bastide Domme, regelmatig met de Dordogne aan onze zijde. Vanuit Domme hebben we een spectaculair uitzicht op de meanderende rivier. Na een drankje op een terras rijden we via de zuidoever terug en stoppen zo nu en dan voor een mooi uitzicht en een pittoresk kasteeltje. Eenmaal thuis probeert Jan de nieuwe gasaansluiting uit voor zijn grillpan. De aardappelen komen prachtig gebruind uit de pan.

Zaterdag 25 april 2015, de verjaardag van Anna
Zoals telkens het geval is, breekt ook vandaag aan het eind van de ochtend de zon door en gaan we op zoek naar een leuke locatie voor de lunch. We rijden daarvoor naar Thonac. Het Italiaanse restaurant spreekt ons niet aan. Borden in het dorp wijzen ons de weg naar een landelijk gelegen restaurant, 2,5 km buiten het dorp. Jan en ik kiezen voor een gegrilde entrecote met gebakken aardappelen, Jeroen neemt een goed gevulde omelet. Tot slot delen we een kaasplankje. De vriendelijke kokkin laat zich verschillende malen zien aan de tafels van haar gasten. We maken een kleine tocht door een lieflijk groen heuvellandschap en passeren wederom talloze kasteeltjes. In St. Léon sur Vézère gaan we op zoek naar een stokbrood. De plaatselijke winkel is nog gesloten en we brengen de tijd door met een wandeling door het dorp dat opmerkelijk druk is en plaats biedt aan twee camperplaatsen waarvan één aan de rivier. De kerk is mooi van eenvoud en het kasteeltje zorgvuldig verborgen in het groen. We lopen een stukje langs de rivier waarvan de oevers dicht begroeid zijn. We pikken een stokbrood op en in Rouffignac nog een paar gebakjes bij de patisserie.

Zondag 26 april 2015
We bezoeken kort de zondagmarkt in Rouffignac, de bakker en de supermarkt om tenminste een lunchpakket voor Jeroen te kunnen maken. Hij vertrekt rond half een. We zwaaien hem uit en ik pink een traantje weg. Heerlijke dagen waren het; we hebben uitgerekend dat dit alweer de achtste keer is dat hij ons tijdens een camperreis bezoekt. Wij ruimen op, wassen de vliegjes van de camper, wassen wat shirts, checken de mail, spelen een spelletje en ik werk aan het verslag. Jeroen bericht om half drie dat hij de auto heeft afgetankt, ingeleverd en nu op het vliegveld is, ruim op tijd voor zijn vlucht. De rest van de middag regent het.
(Weer: 4)

• 27 April 2015 - 11:05

Jos En Marian:

Dag genieters!
    Mooi is de Dordogne! Veel bekende foto's en leuk dat jullie er weer van genieten. En zo te lezen gaat er niets boven de Franse keuken! Geniet er lekker van. Tot het volgende verslag, wij genieten dan weer mee.
    Liefs.

• 27 April 2015 - 11:05

Marian En Jos:

Ik lees net mijn reactie door: het is wel erg veel genieten!

• 27 April 2015 - 18:36

Henk En Roos:

Wat jammer dat jullie tv toch kapot is gegaan, maar fijn dat Jeroen er was dan is er toch een leuke en gezellige afleiding voor jullie. Jammer dat het weer niet helemaal meewerkte, de dorpen ziet er heel mooi uit.
    Donderdag gaan wij ook met de camper weg naar Frankrijk 2,5 week testen. Veel plezier nog enmooi weer
    We blijven jullie volgen.

• 27 April 2015 - 23:02

Alie En Jan:

Wat een mooi verslag weer, bekende omgeving ook voor ons.
    Hoop dat motorstoring snel verholpen kan worden en jullie t.v.
    Hebben vandaag via internet de " boardingticket" uitgeprint voor terugreis op 30 april.
    Hebben het heel fijn gehad hier, maar volgende keer reizen we liever met de camper.
    Liefs en groetjes en fijn veilige reis verder.
    Jan en Alie

• 28 April 2015 - 13:27

Dick Joke:

Hallo daar, leuk te zien de Dordogne. Deze zomer gaan wij weer met Esther, Leo, Sanne en Tycho. Weer naar hetzelfde huis als drie jaar geleden. Ik zie nu dezelfde Dordogne, streek en omgeving. Geniet er van en leuk dat Jeroen er was.

• 28 April 2015 - 13:56

Marian En Joke:

Ook voor ons een bekende streek, erg mooi daar!
    Veel mooie dagen verder, hoor!
    Groetjes uit Slowakije... en morgen trekken we verder naar noordoost Hongarije.

• 29 April 2015 - 18:24

Hans En Saskia:

Ook voor ons een heel bekende streek, supermooi!
    Hopelijk valt de rede van het brandende lampje mee en kunnen jullie snel weer verder naar het zonnige Portugal. Geniet van deze vrijheid en veel plezier. Vooral rustig aan. Liefs

• 30 April 2015 - 14:02

Tony En Liesbeth:

Wat lijkt mij de Dordogne toch prachtig helaas nooit geweest, maar je weet maar nooit.
    Het is weer heerlijk genieten en goed dat het qua gezondheid ook weer kan. Niet
    gauw opgeven, dat zit niet in jullie aard.
    Tot het volgende verslag