Provincie Minho - Reisverslag uit Tomar, Portugal van Jan & Pat - WaarBenJij.nu Provincie Minho - Reisverslag uit Tomar, Portugal van Jan & Pat - WaarBenJij.nu

Provincie Minho

16 Mei 2015 | Portugal, Tomar

Dinsdag 5 mei 2015
We benutten de aanwezigheid van water en afvoer om te douchen. Tijdens het opwarmen, geeft de kachel storing aan. De nieuwe filter lijkt verstopt. Het verwarmen van alleen het water lukt gelukkig uiteindelijk wel.
En ook Tom heeft deze ochtend weer zijn kuren, we krijgen hem net op tijd aan de praat om ons naar Lidl te navigeren. Daarna kiezen we de juiste weg maar in de verkeerde richting en kunnen we bevestigen dat het Parque Natural de Montesinho fantastisch mooi is. En bij toeval krijgen we rio Sabor nog te zien. Qua natuurschoon doet de weg richting Chaves er niet voor onder. Een afwisselende route langs bergen en door dalen, door dorpjes, langs velden met wijnranken en bomen in frisse lentekleuren. Soms getuigen berghellingen van vroegere bosbranden. Dan weer zien we grote meren en kale heuvels met gele brem, gemengd met paarse hei of met witte brem. Het laatste deel van de weg geeft uitzicht op NP Gerês en is ronduit adembenemend. Een lange afdaling brengt ons naar de brug over de rivier Cavado, die ons het nationaal park inbrengt. Vlak voor onze bestemming staat een rijtje auto’s op de andere weghelft van de smalle doorgaande straat geparkeerd. Juist als we dit rijtje passeren, komt een Portugees busje aangestormd en wringt zich tussen ons en de geparkeerde auto’s. We komen ervan af met een paar krassen op deurtje van het gashok, die Jan grotendeels kan wegpoetsen. De Portugees heeft aan de kant van de geparkeerde auto’s meer schade veroorzaakt. Het restaurant aan het plein lijkt gesloten, het appartementcomplex verlaten. Gelukkig krijgen we gezelschap van twee andere campers. Jan wast de filter uit en de kachel werkt weer, maar we zijn er niet gerust op, nu we zonder reservefilter zitten.
(Route: N103, N304, N308)
(Weer: 6)

Woensdag 6 mei 2015
De prachtige weg die ons uit het Parque Nacional da Peneda-Gerês leidt, biedt geweldige uitzichten maar weinig verantwoorde stopplaatsen waar we foto’s kunnen maken, een eeuwige frustratie. We zullen het moeten doen met de plaatjes in ons geheugen.
De volgende bestemming is Bom Jesus do Monte, gelegen op een helling ten oosten van Braga. Het heiligdom bestaat uit een reeks kapellen die door trappen met elkaar in verbinding staan en uiteindelijk het entree vormen tot de grote kerk op de top. Wij kiezen de makkelijke weg. Met een kabeltreintje uit 1882 laten wij ons naar hoogste niveau vervoeren. Helaas is daar sprake van een omvangrijke renovatie, maar met enige inspanning lukt het om dat grotendeels buiten de foto’s te houden. We kijken uitgebreid rond en dalen af via de trappen. Op het grote plateau halverwege eten we onze boterham op met uitzicht op de Escadório dos Cinco Sentidos en daarboven de kerk.
Aan het begin van de middag installeren we ons op Parque de Campismo in Braga, een eenvoudig kampeerterrein op loopafstand van het centrum van Braga .
(Route: N308, N304, N103)
(Weer: 8 )

Donderdag 7 mei 2015
Het oude centrum van Braga grenst aan het Praça da República, een enorm langgerekt plein. Aan de oostzijde ervan ontdekken we Bom Jesus tegen de berghelling. Van de barokke kerk Dos Congregados zijn we niet erg onder de indruk. In de Rua do Souto lunchen we bij Café Brasileira dat in 19de-eeuwse salonstijl is ingericht. Na de smakelijke sandwich Americano wandelen we door de Jardim de Santa Barbara, langs Sé, de kathedraal van Braga en het stadhuis. We hebben moeite om het Palacio do Raio te vinden. Maar dat is niet verwonderlijk, want het blijkt vanwege renovatie helemaal ingepakt te zijn. Turend door het dichte gaas kunnen we de gevel met blauwe tegels herkennen. Omdat de bus op zich laat wachten, wagen we ons te voet aan de klim terug naar de camping. Bij de receptie informeert Jan naar mogelijkheden om een nieuwe filter voor de LPG gastank te kopen. De hulpvaardige jongedame schakelt een taxichauffeur in die met ons drie voor de hand liggende bedrijven afgaat. Met grote ogen bekijken de verkopers de filter en schudden stuk voor stuk met het hoofd ten teken dat ze het niet kunnen leveren. De chauffeur adviseert ons de vervuilde filter uit te wassen. En dat had Jan ook al bedacht.
(Weer: 7 )

Vrijdag 8 mei 2015
Jan spoelt de filter uit met wasbenzine en het resultaat lijkt aardig. Ik doe een handwasje en plaats een verslag. Van een rustdag in de zon komt niets terecht. Het weer laat vandaag te wensen over.
(Weer: 5 )

Zaterdag 9 mei 2015, mijn verjaardag
We zijn al vroeg uit de veren en maken ons voortvarend op voor vertrek. Er staat veel op het programma vandaag.
Guimarães, in 1139 door Alfonso Henriques uitgeroepen tot hoofdstad van Portugal, staat op de werelderfgoedlijst van Unesco. Zonder plattegrond vinden we met moeite de weg naar het kasteel, waarvan het silhouet nog altijd op het wapen van het land prijkt. Ernaast vormt het paleis Paço dos Duques een onaantrekkelijk lomp blok. Het stadje is schattig met zijn smalle straten, leuke pleinen, stijlvolle winkeltjes en huizen versierd met bloembakken. Het vergt enig gepuzzel om daarna de camper weer terug te vinden. Via een weg met mooie uitzichten en flinke heuvels bereiken we Amarante . Met meer geluk dan wijsheid vinden we even buiten het centrum een ruime parkeergelegenheid. Een charmante Portugese vrouw wijst ons een doorsluiproute naar het centrum. Het is een steile afdaling die we straks weer omhoog moeten. Bij het museum op onze weg vraagt de vrouw een pen te leen en schrijft de naam op van het plein waar de camper staat. Zodat we hem ook weer kunnen terugvinden. Het dorp ligt schilderachtig rond de rivier Tamega. De vrouw loodst ons het kerkje São Domingo in waar een groep kinderen onderricht krijgt. Stilletjes kijken we rond naar de overdadige goudkleurige versieringen. Daarna nemen we afscheid van de haar en vervolgen onze weg. We gluren binnen bij de kerk van São Gonçalo, waar een huwelijksvoltrekking plaatsvindt. São Gonçalo, de populaire heilige uit de 12de-eeuw die dansfeesten organiseerde om vrouwen aan de man te helpen, teneinde hen voor verlokkingen te behoeden, is nu uitgegroeid tot symbool van de liefde en vruchtbaarheid. Tijdens het feest van de heilige in juni worden er cakejes uitgedeeld in de vorm van een fallus. Op een proeverij van producten uit verschillende streken op de binnenplein van het voormalig klooster waarop we door de Portugese vrouw attent zijn gemaakt, liggen de cakejes in vol ornaat in de vitrine. Wij proeven wat likeuren en kopen er een paar flessen. Evenals een taartje op basis van eigeel voor mijn eigen verjaardagfeestje vanavond. We negeren de aantrekkelijke terrassen, nemen onze tijd om terug te klauteren naar de camper en gaan dan snel op pad naar onze overnachtingplek. We passeren Penafiel met het hooggelegen heiligdom Nossa Senhora de Piedade en overbruggen de Douro. Er is veel bebouwing langs deze weg, het ene dorp sluit naadloos aan bij het volgende. We overnachten in Castelo de Paivo op een enorm groot en leeg plein waar alleen een rijtje bussen geparkeerd staat.
(Route: N101, N15, N106, N224, N222)
(Weer: 8 )

• 17 Mei 2015 - 11:23

Marian En Jos:

Goedemorgen lieve Patricia en Jan,

Nog van harte gefeliciteerd met je verjaardag en nog heel veel gezonde jaren samen met Jan.
    Mooi verslag en foto's komt ons allemaal bekend voor, prachtig.
    Wij wensen jullie nog veel plezier verder met mooi en warm weer.
    lieve kus voor beiden.
    Wij staan nu op Millefleurs een prachtige camping, dinsdag vertrekken wij naar Remko.
    tot later, xxxxx

• 17 Mei 2015 - 13:41

Dick En Joke:

Leuk alles te zien en weer te lezen. Is jullie filter nu in orde? Wij gaan met de Pinksteren naar Hof van Saksen. Dick en ik blijven een week de kinderen alleen twee dagen.