Fatima en Batalha - Reisverslag uit Óbidos, Portugal van Jan & Pat - WaarBenJij.nu Fatima en Batalha - Reisverslag uit Óbidos, Portugal van Jan & Pat - WaarBenJij.nu

Fatima en Batalha

25 Mei 2015 | Portugal, Óbidos

Maandag 18 mei 2015
Geheel bevoorraad vertrekken we aan het eind van de ochtend uit Tomar voor een korte rit door een landschap van groene heuvels en veel olijfbomen. Met een uurtje zijn we in Fatima. Het is even zoeken naar de camperplaatsen. De plaatsen zijn royaal van formaat, iets schuin en er is er precies nog één vrij . Elke plek heeft zijn eigen betonnen picknicktafel en een klein boompje, dat weinig schaduw biedt. En er zijn gloednieuwe overdekte picknickplaatsen, waarvan we gebruik maken voor de lunch. De basiliek wordt gerenoveerd, is omgeven door kranen en gesloten voor publiek. Alleen de graven van de herderskinderen, die op 13 mei 1917 een lichtend vrouwenfiguur in een steeneik zagen, zijn toegankelijk. Het vrouwenfiguur beval de kinderen in de vijf maanden erna op dezelfde dag van de maand terug te komen en op 13 oktober waren zij in gezelschap van 70.000 pelgrims, maar alleen Lucia hoorde het geheim van Fatima. Op het enorme plein voor de kerk zijn nu weinig gelovigen te bekennen. De meeste bezoekers bevinden zich bij de Capela das Apariçoes, het kapelletje dat staat op de plaats van de verschijningen en waar juist een dienst wordt gehouden. De kinderen waren in 1917 slechts 7, 8 en 10 jaar oud. Neef Francisco en nicht Jacinta stierven spoedig na de verschijning. Lucia werd 98 jaar oud. Tegenover de basiliek staat een ultramoderne, weinig sfeervolle, nieuwe kerk.
Elk kwartier horen we de luide klok van de basiliek. ’s Nachts blijven ze stil en om 7 uur worden we erdoor gewekt.
(Route: N110, IC9, N113, N357)
(Weer: 7)

Dinsdag 19 mei 2015
We hebben geen haast want ook vandaag is het een kleine afstand. De landschappelijk mooie route op de kaart maakt de belofte meer dan waar. We genieten van mooie uitzichten en het heuvellandschap. Om lunchtijd komen we in Batalha aan waar de camperplek slechts op 250 meter afstand van de kathedraal ligt. Na lunch bezoeken we de kathedraal en het klooster met de welluidende naam Santa Maria da Vitoria. Er heerst een gure stevige wind.
Het omvangrijke gebouw past nauwelijks op de foto. Er zijn veel bezienswaardigheden: de kathedraal met zijn imponerende hoge schip, de Capela do Fundador met achthoekige lantaarn en de graven van Joao I en zijn vrouw Filippa, het klooster met een kruisgang waarvan de bogen verfraaid zijn met maaswerk in manuelstijl, de kapittelzaal met graven van onbekende soldaten en de 15de-eeuwse fontein voor het handen wassen. Veel elementen zijn uitgevoerd in de uitbundige manuelstijl, die we ook in het klooster van Tomar aantroffen. Tenslotte bekijken we Capelas Imperfeitas, de onvoltooide kapellen met een schitterend portaal van Manuel. We moeten helemaal om het gebouw heenlopen voor de hoofdingang die versierd is met beelden van apostelen.
Bij het plaatselijke café genieten we van een drankje.
Ondanks de sportvelden en het doorgaande verkeer is het ’s avonds en ’s nachts stil op onze overnachtingplaats.
(Route: N356)
(Weer: 6)

Woensdag 20 mei 2015
Bij het postkantoor halen we een prepaid kaart van 5 euro voor het geval we per ongeluk op de tolweg terechtkomen. Per sms koppelen we de kaart aan het kenteken. Er zijn opritten die uitsluitend elektronisch werken en we zijn bang zonder erg op de weg terecht te komen; het schijnt lelijke boetes op te leveren. De boete uit Frankrijk voor een geringe snelheidsovertreding vinden we genoeg.
In de middag is er een nieuw verslag klaar en gaan we opnieuw naar hetzelfde café om het op internet te plaatsen. De foto’s komen niet goed over en moeten meerdere malen opnieuw. Een tijdrovend klusje zodat we uiteindelijk op een holletje naar huis moeten om onze dagelijkse aflevering van Masterchef te zien.
(Weer: 7)

• 26 Mei 2015 - 06:43

Jan En Alie.:

Mooi deze plaatsen staan ook nog op ons verlanglijstje.
    liefs van ons beide.

• 26 Mei 2015 - 10:22

Sonja En Louis:

Hallo vrienden ; weer een goed verslag met mooie foto's. Het is alweer 5 jaar geleden dat wij daar ook waren. Inderdaad een beetje lastig met die elektronische tolwegen, je weet nooit of je er al op rijdt.
    Liefs Sonja

• 26 Mei 2015 - 16:19

Marian En Joke:

Batalha is een bijzondere plek, zeg! Al is het maar om prachtige foto's te maken...
    Fijn om een paar verhalen achter elkaar te kunnen lezen want we hebben hier in Slovenië niet op elke camping goed internet. Net als jij Pat, de foto's moesten ook hier een paar keer overnieuw. Kost heel veel tijd!
    Geniet lekker verder van al het moois en van elkaar!!!
    Groetjes van ons!

• 26 Mei 2015 - 20:37

Marian En Jos:

Lieve mensen,
    Dit komt ons allemaal bekend voor, de klokken van Fatima heeft Marian als ringtoon op haar telefoon.
    Geweldig dat wij weer mee kunnen genieten.
    mooi verslag en foto's.
    Wij zijn 2e Pinksterdag thuis gekomen, alles is weer schoon en morgen gaat de Brevio voor een paar kleine dingen naar de GCC.
    Heel veel plezier verder en geniet nog lang door.
    heel veel lieve groeten en dikke kus van ons

• 27 Mei 2015 - 19:28

Henk En Roos:

Leuk verslag van jullie ervaringen. Dat doet voor ons het verlangen toenemen om zo snel mogelijk weer te gaan. Veel plezier nog en alles gaat hier verder goed.