De Spaanse parels Caceres, Avila en Segovia - Reisverslag uit Graus, Spanje van Jan & Pat - WaarBenJij.nu De Spaanse parels Caceres, Avila en Segovia - Reisverslag uit Graus, Spanje van Jan & Pat - WaarBenJij.nu

De Spaanse parels Caceres, Avila en Segovia

05 Juni 2015 | Spanje, Graus

Donderdag 28 mei 2015
Langs de weg zien we op verschillende plekken nestelende ooievaars. De bijbehorende kindjes in draagdoeken ontbreken. Twaalf kilometer van de Spaanse grens ligt Elvas waar we het indrukwekkende aquaduct bewonderen. In 1498 werd aan de bouw begonnen en pas in 1622 was het gereed. Het aquaduct is acht kilometer lang en bereikt hoogten van ruim dertig meter. We hebben er een leuke ontmoeting met een Engels echtpaar. De vestingwerken van de hooggelegen stad slaan we over.
Soms is het landschap vlak, dor en stoffig, dan weer iets aardiger met golvende goudgele landbouwvelden met plukjes groen. In Caceres in Spanje kaapt een Nederlander voor ons het enige plekje met ontvangst weg. De voormalige vrachtwagenchauffeur met zijn vrouw wachten op hun vrienden die voor de zoveelste keer problemen hebben met hun Rapido. Ze worden later op de dag afgeleverd met de camper op een trailer. Vanwege plaatselijke feestdagen heeft de garage pas maandag tijd en zolang niet duidelijk is wat het euvel is, adviseert de ANWB niet te rijden.
Vanwege de extreme warmte bedenken we een list om de stad toch te bezoeken. Pas aan het eind van de middag lopen we in de smalle schaduwstrook langs de huizen naar het historisch centrum. Op Plaza Mayor bestellen we tapas en een koel drankje. De terrassen zijn goed bezet en we genieten van de mooie sfeer op het plein. Thuis hoeven we niet meer te eten en zitten lang buiten. Met 28 graden op de thermometer in de camper proberen we toch te slapen. Het wordt een klamme nacht.
(Route: N4, A6, A5 (S), EX100, N630)

Vrijdag 29 mei 2015
We verschansen ons achter de camper in de schaduw en houden een luie dag. De enige activiteit bestaat uit een handwasje en douchen, zolang het maar iets met water is. Na het avondeten gaan we opnieuw naar centrum en wandelen door de winkelstraten. Vanavond kiezen we voor een ander terras op Plaza Mayor, waar het internet helaas uit de lucht is en ik met het verslag blijf zitten.
We maken bij terugkomst een praatje met de buren waaruit maar weer blijkt dat elk huis zijn kruis heeft. We verversen het water in de tank dat niet meer fris ruikt en hebben met 23 graden een iets koelere nacht.

Zaterdag 30 mei 2015
Midden op de camperplaats staat een grote vuilniswagen, die containers leegt, die plotseling overal vandaan lijken te komen. Het lawaai en de stank maken de camperplaats ineens een stuk minder aantrekkelijk. Achter het kunstgroen blijkt een containeropslag verstopt. Pas om 10:30 uur kunnen we er door.
We volgen een saaie snelweg door een kaal, dor en verlaten landschap. Tegen de wil van Tom kiezen we voor de weg door de vallei van de Jerte en dat is een verademing. We worden omgeven door middelgebergte met groene hellingen en bij Tornavacas ontaardt de weg in een waar spektakel met prachtige uitzichten op weg naar de pas die op 1.275 m. hoogte ligt en een uitzichtplateau heeft.
In Avila treffen we aan de rand van de stad een royale parkeerplaats voor bussen en campers met uitzicht op de stadsmuren en torens. Nederlanders naast ons geven ons het adres van een tapasbar. De tapas die we er bestellen vervangt onze late lunch. Daarna gaan we op zoek naar het toeristenbureau, waarbij we stuiten op de kathedraal. Een imposant bouwwerk met de steunbogen in gevlamde kleuren van zand en schakeringen van terra. En een mooie verzameling kunstschatten. Bij de toeristeninformatie halen we een kaart met de aantekening waar we op de muur kunnen. We verkletsen onze tijd met de NL buren en krijgen een interessante tip over een filter voor LPG en een Libelle. Pas om 21:00 uur zitten we te eten.
(Route: N630, A66, N110)

Zondag 31 mei 2015, verjaardag van Monica
In tijden zijn we ’s morgens niet zo blij geweest met 15 graden in de camper. Wat sliep dat heerlijk na al die kleverige nachten. Avila ligt op ruim 1.100 meter en is daarmee de hoogstgelegen provinciehoofdstad van Spanje en dat is ook de verklaring voor de aangename temperatuur.
Rond de stad ligt een 2,5 km. lange 12de-eeuwse muur met 88 torens, 6 poorten en 3 hoofdingangen. Het geeft de stad een indrukwekkend aanzien. De stad heeft vele pleinen, verschillende kerken en robuuste pallacio’s. We lopen een stuk over de muur. In Calle Vallespin vinden we internet zodat we eindelijk weer eens een verslag kunnen plaatsen. Bij het heerlijke glas wijn worden we verwend met stokbrood met iberico ham.
(Weer: 9)

Maandag 1 juni 2015
We vullen onze voorraden aan bij Lidl en parkeren vroeg in de middag op Plaza dos Toros in Segovia. We azen op het schaduwplekje van een touringcar van Kras. Net als we het willen opgeven, vertrekt hij en pikken we snel zijn plaats in. Om het centrum te bereiken volgen we het aquaduct. Waren we onder de indruk van het aquaduct van Elvas in Portugal, dit 2de-eeuwseaquaduct imponeert nog meer. De bouwstijl is primitiever; er werd geen gebruik gemaakt van cement. Het aquaduct komt vanuit de grond, wordt opgebouwd met lage bogen die langzaam uitgroeien tot een hoogte van ruim 28 meter om uiteindelijk te verdwijnen in de stadsmuur en uit te komen bij het kasteel. De totale lengte is ruim 16 km. Bij het toeristenbureau bemachtigen we een plattegrond van de stad en doen een snelle verkenningstocht. We bedwingen de trappen voor het uitzicht en lopen door de winkelstraat naar Plaza Mayor met de 16de-eeuwse kathedraal. We houden het gezien voor vandaag en rusten uit op een terrasje bij het aquaduct waar we de hoofdprijs betalen voor onze schamel gevulde glaasjes. We gaan ervan uit dat de fooi hier inclusief is. De ober roept ons een hatelijk “dankjewel” na.
(Route: N110)
(Weer: 8)

Dinsdag 2 juni 2015
Het is heerlijk koel in de schaduw. We benutten dit om alvast warm te eten en af te wassen.
Met lijn 14 gaan we naar het centrum van Segovia. Het museum in de synagoge is vandaag helaas gesloten, dit agendapunt komt dus te vervallen. We ondernemen de tocht door centrum naar het kleine park bij het Alcazar, waar we zicht hebben op het pompeuze kasteel. Langs de stadsmuur, die geen enkele schaduw biedt , lopen we terug. Op het plein genieten we met een drankje en internet voor het laatst van het aquaduct en laten ons door de bus terugbrengen naar de arena.
(Weer: 8)

• 05 Juni 2015 - 22:47

Marian En Joke:

Hoi Patricia en Jan,
    Allereerst: hoe gaat het nu met het been van Jan en de naweeën?
    We genieten weer van jullie verhalen en mooie foto's!
    We wensen jullie vanuit een warm Oostenrijk (Karinthië) een goede reis verder en graag tot het volgende verhaal!
    Groet van ons!

• 06 Juni 2015 - 17:08

Marian En Jos :

Mooi, lekker lang verhaal om te lezen! Segovia is inderdaad mooi, leuk dat jullie op dezelfde camperplaats hebben gestaan! Wij hadden minder geluk: pal in de zo'n. Foto's ook weer fantastisch, blijf genieten hoor!

• 07 Juni 2015 - 11:57

Dick Joke:

Gelukkig zien we je op de foto staan. Doe kalm aan op jullie terugreis. Hartelijke groeten Joke