Rome, tweede bericht - Reisverslag uit Rome, Italië van Jan & Pat - WaarBenJij.nu Rome, tweede bericht - Reisverslag uit Rome, Italië van Jan & Pat - WaarBenJij.nu

Rome, tweede bericht

Door: Pat

26 April 2009 | Italië, Rome

Woensdag 22 april 2009
Onze eerste dag in Rome begint met stralend weer. Het vervoer naar Prima Porta, het dichtstbijzijnde metrostation is prettig geregeld in de vorm van een busje met een schrikbarend vlot rijdende Italiaan, die zijn humeur zelden verliest. We weten haast niet waar we in Rome moeten beginnen. Uiteindelijk wordt dat op Piazza del Popolo, precies daar waar onze metro aankomt. In de kerk Santa Maria del Popolo vergapen we ons aan de Cerasi-kapel en de schilderijen van Caravaggio. Dan nog onwetend over wat ons nog allemaal te zien staat in Rome. Achteraf zullen we tegen elkaar zeggen: “die hadden we best kunnen overslaan”.
Via een van de zeven heuvelen van Rome, De Pincio, lopen we naar Villa Giulia, dat onderdak biedt aan een van de belangrijkste collecties Etruskische oudheden ter wereld. Vooral de sarcofaag van een jong echtpaar vonden we mooi. Door park Borghese gaan we naar de gallerie waar we kaartjes kunnen bemachtigen voor a.s. zondag. Tot dan is het museum reeds uitverkocht. Via Piazza Brasile lopen we naar de Spaanse trappen, waar jongeren elke trede bezet houden. Azalea’s bloeien uitbundig en de mensen op de trappen produceren enorm veel geluid. We slenteren door de Via dei Condotti met alle belangrijke mode-ontwerpers broederlijk naast elkaar en lopen naar de Trevi-fontein. Vele honderden mensen proberen, net als wij, de fontein te aanschouwen en een foto te maken met zo min mogelijk hoofden erop. Op een gezellig terrasje drinken we een wijntje en eten we een antipasta. We lopen terug naar het station en zijn rond half zeven weer terug op de camping.

Donderdag 23 april 2009
Vandaag gaan we naar het oude Rome. We beginnen bij het Colosseum. Blij verrast zijn we te merken dat ook vandaag alle bezienswaardigheden en musea gratis te bekijken zijn ter gelegenheid van de zoveelste verjaardag van Rome. Het Colosseum maakt veel indruk; de constructie, de achtergronden en de huidige staat. Aansluitend bezoeken we het Forum Romanum. We lopen over de Via Sacra, hebben een mooi uitzichtspunt vanaf de Boog van Titus en vanaf het Capitool, waar we het Capitolijns Museum bezoeken. We bewonderen het reusachtige beeld van Constantijn, de jongen met een doorn in zijn voet, de wolf en vooral de prachtige zalen met mooie schilderingen en plafonds. We zien zoveel dat we nog maar weinig belangstelling kunnen opbrengen voor de afdeling schilderkunst. Erg wijs worden we niet uit het busplan, dus lopen we ook nu weer terug naar het station en zijn rond half zeven thuis.

Vrijdag 24 april 2009
Rust-, was en boodschappendag.

Zaterdag 25 april 2009
Het Pantheon, Piazza Navona en een wandeling door Middeleeuwen en Renaissance met een bezoek aan de Engelenburcht en de Tiber staan vandaag op het programma. We worden stil van het interieur van het Pantheon. De constructie, de kleuren, we vinden het adembenemend. Het Piazza Navona is druk bevolkt en een lelijke tent belemmert ons bij het maken van foto’s. Bij Piazza di Tor Sanguigna pakken we een wandeling uit de reisgids op. Die leidt ons door nauwe Middeleeuwse stegen naar de Engelenburcht. Vooral de pauselijke vertrekken van Paulus III maken indruk en vanaf het dak hebben we een prachtig uitzicht over Rome en op de Sint Pieter. We vervolgen onze wandeling, die eindigt in de Via del Teatro Pace op het terrasje van een restaurantje met de toepasselijke naam “Rust” (www.rust-roma.it). Geen toeval, de eigenaar in een oranje trui is Nederlandfan. We lopen flink door naar de metro en halen nipt de trein van 17:05 uur, waardoor we vandaag een uurtje eerder thuis zijn.

• 26 April 2009 - 19:01

Marian & Jos:

Wij staan H'sum en hebben ook internet, leuk om jullie verhaal weer te mogen lezen, wij kunnen jullie goed volgen en het is toch bijzonder dat wij jullie precies kunnen volgen waar jullie lopen en en de metro gebruiken.
    Het oude Rome is ook heel mooi en vniet vergeten het muntje te gooien (mocht je nog eens terug willen)
    Wij zitten aan NL vast gezien Marian haar moeder die op jullie vertrek weer is geopereerd, haar heup is er uitgehaald.
    liefs van ons en veel plezier

• 26 April 2009 - 19:13

An Bosman:

Hoi, nou, het was weer een goed verslag waar jullie ons op tracteerden! Als ik alles,zo over die weken,terug lees, denk ik, waar ben je aan begonnen!Enfin, het was jullie eigen keus !Petje af hoor!Heel veel liefs en allebei dikke knuffel van Antje.Aju.