Terug in Toscane - Reisverslag uit Rome, Italië van Jan & Pat - WaarBenJij.nu Terug in Toscane - Reisverslag uit Rome, Italië van Jan & Pat - WaarBenJij.nu

Terug in Toscane

Door: Pat

12 Mei 2009 | Italië, Rome

Woensdag 6 mei 2009
Vanmorgen douchen we voor het eerst in de camper. We redden het prima met de hoeveelheid warm water, al is het droogmaken een beetje werk. We zullen dit dan ook alleen maar doen als we “wild kamperen”. We nemen de S257, de S221 en de S73 naar Arezzo, waar we rond het middaguur bij de prachtige (gratis) camperplaats aankomen. We hebben een leuke plaats naast een grasveldje met picknicktafel en toch televisie-ontvangst. Na de lunch lopen we naar het centrum. Ditmaal zijn we zo gelukkig om direct te roltrappen naar boven te vinden, hetgeen ons een flinke klim bespaart. De roltrap komt uit bij de Duomo met gebrandschilderde ramen en een fresco van Maria Magdalena. We lopen naar Casa di Vasari, het huis van de schilder, door hemzelf gebouwd en van binnen voorzien van mooie fresco’s. We zijn er van onder de indruk. We bezoeken de 13e eeuwse kerk San Francesco met de fresco’s van de Legende van het Ware Kruis en op het terrasje ertegenover genieten we van een glaasje met wat lekkers erbij. Tenslotte komen we aan op Piazza Grande, dat helaas opnieuw bestraat wordt en de hoge hekken verhinderen het maken van een paar mooie foto’s. Via het Parco il Prato lopen we terug naar de Duomo en de roltrap.

Donderdag 7 mei 2009
Via S73 en kleine weggetjes rijden we naar camping Le Soline in Casciano di Murlo, ongeveer 20 km. onder Siena. Volgens Jan en Alie een aanrader en dat kunnen we alleen maar beamen. Een tegen een heuvel gelegen camping met een schitterend uitzicht over het omringende landschap. Bovendien ligt er op loopafstand een aardig dorp vanwaaruit een bus gaat naar Siena. We zoeken zorgvuldig een plaats uit vanwaaraf we zicht hebben op de vallei. Als we ons geinstalleerd hebben, rijdt er een grote camper binnen die precies voor onze neus gaat staan. Aan het eind van de middag lopen we naar het dorpje en zoeken uit waar de bus vertrekt en kopen alvast kaartjes. We eten bij het restaurant op de camping.

Vrijdag 8 mei 2009
Om half tien gaan we op weg naar het dorpje en de bushalte. Wegens festiviteiten is de bushalte tijdelijk verplaatst. De chauffeur besluit echter bij zijn gewone halte te stoppen. We worden gered door een Italiaans echtpaar, dat het gelukkig tijdig door had. Om elf uur zijn we in Siena, waar we eerst onderzoeken waar en hoe laat de bussen teruggaan. De vertrekplaats is bij het Centraal Station om 18:50 uur. Dat geeft ons ruim de tijd om Siena te verkennen. Zigzaggend door de steegjes gaan we eerst naar Piazza del Campo waar we neerstrijken op een terrasje voor een kopje koffie (op zoek naar zo’n zelfde herinnering als die van Trix). Dit keer staat de zon verkeerd voor het maken van een foto. We bezoeken het Palazzo Pubblico, dat aan dit plein ligt. Veel van de oorspronkelijke ruimtes in het stadhuis zijn nog in tact en bedekt met fresco’s. Dit bezoek is de moeite waard.
Naast de Duomo staat een enorme hijskraan en een deel van het dak is ingepakt. Weer hebben we moeite er een fatsoenlijke foto uit te slepen. Wat een prachtige kerk met de zwartwit gestreepte pilaren, het blauwe plafond met sterren en de bijzondere vloer!
Tot slot lopen we naar Casi di Santa Caterina, huis van de beschermheilige van Siena. Het huisje is ingebouwd door bijzondere kapellen. Op de weg naar het station werpen we nog een blik in de kerk van San Domenico, maar daar zijn we, na al het moois, niet meer van onder de indruk en kiezen we voor een drankje en een antipasta op het ernaastliggende terras.

Zaterdag 9 mei 2009
Vandaag ben ik jarig. We maken “het huis” aan kant omdat we vanmiddag Jeroen verwachten. Intussen zijn er smsjes, telefoontjes, mails en reacties bij waarbenjij.nu ter gelegenheid van mijn verjaardag. Iedereen bedankt daarvoor! Erg leuk om steeds wat terug te horen.
Rond 17:00 uur komt Jeroen redelijk gaar aan. Het was een lange tocht met veel obstakels. Maar het is reuze gezellig dat hij er is. We eten lekker en praten gezellig bij, kijken wat t.v. en maken het niet al te laat.

Zondag 10 mei 2009
We ontbijten heerlijk buiten in de zon en rijden om 12:00 uur weg voor een tocht in de omgeving. We gaan naar Montalcino, een hooggelegen en fraai stadje. We wandelen rond en vinden een klein restaurant waar we lunchen met een glaasje Brunellowijn erbij. Vervolgens rijden we een mooie route naar Monte Amiata, de hoogste berg hier in de omgeving en de kaart belooft ons aldaar een uitzichtspunt. Dat valt tegen, want hoge bomen belemmeren ons het uitzicht. Een beetje teleurgesteld rijden we terug naar huis. We halen pizza’s bij het restaurant op de camping, die we voor de t.v. opeten.

Maandag 11 mei 2009
Vandaag is Arja jarig en houden wij een relaxdag. Libelle’s, boek en laptop hebben de hele dag onze aandacht. En het is prachtig weer. Aan het eind van de middag doen we boodschappen in Siena en halen wat lekkers voor een barbecue. Na het eten en de afwas kijken we nog een poosje t.v. en gaan niet te laat naar bed, want Jeroen moet morgen tijdig weg.

Dinsdag 12 mei 2009
Jeroen vertrekt na het ontbijt. We zwaaien hem uit, ruimen op, doen de was, lezen en werken aan het verslag. Morgen willen we naar een camping 20 km. ten noorden van Florence. Zodra we weer internet hebben, horen jullie weer van ons!

• 12 Mei 2009 - 18:42

Gitta & Koos:

Prachtig, zoals jij de tochten beschrijft....
    Jullie hebben al heel wat gezien.
    Leuk dat Jeroen erwas.
    Hartelijke groeten en liefs van Gitta en Koos

• 12 Mei 2009 - 18:45

An.bosman:

hallo,het is dus toch weer gelukt je reisverslag nu op internet te krijgen!Het was weer een gezellig verhaal om te lezen.Ik kijk alweer uit naar de volgende aflevering.Heel veel groetjes en voor allebei dikke knuffel van Antje Ajuus.

• 13 Mei 2009 - 18:16

Joke:

Hoi Jongelui,
    Wat leuk van jullie weer te lezen. Het is net of we erbij zijn? Heel fijn Pat dat je zo leuk verslag doet.
    Zelf ben ik gisteravond naar een lezing van Smit-Tak gesweest> Reuze interessant. Vandaag met de Platte vrouwen hihi naar Utrecht. Een heel gezellige dag gehad met al die kippen. De chauffeur de enige haan!!!! Nog een fijne reis verder en tot lezens. Liefs Joke.

• 13 Mei 2009 - 18:17

Monique En Rest:

Ha die Pat en Jan,

Leuk weer te lezen hoe het jullie vergaat. Gezellig dat Jeroen ook op jou verjaardag kon langs komen. Tot de volgende keer. liefs van ons; Monique en weer die rest.

• 17 Mei 2009 - 07:47

Marian & Jos:

Patrica nog van harte geluk gewenst met je verjaardag, ook Jan natuurlijk.Beter laat dan nooit.Goed om weer te lezen dat jullie het erg fijn hebben en veel zien.
    Wij hebben een trieste week achter de rug maar ook wel tevreden hoe alles is verlopen.
    Wij zijn nog wel naar Hannover geweest waar onze VW California wordt gebouwd reusachtig interesant.
    veel liefs van ons