Noordoost Sicilië – De Etna - Reisverslag uit Isola delle Femmine, Italië van Jan & Pat - WaarBenJij.nu Noordoost Sicilië – De Etna - Reisverslag uit Isola delle Femmine, Italië van Jan & Pat - WaarBenJij.nu

Noordoost Sicilië – De Etna

Door: Pat

08 Mei 2010 | Italië, Isola delle Femmine

Zondag 2 mei 2010
Bij de receptie staat om klokslag 9:00 uur een grote landrover van Acquaterra (www.acquaterra.com) voor ons klaar met als chauffeur/gids Antonello. We blijken de enige klanten. Al vanaf de tolweg, die ons noordelijke richting brengt, zien we de Etna voor het eerst zonder wolken en met witte pluim. Er ligt sneeuw op de hellingen. We verlaten de weg, rijden richting Milo en passeren wat plaatsjes. De Etna komt steeds dichter bij. Antonello stopt bij een gestolde lavastroom en wijst ons op de lagen. De buitenkant stolt eerder dan de kern en dat is hierin te zien. We zien lavastromen uit diverse jaren. Bruine en rode stromen zijn ouder dan de zwarte. De eerste vegetatie op de afgekoelde lava wordt gevormd door korstmossen. Daarna is de Siciliaanse brem een van de eerste planten die er, volgens onze gids, een voedingsbodem vindt. Via onverharde hobbelige paden, die het nut van een landrover aantonen, rijden we verder. Bij de volgende stop beklimmen we een heuvel vanwaar we een prachtig uitzicht hebben over de Valle del Bove. De verschillende lavastromen zijn er goed te zien. Onderweg bezoeken we de grotten van Ladroni, uitgeschuurd door de lava in een zachter en hellend oppervlak. De buitenkant van de lavastroom is gestold en vormt het dak van de grot, terwijl de warme kern is doorgestroomd. De grotten werden vroeger door Sicilianen gebruikt als ijskoeler. Het ijs werd dan verkocht aan de vissers op de markt om de vis gekoeld te houden. Dan gaan we door naar Rifugio Citelli aan de noordkant van de Etna waar we een wandeling maken langs kraters en gasgaten en genieten van de prachtige begroeiing zoals jonge berkenbossen, de heilige doornstruik en allerlei bodembedekkers, helaas nog niet in bloei. De noordkant van de Etna is veel groener omdat daar minder vernietigende uitbarstingen zijn geweest. Voor de lunch worden we meegenomen naar de afgelegen Azienda Agrituristica San Marco waar ons heerlijke antipasti, bestaande uit gegrilde pepperoni, aubergine, lente-uien, salami, kaas, brood, wijn, water wordt geserveerd door een charmante oude baas. Na de lunch gaan we naar de kloof van de Alcantararivier waar we op de valreep nog getrakteerd worden op 235 traptreden. Via de tolweg weer naar huis, waar we om 17:00 uur aankomen.

Maandag 3 mei 2010
De dag begint met flinke bewolking en we prijzen ons gelukkig dat we gisteren de Etna in zijn volle pracht hebben kunnen zien en niet door wolken gehinderd zijn.
We doen huishoudelijke klusjes, lezen wat, doen boodschappen, rekenen af en maken ons klaar voor het vertrek morgen. Onze volgende stop zal in de omgeving van Siracuse zijn.

• 09 Mei 2010 - 07:46

Ron:

Dag lieve zus en zwager,

Mooi, die foto's van de Etna. Jullie hebben inderdaad geluk: ik heb de top met de pluim tijdens mijn excursie indertijd niet te zien gekregen!

Kiefs, Ron

• 09 Mei 2010 - 09:41

Peter En Thea:

Goede Morgen lieve jarige,
    Van harte gefeliciteerd met je verjaardag en dat er nog maar vele mogen volgen in goede gezondheid samen met je Jan!
    Prachtig verslag weer Pat evenals de foto's, als ik alles zo doorlees lijkt het wel of ik zelf die reis aan het maken ben.
    Hier is het nog steeds even koud, dus wat weer betreft hoef je geen heimwee te krijgen.
    Prettige verjaardag, groeten aan Jan en voor jou een verjaarsknuffel van Peter en Thea.

• 09 Mei 2010 - 10:23

Steef En Trix:

'n half uurtje , nadat ik je gisteren alvast gefeliciteerd had met je verjaardag , het nieuwe verslag gekregen.Je maakt ons helemaal jaloers met die prachtige foto,s en dan die strakblauwe lucht.Maar geniet er fijn van en natuurlijk een hele gezellige verjaardag. We zullen hier een glas wijn op je drinken.Liefs, Steef en Trix.

• 09 Mei 2010 - 13:59

Monique En De Rest:

Ha Jan en Pat,

Leuk om weer te lezen en ook mooie foto's veel plezier verder liefs van Monique, Ed en de rest

• 09 Mei 2010 - 15:43

Jan En Alie:

Lieve Luitjes.

Allereerst Pat. van Harte met je verjaardag.
    We hopen dat het weer een leuke dag is,en nemen er zelf wel een neut op.
    Het verrslag is weer fantastich.
    Ook mooie foto`s.
    Hier is alles goed, behalve het weer.
    Nog niet echt lekker om naar de camping te gaan.
    Maar mischien wordt het nog wel eens beter, hopelijk met pinksteren, dan willen de kleindochters nog op de camping logeren.

Liefs van ons beide
    Jan en Alie.

• 09 Mei 2010 - 18:18

Atta:

Mooi!
    Lieve moederdaggroetjes, Atta

• 09 Mei 2010 - 18:25

Marian & Jos:

prachtige belevenis en mooie foto's proficiat met je verjaardag.
    wij reizen graag ook met jullie mee, veel liefs M&J