Richting noord - Reisverslag uit Amersfoort, Nederland van Jan & Pat - WaarBenJij.nu Richting noord - Reisverslag uit Amersfoort, Nederland van Jan & Pat - WaarBenJij.nu

Richting noord

Door: Pat

05 Juni 2010 | Nederland, Amersfoort

Zondag 30 mei 2010
Gillende kinderen, heen en weer rijdende auto’s, muziek, een heftige beat en dit alles tot ver na middernacht, timmeren, slijpen vanaf 8:00 uur, de klonten haren in de douche, het miezerig straaltje uit slechts één van de gaatjes in de douchekop en vandaag ook nog koud, maken dat we het helemaal gehad hebben met camping L’Atlantide in Capitolo. Wij zullen hem in elk geval niemand aanraden. Jeroen vliegt vandaag weer naar huis en checkt zich via internet bij de receptie alvast in. Intussen dumpen wij het afvalwater en vullen de watertank. We gaan aan zee staan voor de lunch. Om 12:30 uur rijden we in colonne naar Bari, waar Jeroen om 15:00 uur vertrekt. Bij de afslag naar het vliegveld zwaaien we naar elkaar en is onze terugreis definitief begonnen. Ons plan is een paar uurtjes te rijden en dan een camperplaats te zoeken. We schieten lekker op.
Op verscheidene plekken langs de kust zien we wankele hutjes op palen in de zee staan. We veronderstellen dat dit de werkvloer van vissers is.
Verschillende camperplaatsen doen we aan maar de informatie in het nieuwe boek van de NKC lijkt niet altijd te kloppen of we kunnen de plaats niet vinden. Daardoor rijden we verder en langer door dan we van plan waren. Uiteindelijk besluiten we naar een camping te gaan in Roseta degli Abruzzi. Het navigatiesysteem, dat kennelijk genoeg heeft van de saaie tolweg, stuurt ons ervan af en leidt ons volstrekt onnodig dwars over een berg en een prachtig maar steil en smal weggetje. Op de weg waaraan de camping ligt, blijkt een prima camperplaats aan zee te zijn waar we om 19:00 uur de camper parkeren en in het gezelschap van 9 andere campers een rustige nacht doorbrengen. Met de heuvels en hoge bergen met sneeuw van Abruzzo in de rug.

Maandag 31 mei 2010, de verjaardag van Monica
Om 10:15 uur vertrekken we. Abruzzo en Le Marche trekken aan ons voorbij. Velden vol klaprozen en de staalblauwe Adriatische zee heeft een prachtige turkooise streep. Vanaf Termoli gister vonden we de kust weer aantrekkelijk met zijn groene heuvels. Ten zuiden hiervan kan het ons niet echt boeien, hetgeen overigens ook geldt voor de po-vlakte waar we later vandaag doorheen rijden. We willen tijdig stoppen. Onze keuze is gevallen op een camperplaats in Fidenza, waarvan we denken dat we er vorig jaar ook geweest zijn. Waarschijnlijker is dat we er vorig jaar ook naar gezocht hebben, want de camperplaats treffen we niet aan en wijken uit naar Soragna. Op dit plein midden in het dorp hebben we inderdaad eerder gestaan.
Als ik ’s avonds het verslag op de laptop bijwerk en per toeval naar de beschikbare internetverbindingen kijk, zit ik tot mijn verrassing plotseling op internet.

Dinsdag 1 juni 2010
Als we om 10:45 uur wegrijden, hebben we al boodschappen gedaan en gedumpt. We nemen de tolweg, die ons met gemak om Milaan leidt en komen om 14:00 uur aan op camping Bosco di Molinazzo in Bellinzona, Zwitserland. De receptie is gesloten, maar volgens de informatie op het raam mogen we ons alvast installeren en na 17:00 uur inschrijven. Het is een lang, smal terrein met aan één kant een wal die ons scheidt van de rivier de Ticino en aan de andere kant huizen en flats. Wij zien vooral die ene mooie berg met sneeuw. Het sanitairgebouw is, zeker na onze Italiaanse ervaringen, de droom van elke campinggast. Netjes, schoon, functioneel en met geweldige douches waar we direct onder duiken. We zitten een poosje buiten waar ik aan het reisverslag werk, maar er staat veel wind. Tot ons genoegen is er wi-fi beschikbaar op het hele terrein, zodat ik het gedeelte van het verslag dat klaar is, gelijk op de website kan zetten.

Woensdag 2 juni 2010
De thermometer geeft 20 graden aan bij vertrek. Na de Gotthardtunnel zitten we plotseling in de regen en mist en is de temperatuur gedaald naar 9 graden. De mooie bergen van Zwitserland gaan grotendeels schuil achter een wolkendek. We kiezen voor een camperplaats in Mannheim Friedrichsfeld bij een camperbedrijf dat gratis ruimte en voorzieningen biedt. Mooi is de plaats niet, maar hij ligt gunstig ten opzichte van de snelweg en is prima geschikt voor een overnachting.

Donderdag 3 juni 2010
Met zon en 19 graden gaan we op weg voor het laatste stuk langs de Duitse autobanen A6, A67 en A3. Het is rustig op de weg, waarschijnlijk vanwege een ons onbekende feestdag. Klinkt als “Fronleichnam” en blijkt achteraf Sacramentsdag te zijn. De lege snelweg is volgens Jan dé gelegenheid voor mijn debuut achter het stuur van de camper. Het valt reuze mee maar na een paar kilometer ruil ik toch met plezier weer van stoel en houd me de rest van de weg bezig met het maken van een inventarislijst van de camper, want regelmatig nemen we spullen mee die er al blijken te zijn of maken voor de honderdste keer eenzelfde boodschappenlijstje.
Om 15:00 uur komen we aan op de camperplaats in Rees en het allerlaatste plekje is voor ons. Gelukkig vlakbij de kraan, zodat we morgen uitgebreid kunnen gaan poetsen.

Vrijdag 4 juni 2010
Het prachtige weer is vandaag aan ons niet besteed, want de hele dag zijn we bezig met schoonmaken en klusjes in en om de camper.
Dré belt met het voorstel om ’s avonds bij hun te komen genieten van een zomerse maaltijd op het terras en daar maken we graag gebruik van. We worden verwend met een heerlijk dinertje. Vooral de confituur bij de varkenshaas en de pastasalade met brie en aardbeien zijn heerlijk fris en verrassend. We praten gezellig bij en pas om middernacht gaan we met onze eigen auto terug naar de camper.

• 06 Juni 2010 - 08:27

Peter En Thea:

Hallo Pat en Jan,
    Die Trix!!!, dacht op het laatste verslag te reageren,nou dus niet he, maar we gaan wel met haar mee wat betreft jullie mooie reis en verslag . In een woord geweldig, wij hebben er ook van genoten!
    Dag dag groetjes uit Heiloo
    Thea.

• 06 Juni 2010 - 09:44

Arja En Kees:

Wekom thuis!
    e t was weer een prachtig verslag!
    We spreken elkaar gauw!

Liefs Ar en Kees

• 06 Juni 2010 - 11:40

Anna Schrijer:

Welkom thuis in Amersfoort.
    Anna en Hans

• 06 Juni 2010 - 15:24

Steef En Trix:

Was ik toch nog te vlot.
    In ieder geval welkom thuis in Nederland!!
    groetjes, Steef en Trix.