Auxerre - Reisverslag uit Périgueux, Frankrijk van Jan & Pat - WaarBenJij.nu Auxerre - Reisverslag uit Périgueux, Frankrijk van Jan & Pat - WaarBenJij.nu

Auxerre

Door: heybos

07 Juni 2012 | Frankrijk, Périgueux

Donderdag 7 juni 2012
Vanmorgen zijn we niet vooruit te branden. Het is prachtig weer en we rommelen maar wat. Pas na de lunch willen we Auxerre gaan verkennen. Als we eindelijk zover zijn, hangt er een inktzwarte wolk boven de stad. We wachten de bui af. Even gaat het geweldig te keer, maar het klaart snel op. Via een loopbrug steken we de Yonne over en hebben van daar af zicht op Auxerre en de verschillende kerken die de stad rijk is, steken er hoog boven uit. Bij het VVV kunnen we internetten en we plaatsen twee verslagen en foto's. Het gaat razend snel maar helemaal tevreden zijn we niet met het rare kleine formaat van de foto's.
De plattegrond is een goede hulp bij het vinden van mooie straatjes met oude gevels en vakwerkhuizen. Vooral Rue de l'Horlogerie vinden we mooi met de prachtige poort en Place Charles Surugue. We schuilen in het portiek van een juwelier voor nog een hoosbui en doen wat boodschappen bij de Monoprix. Rond 17:00 uur zijn we terug bij de camper die baadt in de zonneschijn.

Vrijdag 8 juni 2012
Om half tien rijden we weg. De aanvankelijk strakblauwe hemel trekt langzaam dicht. Een deel van deze route hebben we regelmatig gereden op weg naar Spanje. Het stadsgezicht van Auxerre aan de Yonne is ons dan ook vertrouwd. Leuk dat we nu eindelijk ook een beeld hebben bij het centrum en de kerken. Als een lang grijs golvend lint baant de weg zich door het landschap over heuvels, langs bossen, door dorpjes niet groter dan een paar huizen, langs akkers en weiden. Het verkeer op de weg bestaat voornamelijk uit vrachtverkeer en campers. Met een grijns schiet me een opmerking van mijn broer te binnen, die misschien een camper zou willen maar niet bij de witte vloot wil horen. En die vloot is inderdaad enorm. Wij troosten ons met het feit dat we nog steeds aardige plaatsen vinden zonder opgestapeld te hoeven worden.
In La Charite sur Loire rijden we een stuk langs de mooie rivier. Op de brug moeten we wachten bij een stoplicht omdat verderop de weg opgebroken is. Een grote Engelse camper met aanhanger draait uit tegengestelde richting in een scherpe bocht de brug op. Het is vermakelijk mijn eigen angsten weerspiegeld te zien op het benepen gezicht van de vrouw.
Even voor Bourges treffen we een Lidl waar we onze voorraden aanvullen. De prijzen zijn gunstig ten op zichte van Nederland. Dat geldt ook voor de dieselprijzen. Voor het eerst in jaren kunnen we hier, als we opletten, goedkoper tanken dan in Nederland.
We doen een paar plaatsjes aan op zoek naar een aardige plek voor de nacht. Voor de een moeten we een te steil en smal weggetje in, de ander blijkt een parkeerplaats langs de weg.
Veel later dan gewild vinden we een plek in Argenton sur Creuse. Een enorme vlakte met fijn grint waarop een groepje Fransen petangue speelt en die omzoomd wordt door bomen.
(Route: N151 Bourges, N142, N151, A20 Limoges)

• 13 Juni 2012 - 09:39

Geert :

Geweldig dat je op reis gaat om je te laten inspireren, grenzen te doorbreken en de schoonheid van de aarde te ontdekken.
    Ik wil je vriendelijk vragen om (als je het project cool vindt) enkele foto's van je reis of reizen met ons te delen voor het EarthCollage Project.

Alle informatie hierover is te vinden op www.earthcollage.com.

Dank!

• 13 Juni 2012 - 09:53

Peter En Thea:

Mooi verslag, Pat. Het genieten zijn jullie gelukkig niet verleerd!! De foto's zijn inderdaad wat klein, we moeten het b.v. zonder torenspits van de kathedraal van Auxerre doen. Geeft niet, we krijgen er toch een indruk van.
    Goede reis verder, tot het volgende verslag.
    lieve groeten uit Heiloo, Thea

• 13 Juni 2012 - 10:40

Jan Alie:

Weer fijn iets van jullie te horen.
    Leuk Axere eens aandoen.
    Moeten wij ook eens doen , zijn er zo vaak langs gereden.
    Geniet nog even lekker, waarscijinlijk in de Dordongne.

Lieve groet Alie en Jan.

• 13 Juni 2012 - 11:41

Marian En Jos:

Hallo lieve mensen, fijn weer iets te horen en wij genieten met jullie mee de laatste foto van de brug kennen wij ook.
    Op naar de Dordogne en heel veel plezier samen en geniet lekker verder.
    knuffel van ons

• 13 Juni 2012 - 16:03

Atta:

Kus, Atta

• 13 Juni 2012 - 16:41

Dick En Joke:

HOi jullie twee. Het ziet er weer fantastisch uit Patrice. Leuk jullie wederwaardigheden te lezen. Zelf was ik vandaag in Nijverdal bij een vriendin. Ook gezellig gehad. Waar wij naar toe gaan blijft nog even afwachten. Het weer is droog met nu en dan een bui, maar niet zo heel denderend. Dick is aan het speuren met Hutch. Jongens geniet er nog maar van we zien jullie gauw. Joke

• 13 Juni 2012 - 17:42

Monique En De Rest:

Ha die Pat en Jan,

Weer met plezier gelezen. Ik meen ook die foto met die brug te herkennen van onze vakantie in het Loire gebied. Jullie hebben het naar jullie zin kan ik merken.
    Geniet lekker verder en de volgende keer lezen wij jullie verslag weer. Lieve groet van Monique en Ed en de meiden

• 13 Juni 2012 - 18:19

Ludwig:

Weer een leuk verslag. Alleen....even wennen aan dat rare formaat van de foto's!!! Hoe gaat het met de gezondheid en conditie van Jan. Wij zien graag een foto van jullie beiden in blakende gezondheid! Volgende keer niet vergeten! O ja, en standaard formaat s.v.p.

Groetjes, Ludwig, Jelle, Carolijn en David.

• 13 Juni 2012 - 21:25

Steef En Trix:

Het formaat van de foto's is inderdaad een beetje klein uitgevallen, maar we kunnen wel zien dat jullie weer mooie plekjes bekeken hebben.
    Alles met Jan naar wens?
    Geniet van de vakantie en tot horens.
    Liefs en groeten van ons, Trix

• 13 Juni 2012 - 21:32

An:

Hallo,wij houden elkaar prima op de hoogte via het mobieltje. Vandaar dat ik niets geen nieuws of leuks te melden heb! Wel erg leuk de foto's,want dat zie je op het mobieltje niet! Liefs en groetjes van Antje. Doeoeoeiiiiiiii!.