Zuid Sicilië - Reisverslag uit Isola delle Femmine, Italië van Jan & Pat - WaarBenJij.nu Zuid Sicilië - Reisverslag uit Isola delle Femmine, Italië van Jan & Pat - WaarBenJij.nu

Zuid Sicilië

Door: Pat

09 Mei 2010 | Italië, Isola delle Femmine

Dinsdag 4 mei 2010
Voor we koers zetten naar het zuiden willen we eerst om de Etna rijden. We volgen de tolweg tot aan de S120. Hoewel het bewolkt is, laat de vulkaan zich goed zien. Brem, klaprozen, wilde venkel en koolzaad bloeien uitbundig. Jammer dat er langs de hele route zoveel zwerfafval ligt. We passeren Linguaglossa en Randazzo, waar onder de rook van de Etna een splinternieuwe Lidl staat. We stoppen en slaan wat vertrouwde producten in. Ten westen van de vulkaan verandert het landschap in bleekgroene heuvels. Tussen Adrano en Misterbianco is de route minder mooi. Bij Belpasso is een enorm winkelcentrum gebouwd, Etnapolis. We stoppen in de hoop bij Media World een nieuwe bottitore op de kop te tikken, want onze waterkoker heeft het helaas begeven. De aanwezige exemplaren verbruiken zoveel stroom dat we geen camping zullen vinden waar we hem kunnen gebruiken. Om Catania heen nemen we de tolweg die uiteindelijk overgaat in de S115. Ten zuiden van Catania treffen we een vlak en weinig aantrekkelijk landschap aan. Rond Augusta zien we zware industrie. Het is dat we graag Siracuse willen bezoeken, anders hadden we dit gebied gerust kunnen overslaan. Om ca. 16:00 uur komen we aan op camping Sabbiadoro in Avola, een prachtig onderhouden terrein met exotische beplanting, zoals bananenbomen, palmen en papagaaibloemen en direct aan zee gelegen.

Woensdag 5 mei 2010
Vandaag brengen we door met een boek in de zon. Jan heeft veel plezier van de E-reader die hij voor zijn verjaardag kreeg en ik lees deel 2 van de Millenniumreeks.

Donderdag 6 mei 2010
De bushalte is vòòr het ziekenhuis van Avola, dat op 2 km. afstand van de camping ligt. Hier nemen we de bus naar Siracuse. Met driekwartier zijn we er. We hebben moeite ons te oriënteren, maar vinden uiteindelijk de bus naar het Parco Archeologica. De flinke rit is voor ons gratis, al begrijpen we niet waaraan we dat te danken hebben. Zoals vaker is voor Jan ook de toegang gratis. Goed geregeld in Italië voor 65+. Volgens onze reisgids is het Griekse Theater een van de belangrijkste uit de oudheid bewaard gebleven theaters ter wereld en hier beginnen we onze rondgang. We worden teleurgesteld door de staat van het theater. Niet alleen is er een lelijk decor opgebouwd, ook zijn bijna alle zitrijen afgetimmerd met hout in wanstaltig grijs. Geen idee of dit blijvend is of ter gelegenheid van een op handen zijnde uitvoering. Ook de rest van het park stelt ons teleur. Alleen de steengroeven vinden we het aanzien waard. We lopen terug naar het historische centrum van Siracuse, Ortiglia, gelegen op een schiereiland. Daar bekijken we de resten van de tempel voor Apollo en het prachtige plein met de Duomo. Binnen in de kerk is aan de zuilen in de zijwanden te zien dat deze eerst een tempel was. Een kapelletje aan de zijkant is gewijd aan Santa Lucia, de tweede vrouw die ooit heilig verklaard werd, geboren in Siracuse en beschermheilige van de stad. We wandelen door de straatjes en lopen langs de haven terug naar het busstation waar we om 16:30 uur de bus terug nemen. Jan krijgt de tegensputterende buschauffeur zo gek te stoppen vlakbij de ingang van de camping en dat scheelt ons bijna 2 km. lopen.

• 10 Mei 2010 - 04:58

Sonja & Louis:

Jullie hebben in iedergeval mooi weer gehad op de verjaardag van Pat.
    Wij hebben in juni 2008 ook de Etna gezien.
    Mooie bloemenfoto's .
    Liefs L&S

• 10 Mei 2010 - 10:03

MaJoLa:

Patrica van harte geluk gewenst op deze voor ons een bijzonderdag (1 jaar geleden mijn moeder)wij wensen jouw en Jan heel veel goede en gezonde jaren toe met veel reisplezier.
    Mooi verslag en zo reizen wij ook met jullie mee.

XXX Marian & Jos

• 10 Mei 2010 - 14:41

Monique En De Rest:

Ha die Jan en Pat,

Leuke verjaardag gehad?
    Wij zitten weer in ons dagelijks ritme, "sleur".
    We hadden een leuke vakantie in Limburg en jullie hebben het prachtig in Italië
    lekker verder groetjes en liefs van Monique, Ed en de meiden.