Zuidwest Sicilië - Reisverslag uit Isola delle Femmine, Italië van Jan & Pat - WaarBenJij.nu Zuidwest Sicilië - Reisverslag uit Isola delle Femmine, Italië van Jan & Pat - WaarBenJij.nu

Zuidwest Sicilië

Door: Pat

11 Mei 2010 | Italië, Isola delle Femmine

Vrijdag 7 mei 2010
Al om 9:30 uur rijden we het smalle weggetje af dat de camping met de hoofdstraat verbindt. Gelukkig weer geen tegenliggers. We hebben een druk programma voor vandaag. In Caltagirone willen we een trap bekijken; in Piazza Armerina mozaïeken en tenslotte tempels in de Valle dei Templi.
Al snel komen we in een heuvellandschap terecht met lichtgroene velden en rotsbodems met plukjes donkergroen erop. Langs de kanten veel paarse en gele bloemen. Als we via de S124 Caltagirone naderen, zien we, na een bocht, de stad in de volle breedte tegen de heuvel liggen. We rijden een stuk door, geen idee waar we de trap moeten zoeken. We zien een aanduiding voor een parkeerplaats waar ruimte genoeg lijkt voor onze camper. Een oude man staat er scherven te wassen van wandtegels. Jan vraagt hem met behulp van onze reisgids naar de trap. De man is zo aardig ons met zijn auto de weg te wijzen. We rijden achter hem aan. Hij brengt ons omhoog in de stad en zoekt zelfs een parkeerplaats voor ons. We blijken bovenaan de trap Santa Maria del Monte te staan, aangelegd in 1608 en met 142 treden met majolicategels. Het valt ons telkens op hoe vriendelijk en hulpvaardig de Italianen zijn. We kijken een poosje rond en gaan via de S124 en de S117 naar de Villa Romana del Casale. Het landschap verandert in de bleekgroene heuvels die wij ten westen van de Etna al zagen. Veel velden met schijfcactussen in keurige rijtjes.
Dankzij een overstroming in de 12e eeuw zijn de mozaïeken in de villa onder een laag modder terechtgekomen en daardoor goed geconserveerd. Het meeste indruk maken het 59 meter lange jachttafereel en de bikinimeisjes. Minder vinden we de plastic dakjes ter bescherming van de mozaïeken, bovendien staat het geheel in de steigers om aangepast te worden.
Via Barrafranca, Pietraperzia en Caltanissetta rijden we richting Agrigente. Door een wegblokkade van de S640 leidt de navigatie ons regelrecht de stad in en raken we verstrikt in het drukke verkeer. Net als we het willen opgeven, zien we borden langs de weg en vinden we de vallei met tempels van o.a. Hera, Heracles en van Concordia. De tempels zijn vanaf de weg goed te zien. Het tijdstip, de vele bussen en toeristen zorgen ervoor dat we hiermee genoegen nemen en doorrijden naar camping Kamimi in Secca Grande.

Zaterdag 8 mei 2010
Hoewel we best zin hebben in een rustdag, besluiten we verder te reizen. We zijn niet erg enthousiast over deze camping. Het is er een grote rommel. We gaan naar een camping in de buurt van Palermo, maar willen onderweg eerst Segesta aandoen. We volgen de S115 naar Castelvetrano en komen in een vlak, saai landschap terecht. Pas na Salemi wordt het weer interessanter.
Segesta ligt in een prachtig groen heuvellandschap. We zijn blij met onze keuze; het is er minder druk, geen souvenirwinkels en het ziet er allemaal authentiek uit. Eerst klimmen we naar de tempel, die op een heuvel ligt. Hij dateert uit de 5e eeuw v.C. en is in goede staat. Veel wilde bloemen en een prachtige stilte. Dan gaan we met een busje naar het theater dat 2 km. verder ligt op de top van Monte Barbaro. Een geweldig uitzicht en het theater is in goede staat en mooi gerestaureerd.
Als we terugkomen bij de camper lunchen we eerst en rijden dan naar camping La Playa in Isola delle Femmine, nabij Palermo. We zijn er al om 16:00 uur. Het lijkt een prettige camping. We installeren ons en gaan op zoek naar een winkel voor wat fruit. De entree van de plaats is door industrie niet aantrekkelijk. Toch blijkt het een aardig centrum te hebben op loopafstand van de camping.

• 12 Mei 2010 - 06:02

Sonja:

Door je verhaal en de foto's krijg ik zin om ook een uitgebreide rondreis door Sicilie te maken!
    L&S

• 13 Mei 2010 - 12:24

Steef En Trix:

Wat maken jullie een fantastische reis. We zijn zelf nooit in Sicilie geweest, maar de verslagen beschrijven het zo mooi dat we de kriebels krijgen om al dat moois ook te gaan zien.En dan die temperatuur, hier is het grauw en koud. Goed dat jullie pas over 22 dagen terug zijn . Misschien is het hier dan ook beter. Liefs en tot het volgende contact. Steef en Trix.