Noordwest Sicilië - Reisverslag uit Isola delle Femmine, Italië van Jan & Pat - WaarBenJij.nu Noordwest Sicilië - Reisverslag uit Isola delle Femmine, Italië van Jan & Pat - WaarBenJij.nu

Noordwest Sicilië

Door: Pat

14 Mei 2010 | Italië, Isola delle Femmine

Zondag 9 mei 2010
Vandaag houden we een rustdag. Het is prachtig weer en we zitten de hele dag buiten met een boek, een hapje en een drankje. Bij de receptie halen we informatie over Palermo, waar we morgen naar toe willen.
Bedankt voor de e-cards, telefoontjes, smsjes, e-mails en reacties bij waarbenjij.nu ter gelegenheid van mijn verjaardag!

Maandag 10 mei 2010
Om 10:00 uur vertrekt de bus uit Isola naar Piazza Alcide de Gasperi waar we moeten overstappen in de stadsbus. Palermo, geen stad voor tere zielen waarschuwt onze reisgids. Kennelijk zijn die van ons de laatste weken flink uitgehard, want de eerste indruk bevalt ons.
Quattro Canti, het kruispunt in het centrum waar we moeten uitstappen, herkennen we niet en we komen terecht op het station. Terwijl ik ingespannen omhoog de bushaltes bekijk om de bus terug te nemen naar het kruispunt, struikel ik. Ik probeer te blijven staan, loop een eindje al vallend achteruit en kom met zo’n vaart op mijn zitvlak terecht dat mijn benen tot over mijn hoofd zwaaien. Heel charmant. Ik blijf er de hele dag een beetje bibberig van.
We besluiten te beginnen bij de Dom van Monreale, gelegen 9 km. buiten de stad. De bus vertrekt vanaf Piazza Indipenza en laat lang op zich laat wachten. Eenmaal onderweg worden we veelvuldig opgehouden in het verkeer. We zijn pas om 13:00 uur bij Monreale. De Dom blijkt gesloten voor de middagpauze en de kloostergang is tijdelijk op maandag gesloten. Een tegenvaller. We gaan terug naar het centrum om de Cripta dei Cappuccini te bezoeken. De ondergrondse kelders van het klooster bevatten talloze lijken, uitgedroogd of geconserveerd volgens een oude Kapucijner traditie. De lichamen zijn gesorteerd naar o.a. sekse en beroep. Een bizarre bezienswaardigheid.
We bekijken de kathedraal van Palermo met Normandische en Arabische details. Via Piazza della Vittoria lopen we naar San Giovanni degli Eremiti, een kerk met vijf typisch Arabische koepels. Ook dit gebouw blijkt op maandag gesloten. We geven het op voor vandaag en lopen naar het station om daar de stadsbus te nemen die ons terugbrengt naar het plein van waar de bus naar Isola vertrekt. Bij de halte waar we uitstappen, staat ook ons busnummer vermeld. Maar als alle bussen ons voorbij rijden, blijken we bij een verkeerde halte te staan en moeten we een uur wachten op een volgende bus. Uiteindelijk zijn we om 20:00 uur terug op de camping met een onvoldaan gevoel.

Dinsdag 11 mei 2010, verjaardag van Arja
Onze grootste inspanning vandaag is de wandeling naar het centrum van Isola della Femmine om wat boodschappen te doen.

Woensdag 12 mei 2010
Om 8:00 uur zitten we in de bus naar het centrum van Palermo voor een herkansing. Het loopt vandaag een stuk soepeler dan afgelopen maandag. Om 10:30 uur zijn we bij de Dom van Monreale. Vorig jaar hebben we prachtige kerken gezien, van onder tot boven versierd met fresco’s. Maar deze kerk maakt wel heel veel indruk op ons met zijn wanden vol schitterende mozaïeken. We zijn er stil van. We klimmen naar boven voor een uitzicht vanaf de toren. We kijken neer op Palermo en op het klooster. Terug in de kerk bekijken we nog de Cappella del Crocifisso en de schatkamer.
We moeten buitenom lopen om toegang te krijgen tot de kruisgang van het klooster met zijn 228 dubbele zuilen met verschillende versieringen. Een heerlijk koele en rustige plek.
Om 12:30 uur nemen we de bus terug naar het centrum. Ons volgende doel is Cappella Palatina, dat vlakbij de bushalte ligt waar we aankomen. De verwachting is dat de kapel gesloten is voor de middagpauze, maar tot onze verrassing is hij geopend. De Cappella vinden we beiden nog mooier dan de Dom van Monreale. Hij is compacter, puntgaaf en de mozaïeken zijn prachtig uitgelicht. We kunnen ons er bijna niet van losmaken. Absoluut een hoogtepunt van onze reis!
Vlakbij ligt de San Giovanni degli Eremiti, de kerk met de rode koepels die we graag aan de binnenkant willen zien. De constructie van de koepels is mooi, maar verder is de kerk helemaal leeg en is een deel van de vloer gesloopt, waarschijnlijk om de fundamenten uit 581 zichtbaar te maken.
Het programma voor vandaag is afgewerkt, maar we besluiten ook nog de Fontana Pretoria mee te pakken. Op weg ernaartoe lopen we langs een aardig terrasje aan de Corso Vittorio Emanuele en we vinden dat we wel een drankje verdiend hebben. We raken in een geanimeerd gesprek met Paul en Erika, wiens vader op Sicilië geboren is en brengen samen een genoeglijk uurtje door. De fontein is het sluitstuk voor vandaag en om 19:00 uur zijn we weer op de camping.

Donderdag 13 mei 2010
Rustdag.

Vrijdag 14 mei 2010
Onze derde en laatste dag in Palermo. We beginnen bij San Cataldo en La Martorana, twee naast elkaar gelegen, compleet verschillende kerken. De eerstgenoemde kerk is in Arabisch-Normandische stijl met een mooie koepelconstructie en prachtig in zijn eenvoud. La Martorana is uitbundiger met fresco’s en mozaïeken. Interessant is dat we kunnen zien waar muren zijn weggehakt om de kerk te kunnen uitbreiden.
We hebben de kaart van Palermo vergeten en we moeten gokken om uit te komen bij Mercato della Vucciria, een van de markten van de stad. De markt is verrassend klein. We lopen door naar de haven en drinken daar koffie. Via Piazza Marina, met ook weer een mooi park, lopen we naar La Gancia. Een kerk met een barok interieur, die juist versierd wordt met bloemen vanwege een trouwerij en naar Palazzo Abatellis, een museum dat gesloten blijkt. Op weg naar de tuin van Villa Giulia lopen we langs een uitnodigend terras waar we heerlijk lunchen. Een voorgerecht van allerlei gegrilde groenten, Jan een bordvol met verschillende soorten gefrituurde inktvis en ik spaghetti met een saus van sardines. En natuurlijk een karafje witte wijn, dat al snel in mijn benen zit als we verder wandelen naar de tuin van Villa Giulia en we vinden het dan mooi geweest. Om 15:00 uur zitten we in de bus.

• 15 Mei 2010 - 10:59

Anna Schrijer:

Helemaal top, die foto's uit Palermo. Als ik hier naar kijk weet ik zeker dat ik daar ook nog eens heen moet. Prachtige kerken met fantastische mozaieken.
    Als ik Jan achter een bord vis zie zitten met een wit wijntje wil ik wel meteen vertrekken....Voorlopig genieten we hier nog van onze vier vrije dagen. Over een paar uur is onze dochter Eva thuis met verhalen van haar reis naar Thailand. Altijd weer een gerust gevoel als ze weer gezond terug zijn van verwegystan!
    Groeten van Hans en Anna

• 15 Mei 2010 - 13:32

Jan En Alie.:

Dat is weer een fantastich verslag.
    Doe je wel voorzichtig met lopen Pat.
    Hier gaat alles goed.
    Pas gedurig op Mart, maar vind het ook heel leuk.
    Het weer mag wel wat beter.
    We hebben nog niet op de camping geslapen, hopen toch met Pinksteren,dan komen de kleindochters ook logeren.
    Een pakkerd van ons Jan en Alie

• 15 Mei 2010 - 21:19

Peter En Thea:

Hallo Pat en Jan,
    Foto's bekeken en gezien hoe verschrikkelijk jullie het hebben en dan die vreselijke dom van Monreale en die Cappella in Palermo met die afschuwelijke mozaieken die jullie gezien hebben, goh wat maken jullie en beroerde reis!!!
    Desondanks bedankt voor je mooie verslag, we genieten
    ervan! Hartelijke groeten uit Heiloo, Thea.

• 17 Mei 2010 - 19:08

Hans En Greet Maasse:

wat een mooie kerken daar zijn allemaal mooi in italie maar ieder keer toch weer een mooiere greet uitslag foto borst alles GOED
    genieten jullie maar fijn
    groetjes hans en greet