Noord Sicilië - Reisverslag uit Oliveri, Italië van Jan & Pat - WaarBenJij.nu Noord Sicilië - Reisverslag uit Oliveri, Italië van Jan & Pat - WaarBenJij.nu

Noord Sicilië

Door: Pat

18 Mei 2010 | Italië, Oliveri

Zaterdag 15 mei 2010
Het hoost. En aan de lucht te zien, is dit nog maar het voorprogramma. Jan, voor het eerst gekleed in zijn regenjackje, draait de pootjes in en koppelt de electriciteit af. Er staat een file bij de uitgang van de camping. Gelukkig hebben weinigen zin om in dit weer het afvalwater te lozen en water te tanken, dus zijn we snel aan de beurt. De zee slaat in woeste golven op het strand.
Omdat we niet in Palermo stad terecht willen komen, nemen we de A19. Het is inmiddels droog geworden en de zon schijnt. Orleanders in de middenberm staan in bloei. Bij Cefalu verlaten we de snelweg omdat we dit stadje willen bekijken maar vinden met geen mogelijkheid een parkeerplaats. Teleurgesteld rijden we door en nemen een stuk de S113 langs de kust. In de omgeving van Patti slaan we een nieuwe voorraad in bij de plaatselijke supermarkt. We vinden een aardige plaats op camping Villaggio Marinello in Oliveri, gelegen aan de golf van Patti met uitzicht op de kaap van Tyndaris en het natuurreservaat Laghetti di Marinello op loopafstand.

Zondag 16 mei 2010
Het waait nog steeds flink. We draaien een wasje en als die in de wind wappert, wandelen we naar het dorp. Bij het station bekijken we de mogelijkheden om met de trein naar Cefalu te gaan. Het centrum is uitgestorven maar de zes ijssalons lijken goed bezet.
We lopen terug naar de camping via het strand en worden ongeveer gezandstraald. Na een sanitaire stop besluiten we nog in het natuurgebied Laghetti di Marinello te gaan rondkijken. Om 17:00 uur zijn we terug voor onze zondagse borrel.

Maandag 17 mei 2010, verjaardag van Trix
Onze laatste poging om Cefalu te bezoeken, strandt al om 9:00 uur ’s morgens als we tevergeefs wachten op de trein. Volgens de dienstregeling vertrekt hij om 8:53 uur, maar al wat er komt, geen trein. Nader onderzoek wijst uit dat de timetabel in het stationnetje reeds op 11 december 2009 verlopen was. Op het perron hangt een recent, vergeeld en omgekruld exemplaar en daarop komt onze tijd niet meer voor. De enige mogelijkheid is om 14:17 uur, maar dan kunnen we niet meer terug komen. Jammer van de retourtjes die we al gekocht hebben.
Op een informatiebord in het natuurgebied staat een wandelroute uitgestippeld naar de Kaap van Tyndaris en we besluiten deze tocht vandaag te doen. Het wordt een flinke klim temidden van prachtige natuur. In het begin is het pad goed zichtbaar, maar al snel is het zo overwoekerd, dat we ergens een fout maken en terechtkomen op de verkeerde berg. Inmiddels vind ik het niet zo leuk meer. Jan signaleert een slang en het wemelt van de distels, cactussen en andere steekplanten en ik loop natuurlijk weer op mijn sandalen, haha. En het begint ook nog te druppen. Van bovenaf de verkeerde berg herkennen we een pad en met veel moeite lukt het ons er te komen en bereiken we de grote weg, die ons in het dorp brengt. Het laatste stuk van de weg naar de kaap is afgesloten voor verkeer en we kunnen voor 0,60 eurocent per persoon met een bus mee naar boven. De regenwolken zijn overgetrokken en de zon breekt door, maar er staat een gure wind. We bekijken het Heiligdom Madonna di Tindari, dat op een spectaculaire plaats staat. Een vrij nieuwe kerk, die onderdak biedt aan een Byzantijns beeld van de zwarte Madonna. Vanaf de kaap hebben we ook mooi zicht op Laghetti di Marinello.
Op de kaap zijn opgravingen van een Griekse stad, gesticht in 396 v.C. Er zijn aardige mozaïeken, een theater en een antiek Grieks drainagesysteem.
De bus brengt ons weer naar beneden en we lopen in bijna twee uur via de S113 terug naar de camping, waar we de rest van de dag niet meer bewegen.

Dinsdag 18 mei 2010
Het wordt een onvervalste klusjesdag. Bed verschonen, wassen, stofzuigen, dweilen, douchen en haren wassen. Wat bezielt ons toch dat we steeds weer schoon op pad willen? Morgen vroeg rijden we naar de haven van Messina en nemen we de boot terug naar het vaste land.

• 18 Mei 2010 - 17:44

M&J:

Mooi verslag en plezierig weer om te lezen, ook wij merken dat het geen 30 graden is, nu veel wind en gisteravond een 2e buitje.
    veel plezier met de overtocht en tot .....
    liefs M&J

• 18 Mei 2010 - 19:56

An:

Hoi,dat was weer een goed reisverslag met prachtige foto's.Pet af voor Pat daar aan de Golfo di Patti in het verre Sicilië.Voor morgen goede reis naar het vaste land.Heel veel liefs en xxxx van Antje.

• 18 Mei 2010 - 19:56

Steef En Trix.:

Hallo Pat en Jan.
    Bedankt voor de kaart, erg leuk. Intussen zijn jullie alweer uit Palermo vertrokken .Wat een prachtige kerken met die schitterende mozaiken.Jammer van de kaartjes voor Cefalu, maar je hebt het plaatsje mooi op de foto staan.Pat, er is een schrijfster aan je verloren gegaan.Wat een leuk reisverslag!Jullie zijn zo verwend met het weer , dat jullie al bij een beetje wind en regen beginnen te piepen.Wij kunnen klagen, alhoewel, als Piet Pellenboer gelijk krijgt dan hebben wij morgen en de komende dagen 20 graden.Ga lekker door met genieten en wij wachten op het volgende verslag. Liefs van ons.Steef en Trix.

• 18 Mei 2010 - 22:39

Jeroen:

Schitterende foto's!
    Kijk uit naar volgende week, we houden nog wel even contact.
    Goede reis terug naar het vaste land. Neem aan dat jullie richting zuid-Puglia gaan nu? Veel plezier in ieder geval.
    Veel liefs Jeroen x.

• 19 Mei 2010 - 10:50

Atta:

Foto's net bekeken.
    Dat jullie nog terugkomen.....
    Ook-best-een-beetje-zonnig-zoentje van Atta.