Perigord-Dordogne - Reisverslag uit Périgueux, Frankrijk van Jan & Pat - WaarBenJij.nu Perigord-Dordogne - Reisverslag uit Périgueux, Frankrijk van Jan & Pat - WaarBenJij.nu

Perigord-Dordogne

Door: heybos

12 Juni 2012 | Frankrijk, Périgueux

Zaterdag 9 juni 2012
Zoals gisteravond al aangekondigd, arriveert om half negen in een wit bestelwagentje, luid toeterend, de bakker. Ik koop twee verse croissants en om half tien zijn we klaar voor vertrek. Half bewolkt en 16 graden. Goed geslapen, al hoorden we af en toe een trein passeren en had Jan wat koorts.
Om 12:15 uur rijden we het departement van de Dordogne binnen, dat we hebben gebombardeerd tot de bestemming van deze reis. Hier gaan we de komende weken ronddwalen. De weg naar Brantôme is prachtig. Met alles wat voor ons een weg mooi maakt: vergezichten, fraaie inkijkjes en na elke bocht een nieuwe verrassing. We volgen de rivier La Dronne, die naam geeft aan deze vallei. Aan de rechterkant van de weg liggen wonderlijk gevormde rotsen, aan de onderzijde diep uitgeslepen, waarschijnlijk door de rivier. Om 14:00 uur komen we aan in Bourdeilles. De camperplaats ligt aan de rivier, is omzoomd door mooie grote bomen en heeft uitzicht op het dorp. Na de lunch houden we ons badritueel en om 15:30 uur verkennen we het dorp. Een fotogeniek dorp met een oude brug, een mooi kasteel en een intiem kerkje. Bij terugkomst is het aangenaam genoeg om buiten te zitten. Maar het is van korte duur, want we ontdekken dat Nederland al vroeg zijn EK-wedstrijd tegen Denemarken speelt. We installeren ons haastig voor de tv. Het wordt een teleurstelling met de winst van 1-0 voor Denemarken. Het was een lange drukke dag en we vallen in slaap als we even een dutje doen en worden wakker als de dag voorbij is.
(Route: D48, D55, A20 Limoges, rondweg Limoges N520, D2000, N21 Perigueux, D707, D78 Brantôme)

Zondag 10 juni 2012
We hadden gedroomd van een dagje met een boek in de zon op deze uitnodigende plek. Maar gisteravond begon het te regenen en het ging de hele nacht door. Geen kans op lezen in de zon. We verwonderen ons erover dat ineens alle campers weg zijn en veronderstellen dat men geen zin heeft om de 3 euro te betalen die korte tijd later wordt opgehaald door een jongedame. De visser in zijn bestelwagentje keert even later terug en staat weer op het plekje waar hij heeft overnacht. We werken ons in de camper door een stapel tijdschriften heen, terwijl het gestaag doorregent. In de middag loopt Jan naar het toilet aan het begin van het terrein en meldt bij terugkomst dat het terrein wel erg nat is en dat er veel plassen liggen. Eén camper is gebleven en staat vooraan op het verharde gedeelte. En lijkt ons beter om ook maar te verhuizen, want we staan op gras. Snel ruimen we op. "Bekommer je niet om mij, maar rijd direct door", zeg ik tegen Jan. "Ik neem de oprijblokken wel mee". Opgelucht zie ik de camper wegrijden, maar Jan stopt toch om mij mee te nemen. Hij vindt het rot mij daar achter te laten in de stromende regen. En dan wil de camper niet meer van zijn plaats. Het rechtervoorwiel graaft zachtjes door het gras heen de plakkerige ondergrond in. We leren het niet. We zitten weer vast. De visser in zijn bestelautootje komt van zijn plek en biedt zijn diensten aan. De man gekleed in een zwarte maillot met daarover een kort zwart broekje, heeft niet echt kijk op de zaak. Vanuit een schuine positie probeert hij ons goedbedoeld vlot te trekken, we komen geen millimeter vooruit, maar graven onszelf steeds dieper in. Na een aantal pogingen houdt de man het voor gezien, zegt dat we een tractor nodig hebben en vertrekt. We halen onze goede oude rubberen matten maar weer te voorschijn. In de stromende regen hakt Jan de dikke klei onder de voorwielen weg en probeert de matten er zo ver mogelijk onder te werken. Maar wat we ook proberen, we komen er niet uit. Over het pad komt met hoge snelheid een zwarte Nissan 4 wheeldrive aangereden, het water waar hij doorheen rijdt, spuit hoog op. Verbouwereerd probeer ik in te schatten wat deze auto hier komt doen. Hij stopt vlakbij ons en er springt een vrolijke jongeman uit die vraagt of we hulp nodig hebben. Hij heeft ons vanaf de overzijde van de rivier zien modderen en is omgereden om ons te helpen. Hij begint onmiddellijk kabels uit de auto te halen, bindt ze aan de camper vast en trekt ons binnen enkele minuten van het veld weg naar het verharde pad. Hij maakt de kabels los, lacht, geeft Jan een hand en rijdt weg. We staan perplex over zoveel vriendelijkheid. We parkeren naast de andere camper en Jan haalt emmers water uit de rivier om de modder weg te wassen. De mensen van de camper naast ons vertellen dat ze vanmorgen om 9:00 uur het veld al verlaten hadden uit angst vast te komen zitten. En wij maar denken dat het om die 3 euro ging, haha. In gezelschap van 5 andere campers overnachten we op het asfalt.

Maandag 11 juni 2012
Even half negen rijden we weg uit Bourdeilles. We houden het voor gezien op deze plek. We rijden iets terug op de route om een paar dorpen te bezoeken. Op een mooi plekje ontbijten we en rijden dan richting Brantôme, waar we spontaan tegen de camperplaats nabij het centrum aanrijden waardoor we besluiten eerst water te tanken en dan dit stadje te bezichtigen. Het aantrekkelijke stadje wordt rondom omgeven door La Dronne, heeft prachtige tuinen, een enorme abdij met de oudste toren van Frankrijk en een paar oude straatjes. Wat kunnen die Fransen hun dorpjes en steden toch sfeervol aankleden met rozen, bakken met bloemen, etalages met delicatessen en romantische bankjes!
Na de lunch nemen we de D78 naar St. Jean de Côle. Buiten het dorp ligt een mooie parkeerplaats waar al een paar campers staan. Wij parkeren daar ook en willen hier overnachten. Het is bewolkt en af en toe een zonnetje. Heel stoer lopen we zonder paraplu het dorp in. Al snel lopen we in de stromende regen. Ook dit is weer een plaatje van een dorp en we hebben er geen spijt van hiervoor teruggereden te zijn. Een kasteel, een aardig dorpsplein, een robuuste kerk met daarvoor een overkapping met een bijzondere dakconstructie en een oud bruggetje over de Côle. Maar al te graag duiken we de kerk in nu we geen paraplu hebben. Zodra we de donkere kerk binnenkomen, begint er prachtig ontroerend gezang. Om en om worden delen van de kerk uitgelicht. We zijn onder de indruk van de bijzondere kerk en van de mooie verrassing. De aanhoudende regen beweegt ons ertoe terug te gaan naar de camper en morgen onze wandeling af te maken.

Dinsdag 12 juni 2012
Met een bescheiden zonnetje en flinke wolkenpartijen boven ons hoofd maken we de wandeling in het dorp af. We nemen dezelfde weg terug naar Brantôme en Bourdeilles. We willen nog een foto van een rotspartij langs deze weg. Voorbij Bourdeilles blijven we de D78 langs La Dronne volgen en nemen in Lisle de D1 naar Perigueux. Na wat aarzelingen besluiten we naar de camperplaats in Perigueux te gaan waar we rond lunchtijd aankomen. Onze Belgische buurman staat op punt van vertrekken en ofreert ons zijn "plannetje" en geeft kort wat tips over het verkennen van de stad. De plaats ligt op tien minuten lopen van het centrum, dat uit twee delen bestaat. Het Gallisch-Romeins gedeelte en het Middeleeuws gedeelte. Een bezoek aan het eerstgenoemde gedeelte vanmiddag blijkt een ware reis door de tijd, van de tempel van Vesunna uit de 2e eeuw n.Chr, naar een stukje stadswal uit de 3e eeuw en de ruine van een kasteel uit de 12e eeuw. De Normandische poort uit de 9e eeuw en in het park de resten van een amfitheater uit de 1e eeuw.
Op de terugweg struikel ik over een richeltje en ga ongelofelijk op mijn snufferd en wordt opgeraapt door Jan en een Fransman. Het loopt goed af, ik overleef de aanslag.

Woensdag 13 juni 2012
Met regenkleding en paraplu's in de rugzak gaan we op pad om de
Middeleeuwse wijk van Perigueux te verkennen. Als 17-jarige was ik hier al eens, maar kan me er weinig van herinneren. Op de brug over de l'Isle hebben we mooi zicht op de kathedraal Saint Front en aan de rechterzijde op drie indrukwekkende panden uit de 17e, 15e en 16e eeuw. Het is vandaag ook marktdag. De kramen staan verspreid over verschillende pleinen. Prachtige producten en mooi uitgestald. Kramen met allerlei gedroogde vruchten, exotische vissoorten, verse groenten en fruit mooi opgetast, kruiden in alle kleuren en soorten en natuurlijk worsten, waarvan we een paar kopen. Regelmatig moeten we schuilen voor een fikse bui. We lopen de route, zoals aangegeven op ons plannetje en halverwege stoppen we bij het VVV, niet alleen om te schuilen maar ook om te internetten zoals we gister reeds hadden ontdekt en pikken daarna de route weer op. Smalle, soms steile, straatjes verbinden het ene sfeervolle plein met het andere. Het mooiste plein vinden we Place St. Silain waar in de winter truffels verkocht worden.
Om 14:00 uur zijn we terug bij de camper. De rest van de dag vermaken we ons met de iPad en om 20:30 uur zitten we natuurlijk klaar voor de EK-wedstrijd Nederland - Duitsland.
Dat ik de hele avond met een veel te warme oranje trui aan zit, mag niet baten: Nederland wordt met 1-2 door de Duitsers onder de graszoden geschoffeld. We hadden ervoor gevreesd.
Het formaat van de foto's kan ik niet oplossen, blijkbaar iets nieuws van de waarbenjij.nu app...

• 14 Juni 2012 - 08:55

Ludwig:

Het weer zit niet echt mee! Past wel bij de voetbalprestaties. Maar volgens mij gaat dat wel verbeteren (ik heb het alleen over het weer, helaas!). Leuk om jullie beiden te zien! Groetjes, Ludwig

• 14 Juni 2012 - 10:26

Sonja En Louis:

Ondanks het slechte weer, toch mooie mini foto's.Wat een campers zijn er op pad,maar gelukkig kunnen jullie wel altijd een plekje vinden in het voor seizoen; in de zomer is dat in de Dordogne toch moeilijker.Hopelijk krijgen jullie de komende week nog genoeg de zon te zien.
    Liefs SOLO

• 14 Juni 2012 - 10:34

Monique En De Rest:

Tjee wat een mooie foto's. Hoezo witte vloot, dan maak je je camper toch gewoon paars of zo?
    Hoe is het afgelopen met je val partij?
    Geniet verder van alles en wij genieten van jullie reisverslag. Veel plezier!
    Groetjes liefs Monique en Ed en de meiden

• 14 Juni 2012 - 10:54

Steef En Trix:

Prachtige foto's, klein maar fijn .
    Voor het weer had je beter hier kunnen blijven .In Krommenie hebben we de hele week al goed weer.
    Jan, je ziet er goed uit. Lekker genieten samen en veel plezier. Groetjes van ons, Trix

• 14 Juni 2012 - 11:01

Atta:

Kus, Atta

• 14 Juni 2012 - 14:48

Joke:

Gelukkig dat jullie hulp kregen met het uittrekken van de camper. Kun je nu begrijpen dat we heel blij zijn met onze 4 wheel drive PANDA. Dick rijdt op de honden club ook zo weg uit zompig gras. Verder veel kijkplezier voor jullie twee.

• 15 Juni 2012 - 12:15

Lito:

Wat een gedoe zeg met die camper, maar jullie raken niet zo gauw
    in de stress en dat is een groot goed en zo zie je maar er komt
    altijhd wel weer een oplossing.

Straks gaan we Marisa ophalen zij blijft een weekje.
    Veel liefs Lito

• 18 Juni 2012 - 14:49

Marian En Jos:

prachtig wat jullie zien en mooie foto's die komen ons bekend voor, heerlijk genieten dat doen wij met julli mee.
    postbus verzorgd hieralles OK