Teveel herfst op ons pad - Reisverslag uit Amersfoort, Nederland van Jan & Pat - WaarBenJij.nu Teveel herfst op ons pad - Reisverslag uit Amersfoort, Nederland van Jan & Pat - WaarBenJij.nu

Teveel herfst op ons pad

26 Oktober 2014 | Nederland, Amersfoort

Pont à Mousson, in Lotharingen, ligt aan weerszijden van de Moezel. De mooie camperplaats biedt alle faciliteiten voor een luttel bedrag. Het is onze laatste stop in Frankrijk. Het is een aardige plaats om doorheen te wandelen, maar de kerken zijn in erbarmelijke staat. Binnen en buiten zwart van het vuil en door het vocht komt er van alles naar beneden, verschillende ramen zijn kapot en er ligt duivenpoep op de vloer.
En het is herfst geworden. Regen, grijs en een gure wind.
Langs de rivier rijden we naar Luxemburg, waar we ons voordeel doen met voordelig tanken. De dorpen zien er hier opvallend veel verzorgder uit dan in Frankrijk. Van het landschap zien we door de mist niet al te veel. Het wordt echt tijd om naar huis te gaan. We brengen één nacht door in Luxemburg, in Redange sur Attert, waar we een gratis overnachtingsplek treffen, compleet met stroom. Het dorp heeft ons verder niet veel te bieden. De paar restaurants die er zijn, openen pas ’s avonds de deuren. De grote Cactus supermarkt nabij onze plaats heeft een ongelooflijk uitgebreid en rijk assortiment en een zithoek waar we alsnog een glaasje drinken. De gesproken taal in Luxemburg lijkt een mengeling van Duits en Frans en dan ook nog in een dialect. Maar de mensen die we spreken, bedienen zich met gemak van andere talen. In Sankt Vith, in het oosten van België, wordt verrassend genoeg Duits gesproken. De benamingen in de etalages en de opschriften van de winkels zijn ook allemaal in het Duits. We slenteren door de lange winkelstraat en vinden een behaaglijk café met een bejaarde dame achter de bar. Hier, in dit dorp, brengen we de laatste overnachting door van deze reis. De zondagochtend besteden we aan opruimen, schoonmaken en alvast wat spullen verzamelen. De laatste 300 km. rijden we in een ruk naar huis. Om 17:00 uur parkeren we de camper op ons favoriete plekje, zetten boven de koelkast, de verwarming en de wasmachine aan en sjouwen de meeste spullen naar boven. We halen Chinees en zien nog net de finale van Heel Holland Bakt.
Met 71.730 km. op de teller heeft onze reis 3.778 km. geduurd en daarmee hebben we ons aan de belofte gehouden om rustig aan te doen.

• 26 Oktober 2014 - 22:29

Els Schrijer:

Komende dagen rustig herfst weer, dus een prima moment om weer thuis te zijn. Welkom thuis.

• 26 Oktober 2014 - 22:48

Jan En Alie.:

Welkom thuis,
    Fijn dat jullie weer veilig thuis zijn.
    En een goeie reis gehad.
    Jan aan de telefoon gehad, goed weer te horen.
    Liefs van ons.

• 27 Oktober 2014 - 06:58

Anna Schrijer:

Fijn dat jullie er weer zijn. Tot horens. Mijn eerste werkdag na de vakantie gaat zo weer starten. x

• 27 Oktober 2014 - 07:25

Sonja:

Welkom thuis!!. Ook hier zal het de komende tijd wel herfstachtig worden,maar dan zitten jullie gezellig in de toren.
    Liefs Louis & Sonja

• 27 Oktober 2014 - 10:07

Henk En Roos:

Leuk dat jullie er weer zijn. zag wel jullie Camper staan gisteravond, lekker uitladen, en daarna weer plannen maken voor de volgende trip
    groetjes Henk en Roos

• 27 Oktober 2014 - 18:35

Steef En Trix:

Welkom thuis,
    Volgens mij hebben jullie in Pont a Mousson zulke lekkere dingen gezien en gegeten, dat jullie "Heel Holland Bakt" niet nodig hebben of misschien een uitdaging voor Jan?
    Liefs en groetjes van ons, Trix

• 28 Oktober 2014 - 23:10

Marian En Jos:

lieve buren, fijn dat jullie goed en gezond weer thuis zijn, dank voor de verhalen en foto's .
    Wij zijn in Colombiers, Marian en Joke gaan fietsen naar de sluisjes, wij gaan lezen enz... daarna richting huis. lieve groeten en een dikke kus