Overpeinzingen - Reisverslag uit Amersfoort, Nederland van Jan & Pat - WaarBenJij.nu Overpeinzingen - Reisverslag uit Amersfoort, Nederland van Jan & Pat - WaarBenJij.nu

Overpeinzingen

Door: Pat

07 November 2011 | Nederland, Amersfoort

Twee en een halve week hebben we uitgetrokken voor de reis naar Griekenland over land. Heerlijk om onderweg tijd te hebben om uitgebreid rond te kijken. Bamberg was een aangename verrassing en als schaatsfans vonden we het bezoek aan Inzell bijzonder. De Ossiachersee was nog even mooi als twintig jaar geleden. Met enige reserve reden we door de landen, die deel uitmaakten van voormalig Joegoslavië. We hebben er geen enkel probleem ondervonden. De weg door Kroatië en Servië is saai, maar rustig en over het algemeen is het wegdek goed. Tolpoorten en grensovergangen vormen bijna de enige afwisseling. Aan de verlaten weg en de slechte staat van de enkele auto die erop rijdt, kun je al enigszins merken hoe het met de welvaart gesteld is. Vooral in Macedonië, waar we van de snelweg afgingen, vonden we de armoede soms schokkend.
Griekenland kwamen we binnen in het noordwesten en het voelde direct vertrouwd. Hoogtepunten van de rondreis door het noorden waren het Pindosgebergte met de Vikoskloof en de Zagoridorpen en natuurlijk de Meteora. Al zijn de kloosters lang niet meer authentiek, de ligging blijft uniek. Van de bezochte “vingers” van Chalkidiki vonden we Sithonia veruit het mooist. Het bezoek aan Thessaloniki viel ons erg tegen. Een onverwacht cadeautje daarentegen waren Ljubljana en Triglav National Park.
Net als in het voorjaar hebben we geen moeite gehad met het vinden van overnachtingplaatsen. Vijftig maal hebben we vrij gekampeerd, twaalf nachten hebben we op een camping cheque camping gestaan en in Macedonië eenmaal op een gewone camping. Hoewel gewoon..…De gemiddelde prijs per overnachting bedroeg 4,23 euro. We maakten 3.338 foto’s, plaatsten 14 verslagen en ontvingen 74 reacties. We betaalden 193,80 euro aan de verschillende vormen van tol, reden 7.629 kilometers en tankten 787,3 liter diesel, die in onze watertank niet meegerekend. We betaalden gemiddeld per liter diesel 1,28 euro.
Griekenland blijft voor ons een prettige bestemming. Ook de economische crisis waarin het land verkeerd, heeft daarin geen verandering gebracht. Triest vinden we het dat de toeristen massaal wegblijven. Voor veel streken een belangrijke bron van inkomsten.
Naar Griekenland over land zullen we niet snel weer doen. Niet omdat het tegenviel, integendeel, maar omdat de weg lang en weinig avontuurlijk is. En naar avontuur zijn we op zoek. Ook aan onze minirampen als diesel in de watertank en vastzitten in de klei denken we met een grijns terug. Het begon te lijken op een survivaltocht en we hebben in elk geval bewezen een sterk team te zijn.

• 07 November 2011 - 05:40

Jos En Marian:

Dag lieve bovenburen,
    het is inderdaad een hele mooie en indrukwekkende reis geworden! Ook wij hebben genoten van jullie verslagen en prachtige foto's. We zijn benieuwd naar jullie volgende reis en hopen dan weer een klein beetje mee te kunnen reizen!

• 07 November 2011 - 08:17

Dré En Marianne:

Dag Jan en Patricia,
    Fijn dat jullie zo'n mooie reis gehad hebben, wij hebben ervan mee mogen genieten. Het is al vaak gezegd, de wijze waarop je ons in het thuisland op de hoogte houdt is geweldig. We kunnen ons dan ook helemaal inleven in wat je daar in het verre Griekenland ziet en meemaakt.
    Het is ook fijn dat jullie goed gezond en wel weer terug zijn en ons hier in levende lijve nog meer details van jullie reis kunt vertellen. We zien elkaar binnenkort
    Lieve groet
    Dré en Marianne

• 07 November 2011 - 08:29

Atta:

Goed je weer in de buurt te voelen!
    Kus, Atta

• 07 November 2011 - 09:33

Dolf Groenendijk:

Hoi Heybos,
    Fijn dat jullie weer veilig thuis zijn. In het begin had ik er enige twijfel bij of het wel zo veilig was, vooral in Servië.
    Maar dat lijkt (gelukkig) mee te vallen.
    Maar om iets tegen de saaiheid te doen, neem eens de route langs de kust. Heb ik in het verleden een keer of vijf gedaan. De kust is mooi met oude steden zoals Split en Dubrovnik en het bergland van de Monte-Negro is indrukwekkend, kortom een stuk minder saai.
    Ik weet alleen niet of Kosovo (Pristina) toegankelijk is.

Groet Dolf en Bep

• 07 November 2011 - 10:23

Peter En Thea:

Hi Patries en Jan,
    Ik heb je al gesproken Pat, maar het is toch nog leuk te lezen hoeveel kilometers, liters diesel etc. etc. jullie gemaakt en gebruikt hebben.
    Zelfs je overpeinzingen ('snachts om 1.33!!!) zijn mooi.
    De camper staat schoon op stal en nu maar weer plannen maken voor jullie volgende reis.
    Lieve groetjes uit Heiloo, Thea