Val Ferret - Wallis - Reisverslag uit La Fouly, Zwitserland van Jan & Pat - WaarBenJij.nu Val Ferret - Wallis - Reisverslag uit La Fouly, Zwitserland van Jan & Pat - WaarBenJij.nu

Val Ferret - Wallis

09 September 2013 | Zwitserland, La Fouly

Vrijdag 6 september 2013
Een mooie weg voert ons door de Jura en haast onmerkbaar verwisselen we Frankrijk voor Zwitserland. Met nog steeds een geldig vignet op de voorruit benutten we de snelweg die ons om de grote steden aan het enorme maanvormige Lac Leman leidt. De zonnige hellingen worden bedekt door eindeloze rijen wijnranken. Kort na de lunch met uitzicht op het meer, draaien we de weg in door de schitterende vallei van Ferret. We komen haast ogen te kort om de indrukwekkende natuur in ons op te nemen. Bijna te snel arriveren we bij camping Des Glaciers, ons getipt door Ron en Liesje en door Zoover de afgelopen 2 jaar beoordeelt als de mooiste camping van Zwitserland. Dat kunnen we natuurlijk niet beoordelen, maar spectaculair is het op zijn minst. We vinden een mooi plekje met uitzicht op alle bergen om ons heen.
(Route: D678, N5, D415, A1, A9, E27)
(Weer: 7)

Zaterdag 7 september 2013
In juli en augustus dagelijks, in september bij mooi weer en alleen nog in de weekenden gaat er een stoeltjeslift vanuit La Fouly op 1.600 meter naar 2.000 meter. Vanaf onze plek zien we dat de lift vandaag inderdaad in gebruik is. We haasten ons ernaar toe. Met het oog op de weersverwachting voor de komende dagen zijn onze kansen op de tocht beperkt. Boven aangekomen, klimmen we verder omhoog richting Le Basset. We genieten van het geweldige uitzicht, ook al verdwijnen de bergtoppen in de wolken. Het is niet zo zeer de klim die ons ontmoedigt, maar de gure felle wind. Na een uur breken we de wandeling af en gaan met de lift terug naar het dal. We verkennen het kleine dorp met vele houten huizen, steken het riviertje over via de dam en komen zo terug op de camping. Op een bankje eten we onze boterhammen op, ik wissel in de camper van schoenen, maak nog wat extra boterhammen en we gaan op weg naar Ferret, het laatste dorp in de vallei. Even voor de paar huizen van Le Clou nemen we het pad langs de rivier. De groepjes wandelaars die ons passeren, zijn gewapend met Nordic Walk stokken; we voelen ons er maar amateurs bij. We lopen tot aan het dorp Ferret, bekijken er het kleine kapelletje en lopen via de weg terug naar La Fouly. Vanaf het moment dat we de deur van de camper achter ons dichttrekken, regent het.
(Weer: 6)

Zondag 8 september 2013
Het heeft de hele nacht geregend en ook als we opstaan, regent het nog steeds. De bergen om ons heen zijn gehuld in lage bewolking. We prijzen ons gelukkig dat we gisteren toch nog wat van de omgeving gezien hebben. Voor de komende week is de weersverwachting niet veel beter, de temperatuur loopt terug tot 11 graden. We besluiten om verder te reizen. Maar vandaag houden we een rustdag; de was en het plaatsen van een reisverslag zijn onze enige zorg. De camping beschikt over prima Miele apparatuur en binnen drie uur ligt de was weer schoon in de kast. De internetontvangst is het best bij de receptie. De houten tafels en banken zijn drijfnat en nodigen niet uit er te gaan zitten. Een Nederlandse vrouw heeft haar stoeltje in het fietsenhok geplaatst en biedt me aan er gebruik van te maken. Zo kan ik toch het verslag plaatsen zonder dat de regen in mijn toetsenbord druipt.
Even krijgen we de zon te zien en fantaseren over de stoeltjes buiten. De fantasie is van korte duur, spoedig drupt de regen weer op het dak.
(Weer: 4)

• 10 September 2013 - 15:04

Monique:

Ha Jan en Pat,
    Even een groetje van ons.
    Wat een prachtige herkenbare foto's. Veel plezier verder en een goede reis. Kus van ons.
    Monique en de rest

• 10 September 2013 - 15:50

Marian En Joke:

Tjonge, wat een prachtige foto's en wat maken jullie weer een mooie reis!
    Veel plezier verder, en groetjes!

• 10 September 2013 - 19:32

Arja En Kees:

Hoi lieffies,
    Wij zijn weer terug op de basis, hebben jullie niet gezien...Was ook wel een wondertje geweest! We hebben het heel erg fijn gehad, het blijft een charmante streek die Elzas zeker met dat fantastische weer!! Nu midden in de herfst ineens, ff wennen! Geniet verder van jullie avonturen! Ee kijken weer uit naar het volgende verslag! Dikke kus!

• 10 September 2013 - 19:44

Jan En Alie:

Vandaag zijn we naar een mooie maar vermoeiende reis door de Jura, aan gekomen op camping Les Bords du Guiers, een ACtie camping even ten noorden van Grenoble,
    Mooie camping die we kennen, het weer is hier beter, als het goed blijft blijfen we hier eenpaar dagen
    Jullie zijn ons steeds een stapje voor, maak gewoon je plan als het weer minder wordt gaan we vlugger zuidwaarts.
    We houdeen contact.
    Lieve groet van ons. Jan en Alie.

• 11 September 2013 - 16:58

Liesbeth:

Hoi wandelaars,
    Jullie leggen vele km. af per auto maar ook te voet goed hoor.
    DDe reisverslagen en foto's zijn weer fantastisch.
    Een schrijfster is verloren aan je gegaan. Gr, Lito

• 12 September 2013 - 14:41

Dick En Joke:

Prachtige foto's. Mooie tochten we genieten met jullie mee.

• 12 September 2013 - 22:13

Thea Van Roon:

Hi Jan en Pat,
    Mooi verslag met prachtige foto's. Geniet lekker verder!!!

Lieve groeten uit Heiloo, Thea

• 14 September 2013 - 16:19

Marian En Jos:

Geweldig de mooie verslagen en foto's wij genieten heerlijk met jullie mee, wij terug uit Baak, alles goed bij jullie thuis de post weer op tafel, dikke knuffel en geniet lekker verder zodat wij ook mooi mee reizen.
    lieve groet XXX

• 14 September 2013 - 22:33

Klarenaar Schrijer:

Hallo reislustigen,
    Na een geweldig voorjaar door Italië, Griekenland en Istanbul, bevinden wij ons nu in België Frankrijk en Zwitserland en dat allemaal door gewoon op de bank zitten en je iPad aan zetten. Wij zien het allemaal voor ons. Van de eerste reis die jullie maakte dit jaar hebben wij de afgelopen jaren ook heel wat gezien, vooral Toscane en Istanbul spreken tot de verbeelding. Deze zomer hebben wij rondje Maas Moezel Rijn gevaren, wij hadden elkaar zo tegen kunnen komen, maar helaas wij zitten al weer in het werk regime. Leuk al die reis verslagen, ook al reageren wij niet altijd we lezen en genieten wel. Als jullie weer terug zijn spreken wij wat af.

Geniet en gezond weer terug, Liefs Herman, Els en Ruben