Opgelost en door naar de Pyreneeën - Reisverslag uit Bragança, Portugal van Jan & Pat - WaarBenJij.nu Opgelost en door naar de Pyreneeën - Reisverslag uit Bragança, Portugal van Jan & Pat - WaarBenJij.nu

Opgelost en door naar de Pyreneeën

03 Mei 2015 | Portugal, Bragança

Maandag 27 april 2015, de verjaardag van Thijs
Vandaag wordt een spannende dag. Het eerste obstakel is wegkomen van deze plek. Sinds gistermiddag heeft het onafgebroken geregend en we staan op gras. Voor we het smalle pad bereiken, is er een kleine helling te nemen. Ik ben ongerust, maar Jan blijft er stoïcijns onder. Gelukkig heb ik hier wel een grote tractor zien rondrijden. Maar ik heb me voor niets zorgen gemaakt, de camper komt moeiteloos van zijn plek. Tot onze verbazing is het signaleringslampje nu uit. We hebben geen zin hier nog langer rond te hangen en rijden alvast richting Trelissac, ook al hebben we de afspraak bij de Fordgarage pas om 15:00 uur vanmiddag.
In Saint Laurent sur Manoire valt ons oog op een camperbedrijf. Aanvankelijk rijden we verder maar gaan terug om te onderzoeken of ze ook tv’s verkopen. Net voor de middagpauze komen we binnen en er staan inderdaad geschikte apparaten. We zijn niet zeker van de maat en spreken af later terug te komen. In Trelissac lokaliseren we de garage, doen boodschappen bij Lidl, lunchen en rijden terug naar het camperbedrijf. De verkoper maakt dozen voor ons los te om uit te proberen welke maat het meest geschikt is. We kiezen voor een 19’inch led tv met dvdspeler. De man is zo vriendelijk te helpen bij het monteren en het aansluiten. Daarna op naar de garage waar we even moeten wachten tot Ceriel tijd voor ons heeft. We doen ons verhaal en besluiten met de mededeling dat het signaleringslampje niet meer brandt. Hij kan niets voor ons doen. De motor heeft zichzelf gereset en ook al zou hij hem nu met de computer uitlezen, de oorzaak is niet meer te achterhalen. Omdat er geen enkele klacht is, gaan we met een gerust hart verder. We installeren ons op de camperplaats in Perigueux, die op een paar kilometer afstand ligt en vermaken ons met het instellen van de tv, die voorzien is van een Nederlandstalig menu.
Zo zijn in één dag al onze besognes uit de wereld.
(Route: D6, D710, N221, N21)
(Weer: 6)

Dinsdag 28 april 2015, de verjaardag van Ron
Om 10:30 uur vertrekken we met een onwillige Tom, hij wil niet aan. Na een poosje trekt hij bij en navigeert hij ons door de wijnstreek van Bergerac naar Sauveterre de Béarn in de Pyreneeën, onze volgende overnachtingplaats. Het marktplaatsje biedt een fantastisch uitzicht op de Gave d’Oloron. De versterkte brug in de diepte heeft maar één boog en het is onduidelijk of dat altijd zo was. De plompe vierkante toren van het 16de-eeuwse Château de Neys kijkt uit over het landschap en staat niet ver van de kerk. Het aantrekkelijke steile pad naar de rivier, laten we links liggen en we vinden een manier om met minimale inspanning bij de brug en de rivier te komen. We blazen uit op een terrasje en wandelen terug naar de camper die tegenover tennisbanen geparkeerd staat.
(Route: D6021, N21, D933, D817, D933)
(Weer: 7)

Woensdag 29 april 2015
De heuvels worden middelgebergte. Op de achtergrond liggen besneeuwde toppen van de Pyreneeën. De plaatsnamen worden in deze streek in het Frans en Baskisch weergegeven. We hebben vandaag een korte rit op het programma en kunnen ons permitteren te pauzeren in Saint Jean Pied de Port. Via een paar trappen bereiken we het niveau van de stadsmuren en de toegangspoort tot de pittoreske steile hoofdstraat die naar beneden loopt, vol winkeltjes met attributen voor pelgrims op weg naar Santiago de Compostela, restaurantjes en goedkope overnachtingsmogelijkheden. In de Middeleeuwen verzamelden de pelgrims zich hier voor de tocht over de Pyreneeën. Het plaatsje doet nu toeristisch aan maar is nog steeds een beginpunt voor de tocht.
De prachtige weg door de Pyreneeën is goed te doen met de camper, de pashoogte ligt op 1057m. We overnachten bij het klooster in Roncesvalles, dat ook aangedaan wordt door pelgrims. We bekijken de kerk. De gure wind jaagt ons terug de camper in.
(Route: D933, (S) N135)
(Weer: 6)

• 03 Mei 2015 - 21:59

Jos En Marian:

Dag lieve allebei,
    Wat fijn dat alles opgelost is! Weer met een gerust hart verder. Mooie plaatsjes doen jullie aan. Blijf genieten, we zien graag jullie belevenissen weer tegemoet.
    Liefs, Marian.

• 04 Mei 2015 - 07:46

Jan En Alie:

Heerlijk dat je weer verder kon, zo zie je maar dat dat lampje niet altijd teld.
    Hoop dat het weer nu wat beter is, Geniet nog even lekker verder.
    liefs Alie en Jan.

• 04 Mei 2015 - 16:43

Henk En Roos:

Wat fijn dat jullie weer een tv konden vinden voor de camper.
    ook is het gelukkig ook opgelost met het vervelende lampje.

Wij zijn op dit moment in normandie, waar het weer niet echt meewerkt, daarom hebben wij besloten om
    woensdag richting Spanje te gaan. Veel rust en plezier en doe vooral rustig aan met het teveel klimmen.

• 05 Mei 2015 - 12:00

Marian En Joke:

Hoera, de problemen zijn weer opgelost en nu weer vrolijk verder!
    Lekker genieten van alles en het moois wat je onderweg ziet... doen wij ook!
    Hartelijke groet uit Portelek, Hongarije!

• 09 Mei 2015 - 09:19

Anna Schrijer:

Goedemorgen Pat. Van harte gefeliciteerd met je verjaardag. In de namiddag ga ik op je verjaardag proosten.
    Wij zijn terug van een kleine twee weken vakantie. Dat had ik deze keer even nodig.
    Veel gelezen en lekker geen TV. Heerlijk.
    Maak er samen weer een mooie reis van, liefs, Anna.