Op bezoek bij de oosterburen - Reisverslag uit Inzell, Duitsland van Jan & Pat - WaarBenJij.nu Op bezoek bij de oosterburen - Reisverslag uit Inzell, Duitsland van Jan & Pat - WaarBenJij.nu

Op bezoek bij de oosterburen

Door: Pat

31 Augustus 2011 | Duitsland, Inzell

Donderdag 25 augustus 2011
Het huis is gepoetst en de zon schijnt. Bij het winkelcentrum halen we nog even wat uit de muur en rijden om 10:30 uur weg, uitgezwaaid door Jos en Marian, zichtbaar achter de ramen op de elfde verdieping. De kilometerteller staat op 26.441 km. en dit wordt genoteerd als beginstand. Onze eerste bestemming is de camperdealer in Barneveld. We wisselen onze twee gasflessen om voor volle exemplaren. Sinds mei jl. is de prijs per vulling gestegen met 8,50 euro! Met ook de watertank gevuld, vervolgen we de A30. Ons plan is nu al weer gewijzigd. In plaats van richting Bonn, een weg die we al vaak gereden hebben, gaan we oost, richting Kassel. Pas daar gaan we naar het zuiden. In Wolfhagen lijkt een geschikte camperplaats te zijn.
Het navigatiesysteem vraagt ons dwingend om voeding. Dat is vreemd, want aan weerszijden is de kabel aangesloten. We proberen een ander 12V stopcontact. Nog wordt het apparaat niet opgeladen. Ook een ander kabeltje lost het probleem niet op. Zonder navigatie willen we niet op reis. We besluiten om naar Mediamarkt in Arnhem te gaan. Voor het eerst bewijst de 3G op de iPad ons goede dienst: het adres is snel opgezocht. Op haar laatste krachten, met geluid maar zonder beeld, dirigeert de Navigon ons naar de bestemming. Door twee parkeerplaatsen in gebruik te nemen (voor de prijs van één) kunnen we vrijwel voor de deur parkeren. Naast de ingang is een servicecentrum van Mediamarkt en we vragen daar eerst om advies. Ze heeft er verstand van, zegt de jongedame achter balie kordaat als ik met mijn vraag het antwoord enigszins in twijfel lijk te trekken. Ze test het apparaat en zegt dat het daar niet aan ligt. Haar kabeltje brengt het oplaadlampje aan het branden. Terug in de camper testen we ons kabeltje op de laptop. Het werkt. Plotseling werkt het ook weer op het 12V stopcontact. Het heeft geen zin een nieuw navigatiesysteem aan te schaffen als deze niet kapot is. We gaan verder met onze eigen spullen. De kabel kunnen we eventueel ook nog in Duitsland vervangen. We komen pas om 17:00 uur op de camperplaats in Wolfhagen aan. Gelukkig is er nog plaats, al is het er een zonder satellietontvangst.
Na het eten wandelen we een paar uur door het schilderachtige plaatsje met veel oude vakwerkhuizen uit de 17e en 18e eeuw. Het is een prachtige dag geweest en het koelt maar langzaam af. (Route: A12, A3, A2, A1, A44, B7, B252)

Vrijdag 26 augustus 2011
Stralend weer, een blauwe hemel en 35 graden. We verplaatsen de camper naar een vrijgekomen plaats met tv-ontvangst en lezen. Naast ons staat een praatgrage Duitser van Griekse origine. Zijn camper zit vol met putjes en vol overgave vertelt hij hoe een hagelbui eergisteren de gaten in zijn dakraam sloeg. Het gebeurde op een camperplaats vijftig kilometer hier vandaan. Voor vanavond wordt ook hier onweer verwacht. Mijn ogen gaan langs het spiegelende en gladde oppervlak van de camper en ik voel me een beetje ongerust.
In de middag lopen we het dorp in. De camperplaats ligt aan de rand van het dorp, ervan gescheiden door een houtwal en een beek. Jan herkent de fontein op het plein bij het oude raadhuis en ik even later het interieur van café Alte Wache, waar we op het terras wat drinken. We zijn hier een paar jaar geleden met de auto geweest toen we een ronde door Duitsland reden op jacht naar een camper en hebben het dorp gister in de schemer niet herkend. Bij de boekhandel kopen we een Duitse versie van Le Petit Prince. Het werkje dat Anita in alle talen wil verzamelen.
Op de terugweg nemen we wat boodschappen mee uit de supermarkt.
’s Avonds breekt het beloofde onweer los. Met bakken tegelijk wordt het over ons uitgestort maar er zit gelukkig geen één hagelsteentje bij.

Zaterdag 27 augustus 2011
Het heeft de hele avond en nacht geregend en als we opstaan, regent het nog. De thermometer wijst 12 graden aan, 23 graden minder dan gisteren! We besluiten spontaan om te vertrekken. Alleen de zon had ons hier kunnen houden. We nemen de A7 naar het zuiden. Voorbij Fulda verlaten we de snelweg en nemen de toeristische route door het Natuurpark Rhön, een mooi groen heuvellandschap met dorpjes in de typisch Duitse bouwstijl.
Het charmante wijndorp Ramsthal ligt in een klein U-vormig dal. De omliggende heuvels zijn begroeid met wijnranken. Het dorp kwam in 1122 voor het eerst in geschriften voor en is van oudsher met de wijnbouw verbonden. We installeren ons op de mooie camperplek van het dorp. Dit weekend is er een wijnfeest. De hoofdstraat is afgezet, er staan houten banken en tafels, een grote tent en een kraam met worsten en zuurkool. Een zangduo vrolijkt de boel op met schlagers. Er is aardig wat belangstelling voor het evenement. Weingut Keller schenkt mij een heerlijk glas Weissherbst en Jan een iets te zoete rode wijn. We blijven niet lang; het is er koud. In de camper kijken we naar Lewis, maar kunnen onze ogen bijna niet openhouden.
(Route B450, B520, A7, B27, B286)

Zondag 28 augustus 2011
Borden bij de camperplaats maken melding van een aantal wandelroutes in de omgeving. Na het ontbijt lopen we de drie kilometer lange Bacchus-route langs de hellingen met wijnranken en met een wijds uitzicht op de omgeving en het dorp. Het is halfbewolkt en de temperatuur is aangenaam om te lopen. Het traject is niet lang maar omdat we regelmatig stoppen voor het maken van foto’s, doen we er toch anderhalf uur over. De rest van de dag brengen we door met lezen, een spelletje, een klusje en douchen in de camper, een bezigheid op zich.

Maandag 29 augustus 2011
Ondanks het gunstige tijdstip waarop we aankomen in Bamberg zijn alle officiële parkeerplaatsen voor campers bezet. Er is één plaatsje vrij achter een vrachtwagen. Om de ruimte zo efficiënt mogelijk te benutten, worden de lange plaatsen bijna allemaal door twee voertuigen gebruikt. We parkeren de camper achter de vrachtwagen en staan netjes in het vak. De parkeerplaats ligt aan de Rhein-Main-Donau Kanal en via een wandelpad lopen we in een kwartiertje naar het centrum. Bamberg ligt gedeeltelijk op een eiland in de Regnitz en voor een deel op heuvels. Vele bruggen verbinden het eiland met beide oevers. We bekijken het Maxplatz, de St. Martinskerk, de Grüner Markt, het oude slachthuis, het mooie oude raadhuis op een brug gebouwd, de Dom van bijzondere architectuur en de binnenplaats van de Alte Hofhaltung van de bisschop. Bamberg heeft bovendien prachtige winkelstraten, waar ik graag eens met een dikke portemonnee een dag zou doorbrengen. We houden de uitgaven bescheiden: we kopen o.a. een design keukenweegschaal en lopen toevallig tegen een hele leuke uitgave van Le Petit Prince aan. Het is erg druk in de stad. Ook hier zijn wijnfeesten. De straten zijn versierd met vlaggetjes, staan vol met biertaps, banken, tafels en kramen met braadworsten. Nadat we vier uur door de stad geslenterd hebben, schuiven we aan op een van de banken voor een glas rosé uit de streek. Door straten met statige huizen lopen we terug naar de parkeerplaats waar we de nacht doorbrengen.
(Route vandaag: A71, A73, B22)

Dinsdag 30 augustus
We worden gewekt door lawaai afkomstig van een vrachtwagen die met een kleine hijskraan vracht aan het overladen is. Om half elf zijn we klaar voor vertrek en rijden in twee uur de vrij saaie route naar Manching, een gehucht even ten zuiden van Ingolstadt.
We lopen er een uurtje rond, maar het enige interessante wat we kunnen ontdekken, zijn wat vrouwen en mannen in klederdracht op weg naar het enige hotel in het dorp.
(Route: B22, A73, A3, A9)

• 31 Augustus 2011 - 15:02

Atta:

Le Petit Prince zal je vanaf nu dan ook je verdere leven achtervolgen, Moppie!
    Ben benieuwd naar je uitgave. Vandaag hebben we hem in het Kroatisch gekregen.
    Heb het goed! Geniet, maar niet met mate.
    Kus, Atta

• 31 Augustus 2011 - 15:43

Arja En Kees:

Hoi,hoi,

Zitten even te internetten in Carnac, klein plaatsje met strand en hotel met heerlijk zwembad met bubbelbaden, sauna enz. Net onze eind vqn de middag borrel genuttigd! Leuk jullie verslag te lezen! Ik mail als we thuis zijn wel uitgebreider via de gewone mail! We gaan nog even door met genieten!

Veel liefs, Ar en Kees

• 31 Augustus 2011 - 18:31

Hans:

Pat, je bent echt je roeping misgelopen....bundelen die hap! :-)
    veel plezier verder.

• 31 Augustus 2011 - 20:27

Antje:

Meisje,ik sluit me voor de volle 100 procent aan bij wat Hans zegt! Fijne vacantie verder. Allebei heel veel groetjes en liefs van An. Ajuus.

• 02 September 2011 - 13:20

Anna:

Leuk om weer over Bamberg te lezen en de foto's te zien. Wij hebben er ook mooie herinneringen aan.
    Op naar de zon!
    Groeten van Hans en Anna.

• 05 September 2011 - 09:52

Marian & Jos:

lieve mensen, leuk om jullie mooie verslag en foto's weer te mogen bekijken, wij genieten met jullie mee.
    Wij zijn nu geariveerd in de Dodogne, bewolkt is het hier 22 graden.
    geniet ervan samen, tot het volgende verslag lieve groet van ons