Ons voorjaar is begonnen - Reisverslag uit Fano, Italië van Jan & Pat - WaarBenJij.nu Ons voorjaar is begonnen - Reisverslag uit Fano, Italië van Jan & Pat - WaarBenJij.nu

Ons voorjaar is begonnen

18 April 2013 | Italië, Fano

Maandag 8 april 2013
Na de aan grote schoonmaak grenzende activiteiten in de afgelopen weken laten we het huis om 11:15 uur glimmend achter. We worden uitgezwaaid door buurman Jos, die foto’s had willen maken van ons vertrek maar nu beteuterd naar zijn camera kijkt omdat zijn geheugenkaart geblokkeerd is. Het oude navigatiesysteem wijst ons de weg naar Rees. TomTom moet nog even wachten tot we zijn gebruiksaanwijzing door hebben. In Duitsland doen we de supermarkt aan om wijn te kopen die bij Jan in de smaak valt en wat betaalbare whisky voor onderweg.
Ondanks het vroege tijdstip stoppen we al om 13:30 uur voor de overnachting op de camperplaats van Rees. Hier en daar reorganiseren we wat en nestelen ons in de zon voor de tv en wisselen het kijken naar My Kitchen Rules en Masterchef af met wat knikkebollen, want we zijn, om in de sfeer te blijven, helemaal gaar.
(Kilometerstand: 43.363, Route: A1, A30, A12, A3)
(Weer: 6)

Dinsdag 9 april 2013
Om 10:00 uur rijden we weg met 4 graden op de thermometer en Ettlingen op de display van TomTom die vandaag voor het eerst zijn kunstje mag doen. Het apparaat is redelijk gebruiksvriendelijk al kunnen we nog niet alle instellingen vinden. Wonderlijk vinden we vooral dat we de bestemming tijdens de rit niet kunnen veranderen. Daarvoor moeten we eerst stilstaan en de motor afzetten. Dan was onze goede oude Navigon zo gek nog niet.
Ook Duitsland krijgt de beloofde regen. Het is grauw en grijs, van lente geen spoor. Als we ons inspannen, kunnen we zo nu en dan een miezerig struikje groen ontdekken tussen het eindeloze bruin. Ook op de camperplaats in Ettlingen hebben we eerder overnacht. Een kennelijk vooruitziende blik heeft me de foto van deze plaats bij het profiel op waarbenjij.nu doen plaatsen.
Voor het eerst maken we gebruik van de nieuwe oprijblokken. Ze nemen veel ruimte in beslag, maar ze zijn degelijk, robuust en we rijden er zonder problemen op.
(Route: A3, A67, A5)
(Weer: 3)

Woensdag 10 april 2013
Om drie uur in de nacht is ons tegoed van de elektriciteit op en dat is merkbaar aan de temperatuur in de camper. We komen er moeizaam door uit bed. Desondanks vervolgen we om kwart over tien onze reis richting Zwitserse grens. Er wordt gewerkt aan de A5 en er geldt voor een groot deel van het traject een snelheidsbeperking van 80 km. per uur. Het weer is een stuk aangenamer dan gisteren. Halfbewolkt, zo nu en dan een zonnetje, 14 graden. Aan de grens wordt het vignet voor de Zwitserse autosnelwegen aangeboden voor 40 Zwiterse franken. Bij de ANWB betaalden we 34,95 euro. Geen idee wat het gunstigst is, maar in elk geval kunnen we nu kiezen voor de baan voor voertuigen met vignet en rijden we zonder verder oponthoud Zwitserland in.
In Willisau, 11 km. vanaf de snelweg A2 gelegen, zoeken we langdurig naar de camperplaats. Tussen de huizen reageert TomTom een stuk trager, waardoor we steeds de verkeerde weg kiezen. De plek ligt naast de brandweerkazerne en wordt in de rug beschut door een flinke heuvel met daar bovenop een schattig wit kerkje. We installeren ons en maken na de lunch een wandeling van anderhalf uur door het plaatsje dat een mooi oud centrum blijkt te hebben.
Onze reis is nu echt begonnen.
(Route: A5, A2)
(Weer: 5)

Donderdag 11 april 2013
De aanduiding voor een wandelroute die we gister zagen, doet ons besluiten een extra dag te blijven. Aan het eind van de ochtend klaart het weer op en beginnen we, met lunchpakketje, aan de wandeltocht, die begint bij de oude St. Niklausenkapel die hoog boven ons op de heuvel staat. Het pad is drassig geworden door de regen van de afgelopen uren. We zien de eerste tekenen van de lente; sneeuwklokjes, kleine witte bloempjes onder de bomen, heesters bloeiend op het kale hout en dikke knoppen aan de struiken. Het pad voert over de heuvel en in de verte zien we besneeuwde toppen van de Alpen. Bij Bunegg, het doel van de wandeling, lopen we via een kleine asfaltweg naar de hoofdweg en door het dorp terug naar de camper. Er staan mooie oude boerderijen aan de rand van het plaatsje. Versierde bomen, hoog op een paal en kleurige schilden aan de huizen die de namen dragen van de pasgeborenen in het dorp.
Met Billo, de hulp van moeder Anna, hebben we even telefonisch contact. Ze is bezig Skype te herstellen, zodat Anna ons weer kan smssen.
De rest van de dag brengen we door met lezen, tv kijken, de foto’s en het verslag.
(Weer: 5)

Vrijdag 12 april 2013
Al rap zijn we terug op de snelweg. De Sint Gotthardtunnel is nog maar 100 km. van ons verwijderd. Tot onze verbazing heeft TomTom een route gepland over Interlaken, 70 km. langer dan die de Navigon voor ons in petto heeft en ook de aankomst wordt anderhalf uur later verwacht. We nemen de route die we al vaker hebben afgelegd en waarvan we weten dat hij prima geschikt is voor de camper. Op verschillende delen van de snelweg en voor de Gotthardtunnel begint TomTom alarmerend te jammeren en een verboden-voor-campers-teken flikkert boosaardig op het scherm. We kunnen geen enkel signaal langs de weg ontdekken en negeren Tom. Langzaam begin ik het gevoel te krijgen dat dit de miskoop van het jaar gaat worden.
Vanaf een vrachtwagen voor ons wordt een venijnig steentje gelanceerd dat met een doffe plof een kuiltje slaat in onze voorruit. Tijdens de koffiepauze poetsen we het plekje schoon en plakken er een sticker van Carglass op. De camper heeft er een aandenken bij.
Om 13:15 uur rijden we Italië binnen. We vangen een glimp op van de noordelijke oevers van het Lago Maggiore, rijden langs Malpensa en trotseren het drukke verkeer rondom Milaan. Na Milaan vermijden we de snelweg en volgen de SS9 naar het zuiden. We laten ons door de Navigon naar de camperplaats in Fontanellato leiden. Om onverklaarbare redenen komen we uit in het centrum van Piacenza, waar het systeem vrolijk uitkraamt: “Bestemming bereikt”. Deze keer zetten we Tom maar weer in. Het blijkt nog 49 km. naar onze overnachtingplaats. Veel later dan gewild komen we er aan. De plaats is kennelijk vernieuwd. Een slagboom sluit de toegang af. Na betaling kun je de camper in een onaantrekkelijke getraliede kooi plaatsen. We wijken uit naar Soragna, waar we tevreden voor de vierde maal overnachten op een pleintje midden in het dorp in het gezelschap van 6 andere campers. De zon schijnt, we hebben de lente gevonden.
(Route: A2, A9, A8, A50, SS9, SS234, SP27, SS9, P11)
(Weer: 7)

• 18 April 2013 - 15:48

Dick En Joke:

Hoi hoe gaat het? Leuk weer te lezen en de foto's te bekijken. Wat is een tomtom toch leuk hé. Ik kan niets met zo'n ding. Rij vaak ook nog verkeerd. Hier wordt het gelukkig ook wat warmer. We zien de zon en het waait hard. groetjes Joke

• 18 April 2013 - 18:44

AN.BOSMAN:

HALLO,LEUK WEER WAT VAN JULLIE BELEVENISSEN TE HOREN PLUS DE FOTO'S.DIE FOTO VAN DE NIEUWE OPRIJ BLOKKEN VOND IK DE MEEST GESLAAGDE FOTO! GOEDE REIS VERDER .GROETJES EN LIEFS VAN ANT. AJUUS.

• 18 April 2013 - 19:33

Jan En Alie :

Goed wat van jullie te horen.
    Hier alles goed, mooi weer.
    Vermaken ons prima.
    Goede reis verder.
    Liefs en groetjes uit Benidorm.

Jan en Alie

• 18 April 2013 - 20:36

Ludwig:

Hoi Jan en Patricia,

wij dachten al, wat duurt het lang voor dat we iets van ze te horen krijgen! gelukkig alles goed! Leuk om jullie verslag weer te lezen. Ik ben flink gaan sporten want de jongens willen af en toe ook eens met mij voetballen. Flink aan het joggen dus! Wellicht dat ik jullie op korte termijn nog kan inhalen! De kids geloven dat niet!
    27 April vertrek ik met David naar Londen (voor enkele dagen natuurlijk!). Sylvie komt mee naar Nederland t/m 11 mei.

Groetjes,

jelle, Carolijn, David en Ludwig

• 18 April 2013 - 21:09

Marian En Joke:

Hoera, jullie reis is begonnen en leuk dat we weer mee mogen!
    Dat wordt weer genieten van jullie verhalen!
    Hartelijke groet van ons...

• 21 April 2013 - 08:36

Anna Schrijer:

Tja, voor jullie moeten er ook nog een paar graden bij! Nog even doorrijden....
    Hier komt af en toe het lentegevoel om de hoek kijken, maar gisteren werden er nog driftig autoruiten gekrapt.
    Ik probeer als het even kan toch in de tuin te werken en ik heb maar de gok genomen om al wat eenjarige planten er in te zetten.
    Nog een week werken en dan ook vakantie. Joepie!

Fijne weken samen , Anna. x