Aan de Ossiacher See - Reisverslag uit Ossiach, Oostenrijk van Jan & Pat - WaarBenJij.nu Aan de Ossiacher See - Reisverslag uit Ossiach, Oostenrijk van Jan & Pat - WaarBenJij.nu

Aan de Ossiacher See

Door: Pat

08 September 2011 | Oostenrijk, Ossiach

Zaterdag 3 september 2011
Bij een benzinepomp langs de B155 treffen we met 1,299 euro de beste dieselprijs tot nu toe.
Via de A10 rijden we verder naar het zuiden. Voor de 6.800 meter lange Tauerntunnel betalen we, buiten het vignet om, 10 euro tol. Hoewel het traject berucht is om zijn files, is het vandaag opvallend rustig op de weg. Toch lunchen we op een overvolle parkeerplaats. Staan ze soms allemaal hier? In het winkeltje, gevestigd in hetzelfde pand als een restaurant, informeren we naar het vignet voor Slovenië. Om geldig te zijn, moet het vignet ter plekke ingeknipt worden op de eerst geldige dag en omdat we nog niet weten wanneer het moet ingaan, kopen we het maar niet. Bij Villach verlaten we de snelweg en nemen de weg langs de zuidelijke oever van Ossiacher See. Het navigatiesysteem levert ons precies af bij camping Parth in Ossiach. Nog steeds zijn we in bezit van een stapel camping cheques. Op deze camping willen we er een aantal slijten. Te voet verkennen we het terrein en zoeken een plaats uit. Voor 6 euro hebben we tijdens ons gehele verblijf internet.
Vanaf een bankje kijken we ’s avonds in het donker uit over het meer met ontelbare lichtjes aan de overzijde.
(Route B155, A10)

Zondag 4 september 2011
Vandaag slapen we uit. Het ontbijt wordt een brunch, uiteraard compleet met ons zondagse ei.
Via het wandelpad langs de weg lopen we in de middag naar Ossiach, een klein plaatsje, mooi gelegen aan het meer. De parochiekerk Maria Himmelfahrt en de bijbehorende abdij zijn de meest opvallende gebouwen in het dorp. De kerk mag er aan de buitenkant sober uitzien, van binnen is hij overdadig versierd. De poort op de aanpalende begraafplaats geeft toegang tot een trap naar een lager gelegen deel van het dorp. Hier staat een hotel, de gevel uitbundig versierd met bloembakken en een heerlijk terras onder bomen met uitzicht op het meer. Precies een plek waar wij wel een glas wijn willen drinken.

Maandag 5 september 2011
Een hele warme dag vandaag. De camper staat vol in de zon. De luifel staat uit, maar creëert door de invalshoek van de zon geen enkele schaduw. We hangen een plaid aan de luifel, dat ons niet alleen schaduw geeft, maar ook enige privacy. Jan is aan het eerste boek in deze vakantie begonnen.
Ik lees een Libelle en werk aan het verslag. Lang ben ik bezig met het plaatsen ervan en de foto’s. Steeds wordt de verbinding verbroken. Vreemd, gisteravond zocht ik moeiteloos in de camper naar campings in Servië en Macedonië. Ik moet genoegen nemen met de plaatsing van het verslag en slechts twee foto’s.

Dinsdag 6 september 2011
Hoewel de lucht reden tot twijfel geeft, zetten we toch de wasmachine aan. Tegen de tijd dat de was klaar is, schijnt de zon en droogt de was zo snel dat we een tweede lading aandurven. Net als ik op de startknop druk, zie ik boven de machine een papier hangen waarop aangekondigd wordt dat vanmiddag de waterleiding wordt afgesloten wegens reparatie. De machine neemt water en draait het wasprogramma, maar de spoelbeurt haalt hij niet. In gedachten zie ik me het dekbedovertrek van 2 bij 2 al uitspoelen. Ik haat wassen op de hand. Gelukkig geeft de juffrouw achter de balie me zonder aarzeling een nieuwe munt en draai ik de was later op de dag opnieuw. Dankzij de felle zon krijg ik het grootste gedeelte van deze was toch droog.
Tussen de wasperikelen door is het eindelijk gelukt de foto’s bij het reisverslag Beieren te plaatsen. Ik ben ervoor bij het restaurant op het terras gaan zitten waar het signaal een stuk beter is. Aan het eind van de middag skyp ik succesvol met moeder Anna, ditmaal vanaf de trap bij het restaurant waar ik vol ontvangst heb.

Woensdag 7 september 2011
Verrassend hoe de bewolkte ochtend elke dag toch uitdraait op een fraaie zonnige middag. Om half twaalf vertrekken we met rugzak, gevuld met lunchpakketjes, flesjes water, een jasje en een plu, voor een wandeltocht. Toen duidelijk werd dat we lopen leuker vinden dan fietsen, gaf de jongedame bij de receptie ons een wandelkaart van de omgeving. Het meest aantrekkelijke lijkt ons de wandeling via de Schluchtweg, die langs een riviertje omhoog loopt naar Tauern Teich, een klein meer gelegen op 910m hoogte. De route begint een paar kilometer verderop langs de weg. Via rotsblokken, boomstronken en –wortels overbruggen we 400m hoogteverschil. Soms worden we verrast met een paar vermolmde traptreden of met een Indiaanse trap. Het is een zware klim. Twee keer komen we een stel tegen dat de route andersom loopt. Wij zijn blij met onze keuze; dit steile pad hadden we niet graag afgedaald. Na twee uur komen we bij het lieflijke meertje, een ware beloning voor onze inspanning. Via een pad dat bovenlangs de berg loopt, gaan we terug naar de camping waar we even voor 18:00u aankomen. Met op elke grote teen een blaar.

Donderdag 8 september 2011
De dag van vandaag gebruiken we om de reis door Slovenië, Kroatië, Servië en Macedonië voor te bereiden. Morgen gaan we van start. De camper krijgt een grote schoonmaakbeurt, zodat we daar een poosje niet naar om hoeven kijken. Zo snel mogelijk willen we door deze landen heen.Punt van zorg blijft het vinden van een overnachtingsplaats. Vrij kamperen voelen we niet voor, in geen van onze gidsen worden campings in de landen genoemd (met uitzondering van de Kroatische kust) en op internet hebben we in Servië slechts twee campings kunnen vinden, waarvan de exacte locatie vaag is. De kennis van het navigatiesysteem van het wegennet in deze landen beperkt zich tot de hoofdwegen. En dwalen door onbekende steden waar je de verkeersborden niet kunt lezen door het afwijkende alfabet lijkt ons niet ideaal. We hopen dat we langs de snelweg campings aangegeven zien staan.
We lezen de informatie van de ANWB door over o.a. douanevoorschriften, verkeersregels en tol. Het tolvignet voor Slovenië kopen we morgen aan de grens. In de andere landen kunnen we de tol in euro’s betalen. De vereiste NL-sticker heeft Jan zelf gefabriceerd van isolatietape. Afrekenen, de voorraden nog even aanvullen en we zijn er klaar voor. We laten weer van ons horen als we internet hebben. Ons gevoel zegt dat dat wel even kan duren!

• 10 September 2011 - 07:43

Sonja Joosten:

Prachtige foto's ;ik heb daar in de buurt 45 jaar geleden, bijna 2 jaar gewoond, zou zo terug willen!
    Goeie reis verder door de Balkan.
    Liefs L&S