Oost Noorwegen en Trondheim - Reisverslag uit Lødingen, Noorwegen van Jan & Pat - WaarBenJij.nu Oost Noorwegen en Trondheim - Reisverslag uit Lødingen, Noorwegen van Jan & Pat - WaarBenJij.nu

Oost Noorwegen en Trondheim

03 September 2015 | Noorwegen, Lødingen

Vrijdag 28 augustus 2015
Met een flinke rit voor de boeg naar Hamar in Noorwegen vertrekken we al om 9:15 uur. De dag begint veelbelovend met zon, maar als afscheidscadeau krijgen we nog net in Zweden een wolkbreuk op ons dak. Met een volle dieseltank rijden we om 10:00 uur bij Halden over de eerste (halve) tolbrug Noorwegen in; de Zweedse helft is gratis. Omdat we het voor vertrek in Nederland via internet geregeld hebben, kunnen we nu passeren in de baan van Autopass en wordt de tol automatisch geïnd via onze creditcard.
Golvende goudgele graanvelden, prachtige luchten en de vrolijke roodbruine houten huizen in Noorwegen zijn een lust voor het oog. Veel tijd verliezen we in een plaats waar we de E6 naar Hamar willen volgen, maar waar de oprit geblokkeerd is vanwege werk aan de weg. Een omleiding staat niet aangegeven. We blijven er maar rondjes rijden en zien campers met eenzelfde probleem. Uiteindelijk gaat een vriendelijke Noor ons voor naar de juiste oprit. De voor Noorwegen karakteristieke paarse bloemen zijn in deze omgeving vrijwel overal uitgebloeid. Mjøsa, het meer waaraan Hamar en Lillehammer liggen en waarlangs we rijden, is met een lengte van 117 km. het grootst meer van Noorwegen. Qua ligging en omgeving doet het ons denken aan Loch Lomond in Schotland.
In Hamar bezoeken we het Vikingskipet, de schaatstempel van de Olympische Spelen in 1994. Het gebouw lijkt op een omgekeerd Vikingschip. Op de plaquette waarop de gouden medaillewinnaars staan vermeld, is geen een Nederlander te bekennen. Jan voelt er meer voor om door te rijden naar Lillehammer waar bij de skischans, ook gebruikt bij de Spelen, een camperplaats is. Alle wegen in de stad die leiden naar de parkeerplaats bij de skischans zijn echter afgezet vanwege een wielerevenement. Op advies rijden we helemaal om de stad heen, maar ook van die kant is de weg geblokkeerd. Volgens zeggen zou de weg om 19:00 uur weer open moeten zijn. Intussen onderzoeken we de parkeermogelijkheid bij het ijshockeystadion. Ook daar is alles afgezet. Zelfs alle weilanden staan vol met auto’s. We gaan weer terug de berg op. Vanaf een uitzichtpunt kijken we op de skischans en beneden zien we twee campers staan en een bus die de kronkelweg naar beneden rijdt. We gaan op zoek naar die weg. Uiteindelijk komen we niet daar terecht maar op een speciaal voor het evenement tijdelijk ingerichte kampeerterrein bij het Olympisch skistadion. Niet de goedkoopste optie, maar we hebben genoeg van het rondrijden. Een Noor vertelt dat het hier gaat om het grootste wielerevenement van Noorwegen. En het duurt het hele weekend.
(Route: E6, 21, 22, 172, 171, 173, 177, 213)
(Weer: 7)

Zaterdag 29 augustus 2015
Een blauwe hemel straalt ons tegemoet als we de rolgordijnen opentrekken. In de camper is de temperatuur gedaald tot 10 graden. De accumeter staat voor het eerst onder de 12 volt.
Het wielrennen is al vroeg van start gegaan en het parcours loopt pal langs het kampeerterrein dat afgezet is met een lint. Er wordt gereden op mountainbikes en de wielrenners dragen bepakking. Cameramannen achterop motoren doen verslag van de wedstrijd. We douchen in de Olympische sportaccommodatie. Om te vertrekken moeten we het parcours doorkruizen. We aarzelen. Eerst kijken we rond op het Olympisch terrein dat op deze zaterdag uitbundig gebruikt wordt voor allerlei sporten. Rond het middaguur zien we een Noorse camper door de afzetting rijden en dan durven wij het ook. De stad is vol met bezoekers en sporters en via omleidingen verlaten we het lieflijk gelegen Lillehammer. De 13-eeuwse staafkirke in Ringebu op onze route is gesloten maar de buitenkant alleen is al de moeite van de stop waard.
Rondane Haukeliseter Fjellhotel staat aan de rand van Rondane NP en heeft volgens de Noorse gids plaats voor campers. In korte tijd stijgen we 600 meter en bereiken het dorp Høvringen met veel houten huisjes met plaggendaken en rondom bergen. Voor Nkr 295,- hebben we een overnachtingplaats met een prachtig uitzicht. We maken een korte wandeling naar een uitzichtpunt. De hellingen van de bergen zijn begroeid met rendiergras en wildroosters wijzen op de aanwezigheid van kuddes rendieren, maar wij krijgen ze helaas niet te zien. Het is merkbaar dat we op een hoogte van rond de 1.000m. staan. Het koelt flink af en al draait het elektrische kacheltje de hele nacht op volle toeren, warmer dan 17 graden wordt het niet.
(Route: 213, E6)
(Weer: 7 )

Zondag 30 augustus 2015
De bergen bij Høvringen laten we achter ons en passeren nu de schraal begroeide hoogvlakte Dovrefjell, gelegen rondom de 2.286 meter hoge Snøhetta, de Sneeuwkap, op drie na de hoogste berg van Noorwegen. Afgravingen, waarschijnlijk winning van Noorse leisteen, ontsieren voor even het landschap, maar al spoedig zijn de boste hellingen, de groene weilanden en de rode huisjes weer terug . Bij Oppdal zien we veel skipistes en donkerbruin gebeitste huizen met plaggendaken.
In Trondheim lopen we vanaf de camperplaats de loopbrug over en staan dan middenin het centrum. De Capitoolgids leidt ons erdoorheen. Van de Nidarosdomen en het bisschoppelijk paleis, door de hoofdstraat, langs de Var Frue Kirke, over het ongezellige centrale plein tot aan de vismarkt. Tegen de tijd dat we bij de kleurige pakhuizen aan de monding van de Nidelva zijn en op de oude brug staan, regent het flink en maken we dat we terugkomen in de camper. De wijk Bakklandet bewaren we tot de terugweg. Wat is het dan prettig dat we onze druipende jassen kwijt kunnen op een hangertje in de badkamer en ze de volgende dag weer droog te voorschijn kunnen halen.
(Route: E6)
(Weer: 6)

• 04 September 2015 - 04:47

Sonja:

Hele mooie foto's ;nog lekker rustig op die wegen. Het is zonde dat het in Scandinavie zo vaak regent.
    Geniten weer van het verslag van Pat.
    Liefs Sonja